Korzár logo Korzár

Cinárov bolo na Slovensku ako šafránu a združovali sa iba v troch cechoch

Výrobky z cínu patria minulosti, rovnako ako toto náročné kovospracujúce remeslo, ktorého počiatky u nás siahajú do 14. - 15. storočia.

Predstavitelia tohto remesla vyrábali rozličné, často umelecky zdobené kanvice a džbány na pivo, víno a iné nápoje, cínové nádoby, najmä stolový riad - poháre, holby, čaše, misy, veľké, malé, plytké a hlboké taniere, fľaše, kanvy, príbory ale aj rôzne nádoby a nádobky pre lekárne. Z úžitkových predmetov ešte duté miery, cínové gombíky, nástenné ozdoby, kostolné krstiteľnice, výčapné nádoby, kahance, lustre a svietniky. Výrobky z cínu sa najväčšej obľube tešili v 16. a 17. storočí, pričom v 16. storočí cínarstvo dosiahlo svoj vrchol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keďže cinárstvo bolo remeslo náročné na precíznosť, bolo reprezentované len menším počtom majstrov - zastúpené len v najvýznamnejších strediskách remeselnej výroby. O tom svedčí aj počet cechov. Začiatkom 17. storočia na Slovensku existovali len tri, a to v Košiciach, osamostatnením sa cinárskych majstrov od cechu medikováčov a hodinárov (r. 1612), v Bratislave a v Levoči. V roku 1828 bolo na území Slovenska iba 15 cinárov.

Cinári mali dosť prísne požiadavky na nových členov. Majstrovská skúška pozostávala z vyhotovenia misy, formy na cínové platničky, ďalej formy na "veľmi baňatú, kanvovitú" nádobu s dutou nohou, vysokým vrchnákom a držadlom a z vyhotovenia formy na ucho nádoby, ktoré sa odlievalo zvlášť. Rozmery všetkých predmetov majstri vopred určili. Na kvalitu a priebeh zhotovovania majstrovského kusa dozerali dvaja členovia cechu. Dielňu, v ktorej sa hotovil, o siedmej večer zatvorili a ráno o piatej znova otvorili. Z písomných prameňov Levočských cínarov a kanvárov sa dozvedáme o tom, ako každý mesiac "idú dvaja majstri na kontrolu výrobkov a cínu". Z lyžice alebo "abdrotu" odlejú skúšku, vyrazia na ňu majstrovský znak a celý štvrťrok si ju ponechajú ako doklad o kvalite výrobkov.

SkryťVypnúť reklamu

Spracovanie cínu bolo zaujímavé, ale pritom aj veľmi obtiažne. Aby sa dielo vydarilo, musel cinár vedieť zaobcházať s cínom. Pretože cín sám osebe bol príliš mäkký, pracovali majstri cínarskeho remesla obyčajne so zliatinou cínu a olova, alebo cínu a medi, čím sa zvyšovala pevnosť a tvrdosť materiálu a tým aj odolnosť nádob. Cín bolo nutné taviť pri určitej teplote. Keď bola teplota nižšia, cín zostal zrnitý a pórovitý. Keď bola teplota pri tavbe príliž vysoká, cínový predmet "nabiehal na dúhové farby." Horúci cín sa lial do kadlubov (foriem). Odliatu cínovú nádobu bolo treba dotvoriť. Hlavným používaným úkonom bolo sústruženie pomocou rôzne upravených nožov. Stopy sústružníckej práce ľahko rozoznáme na každej staršej cínovej nádobe. Pri sústružení mala každá dielňa svoje zvláštnosti a zvyklosti, ako to poznávame z dochovaných nádob, alebo výkresov zo 17. a 18. storočia. Tam, kde nestačil sústruh, pomohol pilník. Nakoniec sa cínové predmety leštili achátom, smirkom, alebo inými prípravkami. Niektoré časti cínových nádob, ako uchá alebo čapíky na viečka sa odlievali zvlášť a spájali sa k nádobám dodatočne. Spoje sa vykonávali už vtedy tak dokonale, že boli takmer nepoznateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy, kde a kým boli cínové predmety zhotovené, usudzujeme podľa tvarového rozboru a značiek cínarských majstrov na povrchu nádob (a niekedy aj vovnútri). Obyčajne to bývali tri. Prvá - osobná značka majstra, ktorú mohol používať od svojho osamostatnenia. Väčšinou na nej bol jeho monogram, dátum prehlásenia za majstra a nejaký heraldický symbol. Na druhej značke - nachádzame znak mesta, v ktorom majster pôsobil. Často však bývali obe značky spojené do jednej tak, že heraldickým základom bol znak mesta doplnený monogramom a dátumom osamostatnenia majstra. Tretia značka - bola známkou kvality suroviny s uvedením prímesí olova v cínarskej zmesi. Cínarska zmes s najvyšším obsahom olova sa označovala ako "Prob zinn", s menším obsahom "Misch zinn" a surovina so strieborným leskom, ako "Fei zinn".

