v Kostoľanoch pri Košiciach za malicherné. Ako nám povedal jeden zo sťažovateľov, pod oknami im prechádzajú tatrovky naložené dolomitom z neďalekého lomu, ktorý patrí spoločnosti VSŽ Dolomit, a. s.
"Chcel som bývať na dedine, aby moje deti vyrastali na čistom vzduchu, no a vidíte, ako som dopadol," povedal nám obyvateľ Kostolian, ktorý nechce, aby jeho meno bolo zverejnené v médiách. "Nemôžeme ani okná otvoriť, všetko je zaprášené a ten hluk, proste nič horšie si na bývanie ani nemôžete predstaviť. Hneď by som sa vymenil s Kavečancami, lebo im pod oknami chodia prevažne osobné automobily," rozhodí beznádejne rukami.
Na vlastné oči sme sa presvedčili, že bývanie na ulici, ktorá vedie k nákladnej rampe, kde tatrovky vysypujú materiál priamo do vagónov, nie veru žiadna dedinská idylka.
Za desať minút, čo sme tam stáli, prefrčalo okolo nás päť plne naložených tatroviek a v kúdoloch prachu a hluku sme pochopili, že sťažnosti občanov sú viac ako oprávnené.
"Vzhľadom na to, že expedičná rampa pre materiál z VSŽ Dolomit, a.s. sa nachádza pri železničnej stanici v Družstevnej nie je možné zrušiť, resp. presmerovať prepravný koridor materiálu cez obec," informoval nás hovorca VSŽ Ing. Jozef Marko.
Dodal, že východiskom pri riešení sťažnosti občanov môže byť skvalitnenie údržby používanej komunikácie častejším polievaním. "O tom budú rokovať riaditeľ spoločnosti VSŽ Dolomit so starostom obce," dodal J. Marko.
Podľa slov starostu Družstevnej Ing. Jána Sučka sa obec tomuto problému venuje pravidelne.
"S vedením VSŽ Dolomit som pravidelne v kontakte, dohodli sme sa na polievaní ulíc. S menšími nedostatkami naše pokyny dodržiavajú, pravda môže sa stať, že pri takých horúčavách, polievanie nestačí a prach sa tvorí. Osobne som šoférov upozorňoval, aby dodržiavali predpísanú rýchlosť. VSŽ Dolomit vozí materiál z lomu dvakrát, prípadne trikrát do týždňa v pracovnom čase, takže večer je už kľud. Ojedinele sa stalo, že mali šichtu aj v noci," vysvetlil nám starosta J. Sučko.
Na otázku, či s vedením VSŽ Dolomit nehovoril aj o prípadnom sponzoringu opravy cesty, po ktorej jazdia prevažne ich tatrovky, odpovedal:
"Viem o tom, že cesta hlavne v blízkosti nakladacej rampy je skutočne v zlom stave. Budem o tom hovoriť na spoločnom sedení, ktoré zvolám," dodal starosta.
Šéf odboru dopravy na Okresnom úrade Košice-okolie Andrej Tomčko nám prisľúbil, že spolu s vedúcou odboru životného prostredia navštívia obec Družstevna pri Hornáde, aby sa s problémom podrobne oboznámili.
"Peňazí na opravy ciest je strašne málo, všetky investície v okrese idú cez Slovenskú správu ciest. V okrese máme toľko havarijných úsekov na cestách I. a II. triedy, ktoré sa musia opraviť, že na spomínaú cestu v Kostoľanoch, ktorá je III. triedy sa financie tohto roku nenájdu," poťažkal si A. Tomčko.
"Tatrovky jazdia po štátnej ceste, takže to im zakázať nemôžeme. Sprísniť sa musí kontrola rýchlosti, polievanie, aby dopady na obyvateľstvo boli, čo najmenšie," dodal šéf dopravy.
Občania Družstevnej časti Kostoľany teda zostáva len dúfať, že avizované stretnutia všetkých kompetetných ich neľahkú situáciu pomôžu aspoň trošku zlepšiť častejším polievaním a sprísnenými kontrolami rýchlosti prechádzajúcich tatroviek.
Ekologickejšie a ohľaduplnejšie sa možno ku Kostoľancom budú chovať noví majitelia spoločnosti VSŽ Dolomit. Ako sme už v Korzári informovali, rokovania o predaji VSŽ Keramiky sú v záverečnom štádiu. Vlastníkom by sa mala stať belgická spoločnosť Carmeuse, ktorá získa aj akcie keramiky v spoločnosti VSŽ Dolomit. K imidžu firmy by iste prispelo, keby v Kostoľanoch zasponzorovalo opravu cesty a do budúcnosti uvažovali o inom riešení prepravy materiálu z lomu za obcou. Lebo v takom prostredí sa spokojne bývať nedá...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.