a o práci v ňom s manažérkou suchých potravín hypermarketu TESCO Ing. Janou Končekovou. Ako sme sa dozvedeli od jej kolegov je najmladšou manažérkou v kolektíve. Zaujímal nás jej pohľad na túto náročnú prácu i to ako sa k nej dostala.
- Pre TESCO pracujem od roku 1997, keď som sa ako študentka ekonómie prihlásila na konkurz do programu Excel (program pre budúcich obchodných manažérov tejto firmy), ktorý som úspešne absolvovala. Program Excel zahŕňal 3 fázy vývoja. Prvá sa zaoberala čisto organizáciou obchodného domu (OD) a jeho chodom, druhá nepopierateľne vzrušujúcejšia pre každého mladého človeka - trojmesačnou stážou vo Veľkej Británii, na pôde hypermarketu, kde nám pridelili prácu vedúcich na jednotlivých oddeleniach - slovom, hodili nás do vody. Tretia fáza nášho profesionálneho rozvoja sa odohrala priamo v OD, kde po konzultácii s riaditeľom Ing. Šofrankom som sa rozhodla pre oblasť potravín, ktorá sa mi videla najrušnejšia a najatraktívnejšia.
Začiatkom roku 1999 pán Šofranko (bývalý riaditeľ OD, terajší riaditeľ hypermarketu) zostavoval manažérsky tím pre nový hypermarket a oslovil aj mňa. Dodnes považujem túto ponuku za viac ako veľkorysú, nakoľko moje skúsenosti v tejto brandži boli skutočne minimálne.
Neľutujete prechod z veľkého obchodného domu do ešte väčšieho?
- Nie. V hypermarkete pracuje asi 500 ľudí a len na prevádzke suchých potravín je to 75 zamestnancov. Práca v hypermarkete je veľmi náročná. Nemáte čas pozerať sa na hodinky kedy odbije záverečná, práve naopak, neustále cítite stres, že čas vám neuveriteľne rýchlo plynie, priam uniká a vy ste stále nedoriešili množstvo problémov. Každá chvíľka prinesie niečo nové, vždy sa niečo deje - je to jednoducho obchod. Každý obchod si vyžaduje individuálny prístup a tým aj celého človeka - jeho myseľ, energiu, odhodlanosť urobiť maximum i za cenu stráveného nejedného nadčasu.
Pri otváraní hypermarketu zďaleka nebolo všetko stopercentné, podľa našich predstáv. Množstvo problémov bolo a dodnes je v štádiu riešenia. My však sme zákaznícky orientovaný hypermarket, chceme a snažíme sa poskytovať tie najlepšie služby prostredníctvom našej ponuky a cien jednotlivých tovarov. Náš zákazník je náš pán a všetky dotazy a pripomienky operatívne riešime a doťahujeme pre jeho spokojnosť. Potom nás veľmi tešia pochvaly - "toto ste dobre vymysleli", "to sa nám páči"... Avšak neustále je čo vylepšovať.
Obchodníci v menších predajniach však z otvorení veľkých obchodných domov u nás nemajú práve radosť. Ako by ste im odpovedali na tvrdenia, že ich rôzne hypermarkety likvidujú. Tiež výrobcovia tvrdia, že predávate najmä zahraničné výrobky.
- To, že veľké subjekty pohlcujú alebo likvidujú menšie ide ruka v ruke s vývojom našej ekonomiky a trhu. Prichádzajú špičkové zahraničné firmy, ktoré majú vynikajúce finančné pozadie a dlhoročnú prax - skúsenosť v oblasti ich podnikania. Prinášajú zo sebou nové pracovné príležitosti, ktoré nie sú zanedbateľné a napomáhajú ku kúpyschopnosti obyvateľstva, zvyšujú jeho životnú úroveň a pod. Neobhajujem ich, ale ani nezatracujem. Som si vedomá, že súčasná situácia drobných a stredných podnikateľov nie je ľahká, ale riziko v podnikaní znášajú všetky podnikateľské subjekty rovnako. Taktiež som presvedčená, že i keď malý, ale šikovný obchodník sa určite presadí a udrží. Ani veľká ani malá firma nemôže donútiť žiadneho spotrebiteľa aby venoval priazeň iba jej. Môže sa snažiť a poukázať na všetky pozitíva, výhody, ktoré poskytuje, ale konečné rozhodnutie je len a len na zákazníkovi. Sú ľudia, ktorí uprednostňujú malé obchody, pretože sú familiárnejšie - prístup je neformálny, jednoducho tam vládne rodinná atmosféra. Náš hypermarket nie je tak osobne založený, ponúka však príjemné prostredie nákupu a hlavne široké spektrum tovarov. Tento charakter nákupu oslovuje inú skupinu obyvateľstva.
K dodávateľom a výrobcom len krátko. Dodávateľov máme predovšetkým slovenských a českých. To, že už sortiment je z väčšej časti zahraničný, nevieme ovplyvniť. Naša firma je otvorená každému novému slovenskému produktu, chceme podporovať náš trh predajom slovenských výrobkov, ale pozrime sa na to objektívnejšie. Vyrábajú sa na Slovensku v tak hojnom množstve nové produkty? Vie slovenský výrobca zabezpečiť nepretržitosť výroby a dostatočnú kapacitu? Odpovede na tieto otázky sú podmienené vývojom ekonomickej situácie jednotlivých podnikov. A ako vieme, tá nie je v mnohých prípadoch ružová. Naša firma však monitoruje vývoj slovenských výrobcov a snaží sa dostať maximum výrobkov na regále našich predajní. Nestotožňujem sa preto s výrokmi, že hypermarket uprednostňuje zahraničné výrobky.
Autor: lb
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.