zrejme niekomu hodila, tak si ju odniesol. Po rozbití čelného skla sa vozidlo premenilo na kontajner na smeti. Obyvateľov pohľad na rozbité auto, ktoré naviac zaberá parkovacie miesto, znechucuje a radi by vedeli, ako dlho ešte bude tento vrak ‚skrášľovať' okolie.
Najprv sme sa informovali na oddelení výstavby a životného prostredia na Miestnom úrade Mestskej časti Košice-Juh u techničky Boženy Novákovej.
"Koncom minulého roka bol tento prípad písomne odstúpený Okresnému úradu na Žižkovej ulici a tam by ho mali doriešiť."
Po niekoľkodňových peripetiách sa k problému vyjadril vedúci Odboru dopravy a cestného hospodárstva Okresného úradu Košice IV JUDr. Michal Kačur.
"Za jednotlivé motorové vozidlá zodpovedá v prvom rade mestská časť. Spomenuté vozidlo patrí v zmysle všeobecne záväzného nariadenia č. 5, dohodnutého medzi mestskými časťami, odborom dopravy a Krajským úradom pred dvoma rokmi, medzi vraky. Tam patria vozidlá, ktorých technický stav neumožňuje ich pohyb na komunikáciách. Príslušné mestské časti vstupujú do jednania ako prvé s tým, že mestských policajtov poveria, pokiaľ je na vozidle evidenčné číslo, zistením majiteľa. Ten je mestskou časťou vyzvaný, aby vozidlo buď spojazdnil, alebo, pokiaľ na to finančne nemá, alebo je vozidlo v príliš zlom stave, aby ho z parkoviska či verejného priestranstva odstránil."
Za takto odstavené vozidlá zodpovedá Správa komunikácií, zriadená magistrátom. Pokiaľ po uvedených krokoch nie je dosiahnuté riešenie, prípad sa postupuje odboru dopravy na okres. Ten buď výzvou, alebo rozhodnutím nariadi vykonanie technickej kontroly vozidla podľa vyhlášky 116/97 o podmienkach premávky na pozemných komunikáciách.
"V šesťmesačnej zákonnej lehote je majiteľ vozidla povinný zabezpečiť jej vykonanie na STK. Pokiaľ sa tak v lehote nestane, vydáme rozhodnutie o trvalom vyradení vozidla z cestnej premávky. Rozhodnutie sa zasiela Správe komunikácií a Dopravnému inšpektorátu, ktorí na vlastné náklady zabezpečia odstránenie vozidla. Samozrejme, u jeho majiteľa si uplatňujú úhradu spomínaných nákladov. Toto je postup, aký umožňuje súčasný právny stav."
Problémy nastanú vtedy, ak vozidlu chýba evidenčné číslo. To je prípad inkriminovanej tisícdvestotrojky, ktorá bez neho ‚dohníva' už rok.
"Majiteľa zistili. Viackrát ho vyzývali, ale on odmietol prevziať zásielku. Bola tam mestská polícia, o tom mám informácie. Jednoducho s nimi nebol ochotný rozprávať. Zaslal som mu, na základe spisu odstúpeného z Juhu, rozhodnutie, v ktorom som nariadil vykonanie kontroly technického stavu vozidla. Zásielka sa samozrejme vrátila späť ako neprevzatá. Ešte raz zopakujem doručenie a pokiaľ ho neprevezme, bude sa jednať o tzv. márny úkon. Potom vydám rozhodnutie, aby po uplynutí uvedenej lehoty vozidlo natrvalo vyradili z cestnej premávky. To je posledná možnosť. Horšie je to pri vozidlách, kde nie je evidenčné číslo a ťažko sa do nich dostať."
Tam už totiž ide o cudzí majetok. Niekedy to riešia ako opustenú vec. Zatiaľ však tento termín nie je jednoznačne právne vymedzený.
"Mala by pri tom byť komisia a tvrdí sa, že aj znalec, ale kto to v dnešnej situácii zaplatí. Mestská polícia urobí obhliadku, všetko ofotí, zaprotokoluje, v akom stave vozidlo je a prípadne ho otvorí. Podľa čísla motora a karosérie je možné v evidencii motorových vozidiel zistiť majiteľa. Nasleduje postup, ktorý som už spomínal. Nič iné v súčasnosti zákon neumožňuje."
Majiteľ 1203-ky na výzvy nereflektuje. Odbor dopravy OÚ Košice IV ročne rieši do päťdesiat prípadov odstavených áut.
"Celkovo je to problém. V rámci mesta by sa malo zriadiť nejaké zberné miesto, strážené, kde by tieto vozidlá bolo možné umiestniť. Pokiaľ by do roka majitelia na výzvu nereflektovali, vozidlá by boli zošrotované."
Momentálne však nablízku nie je žiadny podnik, ktorý by zošrotovanie zabezpečil.
"Robilo sa to v Žiari nad Hronom. Naposledy sa ozvali zo Spišskej Novej Vsi, neviem, či tam Žiar nemá pobočku. Oni by boli schopní a ochotní vozidlá zošrotovať."
Zatiaľ však nie je možné s týmito vrakmi voľne nakladať, a zošrotované vozidlo ako celok ani nie je použiteľné ako prísada do tavby. Obsahuje totiž aj farebné kovy, plasty a iné veci s rozdielnym zložením. Všetko by bolo treba rozobrať, roztriediť, čo si tiež vyžaduje ľudí.
"V prípade opustených vozidiel u nás legislatíva viazne. Čítal som trebárs, že napríklad v Amerike vodič zaplatí pri kúpe nového vozidla určitú taxu s tým, že ak ho niekde nechá, automaticky existuje fond, z ktorého sa hradia náklady, súvisiace s jeho odstránením. U nás zatiaľ nič podobné nie je. Ani neviem o tom, že by sa pripravovalo niečo, čo by situáciu spriechodnilo."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.