mestských novinách Popradu, takmer prišiel o svoje zamestnanie. Prudérna doba, pokrivenosť zrkadiel, bigotnosť našinca, predstieranie záujmu o iné - vyššie hodnoty, násilné moralizovanie... Dnes je to už trošičku inak. Sexuálny život sa poníma ako nedeliteľná súčasť bytia a je na odvahe a etike každého, ako vysoko ho dokáže vyniesť na svetlo každodenné alebo ako hlboko ho skryje do plášťa okolností a iných "významnejších" aktivít. Hoci je kežmarský sex-shop už pomerne slušne zabehnutý, stále zostáva v regióne Tatier osamotený. Položili sme niekoľko otázok jeho majiteľovi Tiborovi Černotovi, aby sme zistili, ako vníma pokročenie doby prostredníctvom vlastnej optiky.
Čo viedlo našinca v strohom až bigotnom kresťanskom prostredí slovenského severu zriadiť si obchod tohto druhu?
"Podnikateľský zámer bol prostý. Nechcel som otvoriť prevádzku, ktorú možno nájsť prakticky na každom kroku. V zásade som sa pokúsil zriadiť niečo, čo tu dosiaľ nebolo."
Keďže ste vlastne priekopník, museli ste začať, ako sa hovorí od piky...
"Prvý tovar som doviezol z jedného špecializovaného veľtrhu v Nemecku. Tam som nadviazal kontakty s obchodnými partnermi. Pre začiatok s dvomi a to mi v tom čase úplne stačilo. Problém však nebol s tovarom, ale so samotným vybavením formalít doma. Trvalo to takmer rok. Najprv som sa usiloval o získanie priestorov v centre Popradu. Poslanci mestského zastupiteľstva však boli proti. Podľa mojich vtedajších informácií, aj by súhlasili, ale nie v centre mesta. Lenže to zase nevyhovovalo mne. Preto som sa o šťastie pokúsil v Kežmarku, kde všetko vyšlo hneď a bez problémov."
Ako ste získali klientelu?
"Spočiatku pomocou inzerátov. Keď sa osmelili tí najodvážnejší, z viacerých sa stali pravidelní zákazníci. Dôležitým ťahom bolo zriadenie požičovne videokaziet s erotickou tematikou. To prilákalo najviac záujemcov. Začal som sa preto usilovať o získanie snímok, ktoré majú u mňa v rámci Slovenska premiéru. Neskôr začali chodiť aj klienti, ktorých by ste v mojom obchode zrejme nečakali. Neporuším pravidlo o diskrétnosti ak poviem, že nechýbajú medzi nimi známe osobnosti, či verejne činní ľudia."
Na čo sú vlastne dobré erotické pomôcky?
"Jednoznačne zlepšujú kvalitu sexuálneho života. Rozširujú možnosť sexuálnych aktivít o niektoré nové praktiky. Napríklad, ešte stále sa tešia obľube podtlakové pumpičky pomáhajúce mužom dosiahnuť a udržať si erekciu. Neverili by ste, čo to robí s ich sebavedomím. Z trendov som si všimol napríklad, že najviac sa predávajú tie výrobky, o ktorých sa najviac píše v špecializovaných časopisoch."
Vedia zákazníci otvorene hovoriť o sexe a svojich potrebách?
"Teraz už áno. Možno je to aj prostredím a osobným prístupom. V pokojnej atmosfére, keď najprv kladiem otázky ja, sa dokážu uvoľniť a potom je už komunikácia jednoduchá. Raz mi jeden muž rozpovedal celý svoj sexuálny problém, pretože chcel, aby som mu pomohol zrovna ja. Na záver svojho monológu dodal, že ak mu poradím návštevu u doktora, tak k nemu určite nepôjde. Už niekoľkokrát to totiž skúsil, ale nedokázal sa mu zdôveriť. Dôležité je, a zákazníci to zrejme cítia, že sa snažím ponúkaný tovar zabaliť do diskrétnosti."
O aký druh tovaru je najväčší záujem?
"Ak nepočítam videokazety, tak o masážne vibrátory. Možno je to zvláštne, ale zaujímajú sa o ne ako ženy, tak aj muži. Je to približne v pomere jedna ku jednej. Muži ich kupujú ako darčeky svojim manželkám či priateľkám a ženy si ich zaobstarávajú zase pre vlastnú potrebu."
O ktorých z vibrátorov je najväčší záujem?
"Pri kúpe prvého sa každý bojí, aby nebol väčší ako priemerne veľké prirodzenie. Neskôr, povedzme o pol roka, však prídu na to, že je to o niečom inom a vrátia sa do predajne znova. To si už ale kúpia niečo s väčším potenciálom. Máme síce aj také, ktoré dokážu robiť takmer zázraky, ale vzhľadom na cenu približujúcu sa k priemernej mesačnej mzde, sú pre mnohých len ťažko dostupné."
Zaznamenali ste niekedy požiadavku, ktorú ste nedokázali splniť?
""Nie. Ak aj náhodou niečo nemám na sklade, dokážem to zohnať na základe objednávok cez katalóg. Sexuálne a erotické pomôcky sa vyrábajú prakticky na celom svete - od Číny a Thajska až po Ameriku, takže je dôležité len vedieť, kedy a na koho sa obrátiť."
A čo napríklad bizarné, pre laika len ťažko si predstaviteľné požiadavky?
"Aj takýchto klientov viem uspokojiť. Lenže ak si potom neprevezmú zákazku, tak tento druh tovaru je len veľmi ťažko predateľný. Stalo sa mi to nedávno. Jedna klientka si objednala putá pre sado - masochistické praktiky a druhá zase pripínací penis. Dodnes si však pre ne neprišla a ja mám teraz problém s ich predajom."
Už sa vám stalo, že vás niekto za nákup alebo dobre mienenú radu pochválil?
"Za prístup ku klientovi som dostal pochvalu dokonca už aj v krčme. S nákupmi je to trochu inak. Zákazníci, ktorí ku mne chodia len zriedkavo, sú spočiatku vo svojich prejavoch zdržanliví. Mnohokrát totiž nevedia predpokladať ako to dopadne doma. Ale ak prídu znova, zvyčajne si neodpustia niekoľko viet na margo, či to čo naposledy kúpili bolo dobré alebo nie. S klientmi však vychádzam vo všeobecnosti dobre. Nebýva problém, pokiaľ nedošlo k násilnému mechanickému poškodeniu výrobku, vymeniť ho za iný, vyhovujúcejší."
Aká bola najvyššia suma, ktorú u vás zákazník utratil pri jednom nákupe?
"Bolo to zrejme za spodnú bileizeň. Za celý komplet zaplatil klient okolo šesť tisíc korún."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.