dopravy SAD po zavedení čipových kariet od augusta tohto roku. Tento systém už funguje vo viacerých mestách na Slovensku, vo východoslovenskom regióne je to Bardejov, kde je zavedený tri roky. Cestujúci si pochvaľujú najmä možnosť neobmedzeného prestupovania do 20 minút, na druhej strane zatiaľ nie je spokojnosť s rýchlosťou prepravy, nakoľko cestujúci môžu nastupovať len jednými dverami.
Systém čipových kariet spočíva v tom, že cestujúci si v predplatnej pokladni MHD na čipovú kartu "nahrá" požadovaný počet jázd. Po nástupe do dopravného prostriedku vloží kartu do identifikačného strojčeka, ktorý z karty odráta cestovné a vydá lístok so zostatkovou sumou na karte. Ak cestujúci kartu stratí, jej použitie sa zablokuje a majiteľ požiada o vydanie novej aj s jej zostatkom.
Či sa so zavedením čipových kariet nepočíta aj v DPMK v Košiciach, sme sa opýtali námestníka dopravných podnikov Arpáda Schwartza.
"V mestách nad 100 tisíc obyvateľov je rýchlosť prepravy devíza, nakoľko iba rýchlosťou môže mestská hromadná doprava účinne konkurovať doprave individuálnej. V Košiciach až 70 percent cestujúcich jazdí na časový cestovný lístok. Nástup iba cez predné dvere tak nie je potrebné zaviesť ako u SAD. U nás mesačný predplatný lístok stojí 350 korún a štatistiky hovoria, že mesačne urobí jeho majiteľ 80 ciest. Jedna jazda tak vyjde 4,50 korún. Teda 70 percent cestujúcich má možnosť prestupovania aj v súčasnosti v neobmedzenom množstve, nastupovať všetkými dverami dopravného prostriedku a na čierne jazdy máme kontrolórov. Samozrejme, nebránime sa ani novým systémom. Máme v pláne od budúceho roku - ak nám to finančné prostriedky dovolia nakoľko ide asi o 40 miliónov Sk - namontovať do autobusov, električiek a trolejbusov namiesto dnešných mechanických elektronické znehodňovače. V nich bude možné použiť aj čipové karty. Chystáme teda zavedenie spravodlivejšieho tarifného systému, v ktorom tarifa sa u jednorazových cestovných lístkov bude odvíjať od času cestovania. Na rozdiel od SAD však nástup bude naďalej umožnený všetkými dverami, čím sa nezníži priemerná rýchlosť cestovania ako u systému, ktorú používa SAD," informoval včera Korzár A. Schwartz.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.