neznelé: s, š, c, č a znelé: z, ž, dz, dž.
Nesprávna výslovnosť sykaviek je najčastejšou poruchou výslovnosti - okrem nesprávnej výslovnosti mäkkého ľ, o čom Víkend s Korzárom písal 7. maarca. Ich chybnú výslovnosť si deti (i dospelí) často neuvedomujú, pretože si navykli počúvať ich nesprávne znenie pri vlastnej artikulácii. Zato u iných detí i dospelých (nesprávnu výslovnosť ihneď postrehnú. Prejavuje sa u detí po strate zubov. Staršie deti si uvedomujú svoju nesprávnu výslovnosť, hanbia sa za ňu a trpia aj po psychickej stránke. Majú pocit, že ostatné deti i dospelí ich stále pozorujú. Súčasne s logopedickými cvičeniami sa logopéd stará aj o psychickú stránku týchto detí. Pri cvičeniach im dodávame sebadôveru.
V tomto príspevku sa chcem zamerať na to, ako môžu rodičia cvičiť so svojimi deťmi, ktoré šušlú. Budeme hovoriť o spoluhláske "č".
V prvej časti voláme na mačiatko, napodobňovaním zvukov zvierat. V druhej časti dieťaťu kážeme vysloviť hlásku - c, pričom mu zošpúlime ústa a zatlačíme prstom pod bradu smerom dozadu hore. Z hlásky - c - sa stáva - č -. Keď sa nepodarí hlásku - č takto vyvodiť, použijeme ústnu lopatku alebo krúžkovú sondu a jazyk zatlačíme za horné rezáky pri zošpúlených perách. Vychádzame aj z hlásky "t" vyslovenej šeptom pri zošpúlených perách a zdvihnutom hrote jazyka mierne zatlačenom dozadu.
Cvičíme v slovách: čaj, čajka, čakať, časopis, čelo, česať, český, Čin-čin, čítať, čln, čuch, čisté, oči, točí, plače, cvičky, bič, koláč, mačka, kačka, babička, čiapka, mača atď.
Cvičenie v básni:
Čenko číta č-č-č-ča,
to je biela mačička.
ČO si čistí? Očičká!
Kedy? Keď jej chutí kašička!
V tretej časti môžu deti, ktoré už chodia do školy, vyhľadávať slová na "č" v článku zo Šlabikára alebo z Čítanky pre ten-ktorý ročník, čím si zároveň opakujú aj domácu úlohu z čítania.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.