Svetelný zabezpečovací systém na letisku Poprad - Tatry doslúžil
Poprad - Letisko Poprad - Tatry je v súčasnosti mimo prevádzky. Pôvodné svetelné zabezpečovacie zariadenie i energetický systém po tridsiatich rokoch
Robert Juriš
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
prevádzky doslúžil a bolo potrebné ich vymeniť za nové. Letisko v súčasnosti síce neprijíma žiadne lety, ale to vzhľadom na jeho "vyťaženosť" nie je žiadna tragédia. V ostatných štyroch rokoch tu totiž nefunguje ani jedna pravidelná letecká linka a v medzisezónach, okrem vrtuľníkov leteckej záchrannej služby Air Transport Europe (ATE) na ňom pristávajú len maličké podnikateľské "taxíky".
"Výber firmy, ktorá nám teraz rekonštruuje energosystém i svetelné zabezpečenie dráhy, sa uskutočnil už takmer pred rokom. Ešte vlani sa nám podarilo preinvestovať asi 25 miliónov korún. Zvyšných vyše 27 miliónov zostalo na tento rok. Letisko je v súčasnosti vyradené z prevádzky a až do konca mája nebude prijímať žiadne lety. Momentálne nám zostáva vymeniť ešte dve trafostanice. Prvá je hlavná a druhá sa nachádza na prvom kilometri pristávacej plochy. Okrem toho nás čaká aj výmena kabeláže i samotných svietidiel pozdĺž celej dráhy," informovala nás riaditeľka letiska Anna Kováčová.
Ako ďalej uviedla, doba životnosti svietidiel inštalovaných v roku 1971, sa práve skončila. V záujme bezpečnosti letovej prevádzky preto bolo nevyhnutné uvoľniť financie na rekonštrukciu spomenutých zariadení. A to i napriek tomu, že letisko by v niekoľkých nasledujúcich rokoch malo zažiť ešte podstatne väčšie zmeny.
Pôvodne sa totiž v súvislosti s výstavbou diaľnice, predovšetkým úseku Mengusovce - Jánovce, hovorilo aj o presunutí štartovacej dráhy o niekoľko stoviek metrov západným smerom a s tým súvisiacimi ďalšími mnohomiliónovými investíciami do popradského letiska. "Na posunutie dráhy a zvýšenie jej povrchu asi o 15 centimetrov sme mali odsúhlasených 252 miliónov korún. So zastavením výstavby diaľnic sa však prestalo hovoriť aj o našom zámere, na ktorý už bolo vydané územné rozhodnutie. Aj preto sme radi, že sa nám podarilo získať aspoň spomenutú čiastku prevyšujúcu aj s DPH sumu 52 miliónov korún," uviedla riaditeľka letiska.
Na našu otázku, či spomenutú investíciu do rekonštrukcie zariadení nepovažuje, vzhľadom na pripravovaný väčší investičný zámer, za predčasnú, odvetila: "Nie. Napriek tomu, že sme robili 1,3 metra hlboké vývrty s priemerom 30 centimetrov, v ktorých sme do betónu osádzali návestidlá a vymenili aj celú kabeláž, všetko sa to dá v prípade potreby použiť aj na osvetlenie novej zamýšľanej dráhy," povedala a dodala, že finálnym termínom stavebných úprav je september tohto roku. Všetko by však malo byť hotové a použiteľné už ku koncu júna. Vtedy sú naplánované prvé lety miestnej leteckej spoločnosti ATE s dovolenkármi do Turecka. Tá síce prepravuje viac pasažierov z Košíc, ale niektoré lety sa uskutočnia aj z Popradu.
Nemohli sme sa tiež neopýtať na možnosť získania absentujúcej pravidelnej leteckej linky z letiska Poprad - Tatry.
"Po zrušení československých aeroliniek tu naposledy pravidelne pôsobila spoločnosť Air Ostrava. Po jej krachu, na jeseň 1996, už nikto. To, že štát má záujem investovať do letiska svedčí o tom, že by sa aj u nás mohla opäť nejaká pravidelná linka objaviť. Predpokladám ale, že nie skôr ako o rok. Najvýhodnejšie by bolo malokapacitné lietadlo premávajúce medzi Popradom a Prahou. Veď napokon na rovnakej trati z Košíc denne štartujú až tri. Samozrejme, kvôli rentabilite by sa musela dosiahnuť pravidelnosť, minimálne jedného letu denne," skonštatovala A. Kováčová. Na záver ešte pripomenula, že približne 1,5 milióna korún sa v rámci rekonštrukčných prác bude investovať aj do opráv súčasnej pristávacej plochy. Tú však v ostatných rokoch oveľa viac ako pristávajúce a odlietajúce lietadlá devastuje surová tatranská klíma.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.