Výbava cínovým riadom jednej priemernej domácnosti predstavovala kedysi 10 - 20 mís, 20 - 40 cínových tanierov a do desať kanvíc. V zápisoch z vidieckych miest sa uvádzajú menšie počty. Cínové riady užívané vo vtedajších domácnostiach sa však nedochovali, pretože sa na jednej strane denným užívaním rýchle opotrebovali a na strane druhej slúžili ešte ako surovina na výrobu nových cínových nádob.

Názov kanvíc býval spájaný s ich veľkosťou a účelom. Podľa toho sa rozoznávali na polopinty a pinty (pinta mala približne dva litre). Častejšie sa však počítalo na žajdlíky (1 žajdlík mal 0,35 litra).

Od ranej histórie cinárstva až po jeho zánik sa tvary nádob v základných ukazovateľoch nemenili. Džbány a kanvice si uchovávali hruškovitý tvar odvodený od pôvodných hlinených nádob. U korbeľov (korbeľ - nádoba na pitie piva) bol mierne kónický tvar s najväčšou pravdepodobnosťou ovplyvnený staršími drevenými kónickými nádobami. V gotickom období boli cínové džbány, kanvice a korbele štíhlejšie, v renesancii, v baroku a rokoku mohutnejšie. S nástupom klasicizmu dostali opäť štíhlejšiu podobu. Tvarovú zmenu korbeľov zaznamenávame v polovici 19. storočia, keď mávali tvar pivných súdkov. Na stredovekých cínových tanieroch sa menil ich okraj. Úzky okraj renesančných mís a tanierov sa v rannom baroku rozšíril podľa súdobých keramických tanierov. Tvarom pripomínajú vtedajšie misy a taniere "kardinálske klobúky". Tieto sú známe, ako "medové", podľa toho, že sa do stredu dával med a na široké okraje sa kládlo biele pečivo, ktoré sa do medu namáčalo. V období vrcholného baroka a v rokoku mali misy a taniere okraje buď mierne zvlnené, alebo vykrajované.

V 18. storočí začal cínu konkurovať porcelán. Aby si cínarske remeslo udržalo aj naďalej odbyt, cechy začali napodobňovať porcelánové výrobky. Ale úpadok záujmu o cínové predmety sa už nepodarilo zastaviť. Zníženie počtu cínarov v 19. storočí bolo zas pravdepodobne dôsledkom konkurencie kameninového riadu.

Autor: Mgr. Uršula AMBRUŠOVÁ

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 910
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 463
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 439
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 349
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 316
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 540
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 216
  1. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  2. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  3. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  5. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  6. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  7. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  8. František Adam Paló : Mário
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 414
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 895
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 547
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 452
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 462
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 973
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 805
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Našli sme päť obcí, kde počet obyvateľov pred voľbami stúpal.


3
Boris Zala

V čom tkvie optimizmus Borisa Zalu ohľadne vývoja v Amerike?


13
Europoslankyňa Ľubica Karvašová.

Čerpanie peňazí preveríme, hovorí Lucia Yar.


7
Peter Schutz

Legislatívne predpisovať národu čo môže a čo nemôže je krajnosť.


14
  1. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  2. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  3. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  5. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  6. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  7. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  8. František Adam Paló : Mário
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 414
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 895
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 547
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 452
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 462
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 973
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 805
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu