koncernu Fiat), označený Alfa 147.
Nová Alfa je určená pre dynamických motoristov, ktorí chcú mať kompaktný športový automobil atraktívneho vzhľadu. Alfa 147 má karosériu so šikmou zadnou časťou a je dlhá 416 cm a široká 170 cm. Pri dizajne prednej časti sa použili tradičné prvky starších modelov Alfa Romeo ide napríklad o dva horizontálne vstupy chladiaceho vzduchu, medzi ktorými je zvislá mriežka chladiča. Pre vozidlo sú zatiaľ k dispozícii tri pohonné jednotky, všetko 16-ventilové štvorvalce. Motor zdvihového objemu 1,6 litra sa bude dodávať v dvoch výkonových verziach (77 kW a 88 kW), dvojlitrový motor má najvyšší výkon 110 kW. Na jar budúceho roka bude sortiment pohonných jednotiek rozšírený o 1,9-litrový turbodieselový motor výkonu 81 kW. Podlahová plošina novej Alfy je odvodená od podlahovej plošiny doterajšieho modelu 145. Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu sa použili vzpery McPherson. Alfa 147 ponúka vysokú mieru aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Do výstroja vozidla patrí antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, protipreklzový systém vystrojený reguláciou krútiaceho momentu a systém dynamickej stability. Vozidlo je vystrojené šiestimi airbagmi dvomi čelnými, dvomi bočnými a dvomi okennými. K pohodliu cestujúcich prispeje aj klimatizačná sústava, vystrojená snímačom slnečného žiarenia a umožňujúca oddelené nastavovanie teploty pre ľavú a pravú časť vozidla. Na prístrojovej doske je multifunkčný displej, na ktorom sa môžu zobrazovať rôzne informácie. Vozidlo je štandardne vybavené audiosystémom so šiestimi reproduktormi, na želanie sa dodáva špičkový audiosystém Bose so šesťkanálovým zosilňovačom. Do príplatkovej výbavy bude patriť aj komunikačné centrum, zahrnujúce telefón, navigačný systém, systém hlasového ovládania a farebný displej. Spočiatku sa bude nová Alfa 147 dodávať s trojdverovou karosériou, neskôr príde na trh aj päťdverová verzia.
Je to vážka, ale nelieta
Francúzska firma Ligier, ktorá kedysi dosiahla isté úspechy aj v pretekoch F1, plánuje už v prvom polroku budúceho roka uviesť na trh originálny malý automobil, nazvaný Dragon-fly, čiže vážka. Ligierova vážka má poskytovať svojim cestujúcim také pocity slobody a voľnosti, aké evokuje let skutočnej vážky.
"Karoséria" Ligierovho mikrovozidla pozostáva len z prednej kapoty, striešky a skôr symbolických než skutočných blatníkov. Dvere sú nahradené ohnutou hliníkovou rúrou a aj funkciu nárazníkov prevzali sústavy hliníkových rúrok, ukončených gumenými zátkami. Vozidlo má dĺžku len 250 cm a je teda rovnako dlhé ako Smart. Šírka vozidielka je 140 cm a výška 152 cm. Nosná konštrukcia vozidla je tiež z hliníkových rúr. Za sedadlami je uzamykateľná skrinka na batožiny, zhotovená z plastu. Predné sklo je nahradené nízkym štítkom, takže jazda s týmto vozidlom v daždi nemusí byť vôbec príjemná. Naopak, za slnečného počasia možno striešku ľahko demontovať. Vozidlo je poháňané vzadu uloženým dvojvalcovým štvortaktným motorom, ktorý je výrobkom firmy Lombardini. Moto má zdvihový objem len 505 cm3 a jeho maximálny výkon je 15 kW. Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom prevodovky s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru. Zaujímavé je, že vo Francúzsku a niektorých ďalších krajinách postačuje na vedenie tohto vozidla vodičský preukaz triedy B1, pre ktorý je vekový limit len 16 rokov.
Vyskúšali sme si Renault Twingo
Najmenším automobilom v sortimente francúzskej firmy Renault je model twingo, ktorý mal svetovú premiéru na parížskom autosalóne v roku 1992 a sériovo sa začal vyrábať začiatkom roka 1993. V súčasnosti je na trhu aj na našom modernizovaná verzia Twinga, predstavená v roku 1998.
Kompaktné trojdverové štvormiestne Twingo má vpredu naprieč uložený motor, poháňajúci predné kolesá. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 234,5 cm a je dlhé 343,5 cm, široké 163 cm a vysoké 142 cm. Predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson a trojuholníkových ramenách, vzadu je kľuková náprava. Pohonnou jednotkou je radový štvorvalec zdvihového objemu 1149 cm3, ktorý má vačkový hriadeľ v hlave valcov a ktorý vyvíja maximálny výkon 43 kW pri 5200 ot/min. Prevodovka je päťstupňová, v niektorých krajinách možno pre twingo objednať trojstupňovú automatickú prevodovku. Dynamické vlastnosti zodpovedajú výkonu motora Twingo akceleruje z 0 na 100 km/h za 13,4 sekundy a dosiahne celkom slušnú maximálnu rýchlosť 150 km/h. Vozidlo je sériovo vystrojené airbagom pre vodiča, predpínačmi bezpečnostných pásov, nastaviteľnými opierkami hlavy na predných i zadných sedadlách, znehybňovačom a tónovanými sklami. Verzia Twist Pack, ktorú sme si mali možnosť vyskúšať, je vystrojená aj diaľkovo ovládaným centrálnym zamykacím systémom, elektricky nastaviteľnými vonkajšími zrkadlami a elektricky ovládanými oknami. Za príplatok môže byť táto verzia vystrojená aj antiblokovacím systémom, posilňovačom riadenia a klimatizačným zariadením. Airbagom pre vodiča a strešným oknom môže byť však za príplatok vybavená nielen verzia Twist Pack, ale aj základný model Twist (ktorého cena bez príplatkového vybavenia je len 269900 korún). Vďaka širokým dverám a predným sedadlám, ktoré možno odklopiť dopredu, sa relatívne dobre nastupuje aj na zadné sedadlá. Vodič a spolujazdec na prednom sedadle majú až prekvapujúco veľa miesta. Na prístrojovom paneli, na strednom tuneli a v dverách je množstvo väčších a menších odkladacích priestorov (vrátane vtipného držiaka na mince). Dilemu malých automobilov (Twingo je o 45 cm kratšie ako Felicia), ktoré pochopiteľne nemôžu mať aj veľký batožinový priestor aj veľa priestoru pre vzadu sediacich cestujúcich, vyriešili konštruktéri Renaultu elegantným riešením zadná lavica je pozdĺžne posuvná, čím sa dá podľa potreby buď zväčšiť batožinový priestor alebo priestor pre cestujúcich vzadu. Úplným sklopením zadných sedadiel možno batožinový priestor zväčšiť až na úctyhodných 1080 litrov. Twingo je veľmi dobre ovládateľné a pri obsadení dvomi cestujúcimi aj relatívne živé. Podľa údajov výrobcu je celková priemerná spotreba 6 litrov na 100 km, ale v meste kde je zrejme hlavné "pôsobisko" Twinga stúpne na 7,5 l/100 km. Malé Twingo na nás urobilo dobrý dojem svojimi bezproblémovými jazdnými vlastnosťami a praktickým, mladistvým interiérom. Keď sa k tomuto vozidlu blížite spredu, hneď vás optimisticky naladí Twingo totiž vyzerá, akoby sa na svojho "pána" usmievalo..
Vyrobili milión motorov
Koncom mája vyrobili v novom závode firmy DaimlerChrysler v Bad Canstatte na predmestí Stuttgartu už miliónty vidlicový motor. Stalo sa tak len po troch rokoch a jednom mesiaci od otvorenia tohto moderného závodu na výrobu motorov, v ktorom sa vyrábajú vidlicové šesťvalce a osemvalce pre Mercedesy triedy E, C, G, S a M ako aj pre modely SL, CLK a SLK. Celkové zhotoví 1350 pracovníkov uvedeného závodu v trojzmennej prevádzke vyše 1600 motorov denne. Všetky motorárske závody firmy Mercedes v Stuttgarte spolu vyrobia denne viac než 4500 motorov.
Renault a Nissan spolu
Firmy Renault a Nissan chcú do roku 2005 vybudovať v Európe spoločnú predajnú a marketingovú organizáciu, čím by ročne ušetrili asi 400 miliónov nemeckých mariek. Za obeť pritom však "padne" asi desatina z terajších 5900 pracovných miest. Svoj spoločný podiel na európskom trhu chce táto dnes už finančne prepojená dvojica firiem zvýšiť z terajších 14,2% na 17%. Renault bude v budúcnosti pod vlastnou značkou predávať terénne vozidlá Nissan, zatiaľ čo Nissan prevezme od Renaulta ľahké úžitkové vozidlá.
Autor: Stranu pripravil Rado MLÝNEK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.