ktorí jazdia s malým automobilom Ka. Firma Ford totiž odteraz ponúka tento automobil aj so skladacou strechou z plastickej hmoty klasické odsuvné strešné okno by sa na relatívne malú strechu vozidla jednoducho nevošlo. Skladacia strecha sa otvára jednoduchým stlačením tlačidla na prístrojovej doske. Strechu možno otvoriť čiastočne alebo úplne, pričom pri úplne otvorenej streche má strešný otvor rozmery 63 cm x 54 cm. Na prednej strane tohto otvoru je umiestnený deflektor, ktorý usmerňuje prúdenie vzduchu tak, aby v interiéri nevznikala prílišná turbulencia. V zavretom stave je strecha, vedená v hliníkových koľajničkách, absolútne vodotesná. Do sériového výstroja modelu Ka patrí posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, dva čelné a dva bočné airbagy.
1x dia
Schnitzer upravil trojkový kabriolet
Nemecká firma AC Schnitzer, špecializovaná na úpravy vozidiel BMW, už stihla zaradiť do svojho sortimentu upravený trojkový kabriolet, ktorého sériová verzia mala premiéru na nedávnom ženevskom autosalóne. Za základ úprav slúži kabriolet 323Ci, pričom zdvihový objem motora tohto vozidla bol zväčšený na 3,2 litra. Takto upravený motor vyvíja maximálny výkon 173 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 340 Nm. Kabriolet Schnitzer S3 zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 255 km/h. Vonkajší vzhľad vozidla bol zmenený použitím predného spojlera, športovými vonkajšími zrkadlami, inak tvarovanými prahmi a novým zadným nárazníkom. Úpravou podvozku sa znížila svetlá výška vozidla asi o 35 mm. Kabriolet môže jazdiť na ráfikoch z ľahkých zliatin priemeru 17, 18 alebo 19 palcov. Kabriolet v úprave Schnitzer je vystrojený hliníkovými pedálmi a v jeho interiéri sú doplnky z uhlíkových kompozitov. Na želanie môže byť interiér potiahnutý kožou.
1 2 dia.
Je to najmenší kabriolet na svete
Áno, nový kabriolet Smart, predstavený na autosalóne v Ženeve, je najmenším kabrioletom na svete. Rovnako ako kupé je aj kabriolet dlhý len 250 cm, čo v praxi okrem iného znamená, že na štandardnom parkovacom mieste môžu za sebou stáť dva Smarty. Kabriolet sa od kupé navonok odlišuje zaujímavo tvarovanými dvojitým prednými reflektormi i novými zadnými svetlami. Skladacia strecha bola vyvinutá v spolupráci so špecializovanou firmou Webasto a možno ju otvárať a zatvárať aj počas jazdy. Na ovládanie strechy slúžia dva elektromotory. Keď vozidlo stojí, možno demontovať aj zadnú časť strechy (za ochranným oblúkom) a aby pocit voľnosti bol úplný, možno odstrániť aj obidva bočné nosníky strechy a uložiť ich na vnútornú stranu veka batožinového priestoru. Na pohon kabrioletu Smart slúži rovnaký motor ako na pohon kupé. Ide o prepĺňaný trojvalec zdvihového objemu len 599 cm3, ktorého maximálny výkon je 40 kW. Motor je uložený vzadu naprieč a poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky, ktorá môže pracovať v automatickom alebo manuálnom (sekvenčnom) režime. Minikabriolet Smart zrýchli z 0 na 100 km/h za 17,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 135 km/h. Celková priemerná spotreba je len 4,8 l/100 km. Do sériového výstroja vozidla patria aj dva airbagy a antiblokovací systém. Technickou zaujímavosťou je odpruženie predných kolies priečne uloženou listovou pružinou.
Firma Micro Compact Car, ktorá Smart vyrába a ktorá patrí do koncernu DaimlerChrysler, si od verzie kabriolet sľubuje ďalšie oživenie záujmu o tento unikátny mikroautomobil, ktorého predaj len pomaly napĺňa očakávania výrobcu.
1x obr.
