upravujúci grafikon železničnej dopravy. Obzvlášť sú z pragmatických dôvodov zaujímavé trate Tatranských elektrických železníc. Samozrejme, táto problematika zaujíma nielen občasných návštevníkov Tatier, ale aj "domácich", ktorí do hôr dochádzajú buď za prácou alebo oddychom. Keďže v súčasnosti je už známe, ako bude vyzerať spomenutý grafikon, ktorý nadobudne platnosť koncom mája, s našimi otázkami sme sa obrátili na prednostu železničnej stanice Poprad - Tatry.
"Je všeobecne známe, že sa pripravuje redukcia osobnej železničnej dopravy na nasledujúce obdobie. Tá by mala predstavovať zníženie oproti súčasnosti o 3,33 percenta. Úpravy sa dotknú aj spojov premávajúcich na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ). Pri koncipovaní nového grafikonu však nedošlo k zásadnejšie redukcii doteraz premávajúcich vlakov. Rušenie postihne len nočné spoje. Na druhej strane však budú posilnené vlaky počas zimnej a letnej turistickej sezóny vo Vysokých Tatrách," uviedol pre náš denník prednosta železničnej stanice Vincent Bobula.
Podľa neho sa na tratiach TEŽ niektoré spoje zrušia a naopak, sezónne spoje budú posilnené o štyri vlaky z tohtoročných troch na sedem a v zostave pribudne aj priamy ranný spoj z Popradu do Tatranskej Lomnice. V konečnom dôsledku teda bude oproti terajšiemu železničnému poriadku premávať na tratiach TEŽ 46 spojov, čo je len o jeden menej, ako v súčasnosti. "Snažili sme sa zachovať nadväznosť na jednotlivé či už vlakové alebo autobusové prípoje. Napriek snahe, keďže trate TEŽ sú jednokoľajové, nie vždy sa nám to podarilo," doplnil informáciu popradský prednosta stanice.
Ako ďalej uviedol, na ozubnicovej železnici medzi Štrbou a Štrbským Plesom zostal počet vlakov aj po úpravách nezmenený. Posilnené boli sezónne spoje z 11 na 14 súprav, pričom celkový počet vlakov premávajúcich na tejto trati je 51. My len podotýkame, že letná sezóna na tatranských železniciach trvá od začiatku júla do polovice septembra a zimná od polovice decembra do konca marca nasledujúceho roku.
Zmeny sa dotknú aj nadväzujúcej dopravy na hlavnom železničnom ťahu Žilina - Košice. Do zostavy rýchlikov pribudol nový IC Odra premávajúci medzi Košicami a Prahou. Zaujímavosťou je, že "pražské" rýchliky podľa nového grafikonu už nebudú zastavovať v Štrbe a IC Tatran idúci do Bratislavy zase "vypúšťa" stanicu v Liptovskom Mikuláši. Taktová doprava týchto rýchlikov však zostane zachovaná v tradičných dvojhodinových intervaloch.
Pri rozhovore s prednostom popradskej železničnej stanice sme sa nevyhli ani často medializovanej otázky nárastu počtu samovrážd spáchaných pod kolesami vlakov. "Áno, po minuloročnom poklese sme zaznamenali tohto roku zvýšený počet úmrtí na železnici. Raz sa to stalo dokonca rýchliku, ktorý pravidelne preváža prezidenta Rudolfa Schustera. Inokedy zasa skokan čakal skrytý za stĺpom hneď pri výjazde vlakovej súpravy z depa, takže svoj čin spáchal priamo pred očami cestujúcich čakajúcich na svoj spoj na peróne nástupišťa. Musím však podotknúť, že si nepamätám, že by niekto skočil pod električku TEŽ," dodal na záver V. Bobula.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.