jubilejný 10. snem. Po jeho skončení sme oslovili prvého podpredsedu ZMOS a primátora mesta Vranov nad Topľou Milana Mušku. Ako ste boli spokojný s jeho priebehom snemu?
-Som spokojný najmä s tým, že všetky otázky, ktoré sme chceli prerokovať sme aj prerokovali. Prijali sme k nim aj závery, ktoré sú premietnuté v uzneseniach a v programových zámerov ZMOS po 10. sneme a v stanoviska ku koncepcii decentralizácie a modernizácie verejnej správy. Pričom sme sa zaoberali aj takým dôležitým bodom programu ako je otázka rozpočtu roku 2001, kde sme sformulovali požiadavku smerujúcu k vláde a parlamentu, aby východiskom pre stanovenie rozpočtu samospráv pre budúci rok bola skutočnosť roku 2000 plus inflácia roku 1999 a prvého polroku roku 2000. Pri celkovom súčte vychádza nárast zhruba o 20 percent, ktorý požadujeme, ale je to nevyhnutné už aj vzhľadom na to aká je súčasná situácia v samosprávach na celom Slovensku.
Osobne som veľmi spokojný so závermi 10. snemu ZMOS, ktorý potvrdil nielen istú jednotu - aj keď boli názorové rozdiely členov ZMOSu v tých najzákladnejších otázkach - a potvrdil aj to, že neustále rastie autorita ZMOS, ktoré sa naozaj stalo reprezentatívnou organizáciou samospráv na Slovensku, čo potvrdil vo svojom vystúpení aj premiér Mikuláš Dzurinda. Nasvedčuje tomu aj to, že vláda prerušila svoje rokovanie a vo veľmi silnom zložení prišla na rokovanie snemu a jeho rokovania sa zúčastnili všetci traja najvyšší ústavní činitelia.
Nazdávate sa, že požiadavky samosprávy v súvislosti s rozpočtom na rok 2001 sú reálne po skúsenostiach s prípravou rozpočtu na rok 2000.
-Myslíme si, že je to nielen reálne, ale aj nevyhnutné. Už jednoducho z toho dôvodu, že minuloročné úsilie dosiahnuť 9,8 miliardy korún bolo správne, čo nám potvrdzuje rok 2000. Súčasná realita je taká, že naozaj to nebola nadhodnotená požiadavka. Uvedomujú si to v podstate všetci predstavitelia vlády a uvedomuje si to aj ministerka financií, ktorá sa nevyjadrila k tomuto balíku problémov. Rokovania o rozpočte ešte len prídu, ale sme toho názoru, že samospráva ak má prežiť do reformy, ktorá sa naplno ešte nerozprúdi v budúcom roku. ale napríklad na úrovni vyšších územných celkov plnohodnotne až od 1. januára 2002. Ak má samospráva prežiť toto prechodné obdobie, tak jednoznačne musí dostať aspoň to, čo predstavuje inflácie, pretože to sú nákladové položky, ktoré nemožno obísť.
Vieme, že zdroje financovania za súčasného stavu ekonomiky sa ťažko hľadajú, ale na rokovania sa pripravíme tak, že prednesieme konkrétne námety, akým spôsobom a v akých oblastiach hľadať tieto zdroje pre samosprávu.
Nepochybujeme o tom, že samospráva potrebuje spomínané finančné prostriedky, ale existujú pochybnosti, či vôbec štát ich bude schopný zabezpečiť.
-Ak príjme našu filozofiu, tak bude schopný to zabezpečiť. Pravda s tým, že sa budú musieť možno uskromniť niektoré rezorty a s tým, že si bude musieť odpovedať na závažnú otázku - čo je na prvom mieste, či život občanov v mestách a obciach, alebo plnenie niektorých zámerov vlády, ktoré nie sú pre priamy konkrétny každodenný život občanov také dôležité.
Spomínali ste aj reformu verejnej správy. Ako ste na sneme vnímali rozhodnutie vlády, ktorá sa touto problematikou tesne pred tým zaoberala?
-Informáciu pána premiéra snem prijal okamžitým potleskom. Myslím si, že ten prejav bol spontánny a veľmi jasný. Nejde o to, akým spôsobom sa udialo, ale delegáti snemu v drvivej väčšine kvitovali to, že sa urobil prvý rozhodný krok po dosť dlhom váhaní vlády. Samozrejme, že sa objavili aj vcelku opodstatnené pripomienky k tomu, že ak má mať reforma verejnej správy konečný úspech, tak sa musí naozaj stať programom všetkých strán vládnej koalície, ale najlepšie by bolo, keby sa stala programom národným. Teda aby sa viedol normálny, konštruktívny, vecný a odborný dialóg s politickými stranami opozície.
Zatiaľ sme spomínali dva najzávažnejšie body z programu 10. snemu ZMOS. Aké boli ďalšie.
-Okrem toho to boli otázky, ktoré odzneli v rámci diskusie a ktoré sa týkali plnenia programového vyhlásenia vlády vo vzťahu k samospráve, prísľubov, ktoré odzneli na 9. sneme smerom k samospráve najmä z úst predstaviteľov vlády. Týka sa to napríklad pôdy neznámych vlastníkov, ku ktorej sme tiež prijali uznesenie adresované vláde Slovenskej republiky a týka sa to presunu majetku vodárni a kanalizácií. Bola vyslovená naliehavá požiadavka vyriešiť tento problém najneskôr do konca roku 2000. Týka sa to finančného vysporiadania toho majetku, ktorý mestá a obce boli rôznymi spôsobmi nútení odovzdať do správy Slovenského plynárenského priemyslu. Požadujeme finančnú náhradu za takto odovzdané majetky, ktoré napokon sa majú stať predmetom transformácie tohoto štátneho podniku. A hovorilo sa aj o mnohých ďalších možno rovnako dôležitých, ale predsa len nie rozhodujúcich požiadavkách, potrebách a námetoch, ktoré sme uložili Rade ZMOS zosumarizovať do námetov pre činnosť samosprávy na rok 2000.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.