Celkom dobre zarábajú
Aj v našej tlači občas preblesknú zaručené či menej zaručené informácie o tom, koľko zarábajú najvyšší šéfovia našich veľkých podnikov. Priemerne či skôr podpriemerne zarábajúcemu našincovi sa už tieto príjmy zdajú astronomické, i keď sa ešte zďaleka nevyrovnajú sumám, ktoré sa mesiac čo mesiac pripisujú na konto manažérom veľkých firiem v zahraničí. Pozrime sa trochu bližšie na to, koľko zarábajú šéfovia niekoľkých veľkých automobiliek. Tu treba hneď spomenúť, že existujú značné rozdiely vo výške i spôsobe odmeňovania medzi šéfmi amerických a európskych automobiliek. Americkí bosovia zarábajú síce oveľa viac, majú relatívne nižší základný príjem, ku ktorému sa pripočíta vysoký bonus za hospodárske výsledky firmy. Napríklad šéf koncernu Ford Jacques Nasser mal vlani základný príjem v prepočte okolo troch miliónov mariek, ale výkonnostný bonus predstavoval 13,4 milióna mariek. Spolu s ďalšími príjmami vo forme dividend a opcií na akcie vzrástlo vlani Nasserovo konto o 20,2 mil. mariek. Jeho kolega Jack Smith, šéf najväčšieho automobilového koncernu General Motors, bol na tom ešte lepšie, keď jeho ročný príjem bol 24,5 milióna mariek. Úroveň príjmov svojich kolegov zatiaľ nedosahuje Jürgen Schrempp, teraz už jediný šéf koncernu DaimlerChrysler, ktorý vlani zarobil "len" 12 miliónov mariek. Robert eaton, ktorý donedávna tvoril so Schremppom šéfovské duo uvedeného koncernu, mal za posledný rok príjem 22 miliónov mariek. Celkové príjmy všetkých členov predstavenstva koncernu DaimlerChrysler dosiahli vlani sumu 108,6 mil. mariek. Rovnostársky prístup k odmeňovaniu má predstavenstvo koncernu Volkswagen všetci jeho členovia, vrátane šéfa Ferdinanda Piecha, zarobili vlani po 3,4 mil. mariek. Skúpejšia je bavorská firma BMW, ktorá šéfa svojho predstavenstva (je ním Joachim Milberg) honorovala vlani sumou 2,7 mil. mariek, zatiaľ čo ostatní členovia predstavenstva dostali po 1,6 mil. mariek.
Lexus chystá novinky
Japonská firma Toyota predáva niektoré svoje luxusnejšie modely na americkom a európskom trhu pod značkou lexus, ktorá sa sa v Japonsku nepoužíva. Ešte v tomto roku by sa v Európe mali začať predávať dva nové modely lexus ide o novú špičkovú limuzínu LS430 a luxusný športovo-úžitkový model RX300.
Nový špičkový model LS430, ktorý je náhradou za doterajší model LS400, je postavený na podvozku s rázvorom až 2926 mm, čo sa odrazilo na mimoriadne veľkom vnútornom priestore. Štandardne je vozidlo odpružené vinutými pružinami, na želanie sa montuje pneumatický systém pruženia s elektronicky riadenými tlmičmi. V označení vozidla je zakódovaný zdvihový objem motora. Ide o 4,3-litrový vidlicový osemvalec, vystrojený štyrmi ventilmi na valec a variabilným časovaním ventilov. Tento motor má maximálny výkon 206 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 430 Nm. Päťstupňová automatická prevodovka je vystrojená elektrohydraulickým systémom preraďovania, ktoré zabezpečuje veľmi jemné preraďovanie prevodových stupňov. Limuzína Lexus LS430 je dlhá 4995 mm a z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Zaujímavosťou luxusne vybaveného interiéru sú mikroporéznou kožou potiahnuté predné sedadlá. Cez póry v koži môže prúdiť ohriaty alebo vychladený vzduch.
Druhou novinkou Lexus, ktorá by sa mala na európskom trhu objaviť túto jeseň, je luxusný športovo-úžitkový automobil RX300. Pôjde o "poeurópštenú" verziu vozidla, ktoré sa už predáva na americkom trhu a ktoré je odvodené od modelu Toyota Harrier, predávaného len v Japonsku. Európska verzia RX300 bude poháňaná trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom, ktorý ma štyri ventily na valec a je vystrojený variabilným časovaním vantilov. Výkon motora zatiaľ firma Toyota neoznámila. Vozidlo je vystrojené automatickou prevodovkou a permanentným pohonom všetkých štyroch kolies. Lexus RX300 je dlhý 4575 mm, jazdí na 19-palcových kolesách a jeho odpruženie bolo prispôsobené európskym podmienkam. Žiadne ďalšie údaje o tomto vozidle nie sú zatiaľ známe.
3x obr.
Autor: Otvorte si strechu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.