nútenú správu na Slovenskú kreditnú banku (SKB) a. s. Bratislava, ktorá na slovenskom finančnom trhu pôsobí už deviaty rok a má momentálne 212 zamestnancov. V praxi to znamená, že NBS-ka pozastavila činnosť predstavenstva SKB a banka má tak obmedzené vykonávanie platobného styku, nakladanie s vkladmi, poskytovanie úverov a pozastavené všetky aktívne i pasívne operácie s klientmi. Hlavným dôvodom na zákrok centrálnej banky voči SKB boli jej podozrenia z nekalých operácií pri prevode peňazí. Nezdravá ekonomická a finančná situácia tejto banky totiž najmä v posledných dňoch vyústila do nedostatku finančných prostriedkov, meškalo, alebo sa umelo zadržiavalo uhrádzanie bezhotovostných platieb, čím sa poškodzovali záujmy klientov. Navyše SKB mala obrovské problémy s vlastnou likviditou. V posledných dvoch mesiacoch nevedela vykázať potrebnú finančnú zábezpeku na účte v clearingovom centre, kde banky majú uložené tzv. povinné minimálne rezervy, na ktoré môžu siahnuť v prípade finančných problémov. Dokonca deň pred zavedením nútenej správy mala na účte povinných minimálnych rezerv len 300 miliónov korún...
Ako sa tesne po vyhlásení nútenej správy vyjadril guvernér NBS Marián Jusko, je tu ešte určitá šanca na ozdravenie SKB a preto jej zatiaľ neodňali bankovú licenciu. Podľa jeho slov sa však musí čo najskôr nájsť investor, ktorý do nej najprv vloží peniaze ako výpomoc pri problémoch s hotovosťou a potom zvýši základné imanie na vykrytie strát z minulosti.
V súčasnej akcionárskej štruktúre dominujú štátom kontrolované subjekty ako SPP, Vodohospodárska výstavba a Transpetrol, ktoré v SKB ovládajú okolo 56 % základného imania. Núteným správcom banky sa stal bývalý správca IRB Vladimír Hromý. Jeho úlohou podľa vrcholového manažéra SKB, ktorý si neprial byť menovaný, bude zabezpečenie ďalšieho "netunelovanie" banky, pričom hľadanie strategického partnera by malo zostať na NBS a akcionároch. V prípade, že doterajší akcionári nepodporia banku likviditou a nezvýšia jej kapitál, budú mať klienti banky do činenia s Fondom ochrany vkladov. Ten je však po 'sanácii' klientov skrachovanej AG Banky v takej situácii, že nedisponuje dostatkom zdrojov na vyplatenie zákonom garantovaných náhrad za vklady...
Drobní klienti SKB Bratislava preto vo štvrtok zachraňovali, čo sa dá a obliehali 3 pobočky banky a 14 expozitúr už od začiatku úradných hodín, no takmer všade bola situácia aj napriek veľkým radom pokojná. Uvedený opis ale celkom neplatil pre mesiac fungujúcu košickú expozitúru na Hlavnej 116, ktorá mala otvorené od 8.00 - 12.00 hod a situácia tam viac menej pripomínala bežný pracovný deň.
"Vybrala som si sumu 20 tisíc korún, keďže viac nebolo možné. Neviem ešte, čo budem robiť so zvyškom, pretože na účte mi zostalo ešte okolo desať tisícok," povedala nám jedna z (ex)klientiek z SKB, ktorá sa o nútenej správe dozvedela večer z televíznych správ.
Už menej ochotný bol vedúci expozitúry Ing. Peter Bachleda, ktorý už dopredu prostredníctvom ochrankára oznámil, že 'hodiť reč' s nikým z novinárov nechystá. Pracovníka strážnej služby naša prítomnosť viditeľne zožierala a preto sa rozhodol, že nás v banke nechce vidieť s 'rozumným' odôvodnením, že mu spolu s fotografkou bránime v práci. Keďže v tom čase tam nebol žiadny klient, pracovná náplň tohto pána spočívala v škaredých pohľadoch na nás a prechádzaním sa na priestore okolo desiatich metroch štvorcových...
"Chceme byť bankou, ktorá bude známa svojou schopnosťou pružne sa prispôsobiť meniacemu sa prostrediu a prekračovať očakávania svojich klientov. Chceme byť klientovi partnerom, na ktorého sa vždy môže spoľahnúť," dovolili sme si po tomto príklade zacitovať zo základného poslania banky, ktoré je uvedené na jej internetovskej stránke.
O ďalšom osude SKB sa bude rozhodovať začiatkom budúceho týždňa. Keďže jej pobočky budú kvôli Veľkonočným sviatkom minimálne do utorka zatvorené, môžu si dovtedy jej klienti teoreticky vyberať finančnú hotovosť už len z bankomatov do limitu, ktorý majú dohodnutý v zmluve o vedení svojho účtu. Vo štvrtok však platobné karty SKB neboli akceptované v žiadnom slovenskom bankomate, no ako povedal vedúci tlačového oddelenia NBS Ivan Paška, išlo len o technický problém, ktorý by už mal byť odstránený.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.