s drogami. Ocitol sa na pokraji medzi životom a smrťou. Prežil životné situácie poznačené chudobou a nedostatkom peňazí no aj ich protiklady. A potom sa definitívne rozhodol. Vybral si cestu poznania a stal sa z neho budhistický mních Lama Tsony - Francais. V súčasnosti je tento sympatický muž v najlepších rokoch abbotom v kláštore Dpagpo Kundreul vo Francúzsku. Od roku 1999 vedie semináre a prednášky po celej Európe a tak na svojich pochôdzkach "zablúdil" aj na Slovensko. Je určite zaujímavé konfrontovať svoje názory s myšlienkami tohto sčítaného a svojrázneho človeka, zástupcu východnej kultúry odkiaľ vzišiel i samotný Buddha.
Ste vegetarián?
- Na 90 percent. Som veľmi opatrný v tom, čo jem, aj keď to na mne nevidno. Uprednostňujem delenú stravu, nejem mliečne výrobky, občas si dám rybu, nepijem a nefajčím.
Pociťujete vôbec stres?
- Áno, keď musím robiť päť vecí naraz. Bežne mám veľmi nabitý program a neprestajne mi zvoní mobil. Stres cítim aj vtedy, keď chcem vyhovieť viacerým ľuďom naraz. Ale aj ja mám napríklad dovolenku, či vyhradený čas voľna, ktorý venujem svojej rodine. Bolo by síce ideálne, keby som si našiel tak 6 mesiacov na odchod do ústrania a meditácie. Za deväť rokov sa mi to však doteraz podarilo len na jeden mesiac.
Povedzte, môžu peniaze pomôcť cieľu?
- Áno, určitým spôsobom. Na svojej ceste za cieľom predsa potrebujete aj jedlo či strechu nad hlavou. Peniaze nie sú zlé. Sú neutrálne. Problém je v ľuďoch, ktorí s nimi manipulujú. Aj ja som prežil niektoré životné okamihy úplne bez peňazí a boli to moje najkrajšie chvíle.
Aký máte názor na eutanáziu?
- Eutanázia, podobne ako napríklad umelé prerušenie tehotenstva, je vec osobná, je to vaše rozhodnutie. Všetko, čo sa týka života, je otázkou svedomia, preto sa vo všeobecnosti na túto tému nedá odpovedať. V súčasnosti je v móde takzvaná autoeutanázia, kedy chorý súhlasí so svojim usmrtením. Osobne som pomáhal niektorým umierajúcim, ktorí mali aj takúto možnosť, ale nakoniec ju nevyužili. Volala mi jedna žena, ktorá umierala a lekár jej postavil na stôl smrtiacu dávku liekov - bolo to veľmi násilné. Sadol som hneď do prvého lietadla a letel za ňou. Bolo to zavčas rána a keď som k nej došiel, viedli sme veľmi dlhý rozhovor. Nakoniec to neurobila. A dokonca prišiel čas, keď mi za to poďakovala. Nikoho v tomto smere nepodporujem, ale ani neobviňujem. Radšej sa však na veci dívam z hľadiska života a nie smrti. Kým žijete, stále môžete ešte niečo urobiť, niečo sa naučiť...
A čo drogy, ako sa budhisti stavajú k užívaniu ľahkých omamných drog ako napríklad marihuana?
- Keď som bol vo veku násťročných mladých ľudí, aj ja som sa tým zaoberal. Bol som dokonca v stave, kedy som si uvedomil, že teraz sa z toho buď zbláznim, alebo zomriem. Vtedy som s tým prestal. Drogy považujem za prekážku dosiahnutia čistoty mysle a osvietenia. Ak si to dávate opakovane, zablokuje vám to určité energie a poruší stabilitu mysle. Preto odporúčam nebrať žiadne drogy. Keď raz nájdete svoju rovnováhu, nepotrebujete to.
Dnešní ľudia sa rozhorčujú, ak sa hodnota života človeka dáva na rovnakú úroveň ako hodnota života zvieraťa. Je toto rozhorčenie oprávnené?
- Život v akejkoľvek forme treba rešpektovať. Zvieratá na svojom živote inštinktívne lipnú, preto pri zabíjaní veľmi trpia. Človek je iný. Od zvierat sa odlišuje stavbou tela, myslením a len človek je schopný dosiahnuť osvietenie. Preto je vážnejšie, keď zabijete človeka. Obe formy života sú však cítiace bytosti, ktoré si treba vážiť a rešpektovať.
Aká je podľa vás pravdepodobnosť návratu duchovných vodcov (ktorí sú v súčasnosti vo vyhnanstve) do Tibetu?
- Myslím, že slávne obdobie Tibetu skončilo. Časy sa menia a do minulosti sa nemôžeme vrátiť, preto si nemyslím, že sa staroveký Tibet niekedy vráti. Dúfam len, že súčasní tibetskí ľudia získajú viac slobody a svoju nezávislosť.
Ako sa pozeráte na otázku existencie Boha?
- Čo to je Boh? Myslím si, že je toľko Bohov, koľko je veriacich. Každý si nesie svojho Boha v sebe a ten im radí aby boli dobrí, štedrí a podobne. V tom zmysle môžeme hovoriť o božom požehnaní. Boh ľudí inšpiruje. Všetko je hrou mysle a myseľ všetko vytvára. Veď na druhej strane ľudia v božom mene aj zabíjajú. Preto vnímam relatívnu dimenziu a to takú, že každý má svoju predstavu o Bohu. Boh stvoril človeka na svoju podobu a človek spravil to isté. Budhizmus je proti myšlienke, že tam kdesi je tvor, ktorý je iný ako jeho výtvor. Ale zase ja, ako budhista, sa často vraciam k posledným slovám Krista 'Bože, prečo si ma opustil'. Podľa mňa Otec ako cieľ a Syn ako cesta v tomto okamihu splynuli, nastal moment osvietenia. Ešte chcem podotknúť, že veľký vzor pre mňa je napríklad aj svätý František z Assisi."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.