Vyše osemhodinový let a sprievodné podujatia však prebehli hladko. Systém orientácie na letisku je vybudovaný tak, aby bol každý človek s IQ nad 90 schopný byť v správnom čase na správnom mieste. Asi hodinu pred odletom sú cestujúci vyzvaní, aby absolvovali pasovú kontrolu a tzv. "check in". Pracovníci letiska vám skontrolujú pas, letenku a vystavia palubný lístok
s číslom sedadla. Na väčších letiskách je pomerne častým javom odklad štartu. Znamená to niekoľko desiatok minút, niekedy aj hodín, čakania navyše.
Pred nástupom do útrob lietadla si môžete vybrať z niekoľkých novinových titulov na skrátenie dlhej chvíle. V priebehu cesty sa podáva občerstvenie, ktoré je zahrnuté v cene letenky. Počas osemhodinového letu to bolo dvakrát menu a nápoje v neobmedzenom množstve. Alkoholické aj nealkoholické. Niečo tvrdšie predovšetkým pre prvocestovateľov na zmiernenie nervozity. Let si možno skrátiť aj pozeraním filmu alebo počúvaním hudby podľa vlastného výberu. Každý pasažier dostane slúchadlá a je len na ňom, akú uspávanku si vyberie. Na obrazovkách sa z času na čas objavujú informácie o vzdialenosti od cieľa, o výške, v ktorej sa nachádzate (asi 10 000 metrov), o teplote vzduchu (okolo 50 stupňov Celzia). V lietadle je síce o niečo teplejšie, no ak ste si na prechádzku v oblakoch obliekli skromné "kraťasy", husej koži sa nevyhnete. Klimatizácia funguje na 100% a pre nepripravených sú k dispozícii prikrývky alebo aperitívy.
Atmosféra v lietadle má špecifický charakter. Pre cudzinca možno nie, ale našincovi sa prístup palubnej posádky javí viac než neobvyklý. Najmä, ak ho porovná so správaním zamestnancov obchodov, pôšt alebo iných služby poskytujúcich inštitúcií v našej krajine. Pravidlo: "Náš zákazník náš pán" možno stewardov a stewardky naučili v škole a možno naň prišli sami. Stačí len trošku ponamáhať sivú hmotu. Alternatívou, ktorá vysvetluje ich "špecifické" spravánie, je aj blízkosť k nebesiam. Aj neveriaci istotne registrujú, že v nebi sú vraj služby na úrovni vyššej, než v časti pozemskej. Ľudia, ktorí lietadlom cestovali, slovo "vraj" nepochybne vynechajú, lebo personál dáva najavo, že je tam pre vás. O to prekvapujúcejšie, že sú to naši bývalí bratia českého pôvodu. Ak sa vám po aperitíve rozviaže jazyk a dáte sa do reči s členom posádky, možno sa dostanete do kabíny pilota, priamo za volant. Pri pohľade na množstvo pák a tlačidiel, je isté, že človek, ktorý dokáže viesť lietadlo, má predpoklady stať sa úspešným politikom. Prečo? On by sa pri parlamentnom hlasovaní nepomýlil, pretože tam sú tlačítka len dve.
Prvé, čo vás čaká po pristátí na letisku v Newarku, po približne osem a pol hodinovom lete, je tzv. "immigration control". V priestrannej hale sedia za asi desiatimi sklenenými prepážkami úradníci. Zaujíma ich: čo?, na ako dlho?, kde?, u koho? (otázka s kým? sa, česť ich diskrétnosti, nevyskytuje...)
Ak máte v poriadku vízum, pas, respektíve iné požadované dokumenty, nie je to problém. V pase vám vyznačia dátum, do vypršania ktorého sa môžete legálne zdržiavať na území Spojených štátov. Potom už stačí vyzdvihnúť si batožinu a nájsť svojich hostiteľov. Ťažko povedať, čo je náročnejšie. Zrejme kufre, lebo oni nevedia kričať, mávať alebo si na seba zavesiť tabuľku s vašim menom podobajúcu sa dopravnej značke. Ak tú svoju značku nájdete alebo skôr ona nájde vás, potom už len: Vitajte v Big Apple a dobrú chuť.
Autor: MEDÍK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.