Nové obchodné centrá možno znížia nákupnú turistiku do Čiech a Rakúska
Slovensko by malo v budovaní veľkých nákupných stredísk podľa odborníkov dobehnúť rozvinutejšie Česko a Maďarsko najskôr o tri až štyri roky. Tam
Tomáš Velecký
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
nákupné strediská nestoja iba v najväčších mestách, ale aj v menších - okresných. Na Slovensku sa zatiaľ shopping centrá budujú predovšetkým vo veľkých mestách, ktoré disponujú najväčšou zákazníckou aj kapitálovou základňou. Predstavitelia viacerých obchodných reťazcov sa zhodujú v tom, že potenciál na výstavbu shopping centier je aj v menších slovenských mestách. "Svedčia o tom rôznorodé poznávacie značky na automobiloch pred českými a viedenskými nákupnými strediskami," zhodujú sa.
Minulý týždeň sa k Nitre a ku Košiciam, kde približne pred rokom postavil hypermarkety britský prevádzkovateľ obchodných reťazcov Tesco Stores, pripojila aj Bratislava. Jednou z hlavných výhod rozvinutej siete obchodných reťazcov sú nižšie ceny. Dôvodom je súboj početnej konkurencie o zákazníka, ktorý prebieha pretekaním sa, kto má nižšie ceny. Aj náklady na prevádzku a zásobovaie predajní sú ich racionálnym umiestnením na jednom mieste oveľa nižšie. Pre veľa zákazníkov hrajú dôležitú úlohu parkovacie možnosti. Napríklad na otvorenie francúzskeho Carrefouru v Petržalke prišlo až 85 percent návštevníkom autom. Bratislavské nákupné strediská by mali v budúcnosti profitovať aj z návštev Rakúšanov, ktorým sa na Slovensko oplatí chodiť nakupovať a tankovať benzín. Nákupy týchto spotrebiteľov budú pre hypermarket Carrefour vzhľadom na jeho umiestnenie v Petržalke výhodné. V deň otvorenia Carrefouru nakúpila najväčšia časť návštevníkov (39 %) tovar v hodnote od 1000 do 2000 korún. Za viac ako 4000 korún nakúpila takmer štvrtina zákazníkov, čo je o šesť percent menej ako v prvý deň otvorenia nitrianskeho Tesca. Bratislava za Nitrou zaostáva aj v priemernej cene nákupu. Kým v prvý deň otvorenia Tesca v Nitre minul zákazník priemerne 4400 korún, priemerná cena nákupu v Carrefoure dosiahla v stredu 2850 korún.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.