Stranu pripravil Rado Mlýnek
Lorinser upravil céčko
Nemecký úpravca automobilov Lorinser, ktorý sa špecializuje na úpravu vozidiel značky Mercedes, veľmi rýchlo zareagoval na uvedenie nového modelu triedy C na trh a už ponúka upravené céčko. Lorinserom upravený model C sa od sériovo vyrábaného modelu navonok odlišuje upraveným predným a zadným nárazníkom, novými bočnými prahmi sa zabudovanými vetracími mriežkami vpredu i vzadu, malým strešným spojlerom a zvýraznenou hranou veka batožinového priestoru. Športovejší vzhľad dodávajú vozidlu aj dve oválne koncovky výfuku. Pre vozidlo je k dispozícii široký sortiment ráfikov z ľahkých zliatin, ktoré majú priemer od 17 do 19 palcov. Firma Lorinser pripravuje aj úpravy na zvýšenie výkonu motorov, poháňajúcich model C. Výkon šesťvalcových benzínových motorov sa zvýši prepĺňaním pomocou mechanického kompresora. Zvýšenie výkonu dieselových motorov sa dosiahne úpravou elektronickej riadiacej jednotky. Interiér modelu C môže byť modifikovaný podľa individuálneho želania zákazníka a môže byť potiahnutý kožou.
2x dia
Audi inovovala model A3
Nemecká automobilka Audi inovovala svoj model A3, ktorým v roku 1996 debutovala v kompaktnej triede a ktorý si už kúpilo okolo pol milióna motoristov na celom svete. Model A3 znamenal nové meradlá v kompaktnej triede, v ktorej hlavným predajným argumentom bola vždy najmä hospodárnosť prevádzky a istá striedmosť vo výbave a výstroji. Firma Audi však preniesla aj do tejto kategórie tie kritériá bezpečnosti, kvality a dizajnu, ktoré uplatňuje pri svojich modeloch A4, A6 a A8, pariacich do vyšších tried.
Teraz predstavuje firma Audi modernizovaný model A3, ktorý sa od doterajšieho modelu odlišuje niekoľkými zmenami vonkajšieho dizajnu, zmenami v sortimente motorov a úpravami výstroja a interiéru. Prednej časti vozidla dominujú nové jednodielne svetlomety s hladkým krycím sklom, do ktorých sú integrované aj smerové svetlá. Nové svetlomety elipsoidného typu majú vyššiu svietivosť a svietia až o 30% ďalej ako klasické svetlomety. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aj xenónovými svetlometmi. Modifikovaná bola aj mriežka chladiča a predný spojler. Zadné svetlá majú novú vnútornú geometriu. V upravenom interiéri sú použité kvalitnejšie materiály, nový tvar majú ovládacie prvky i volant. Na želanie dodávaný navigačný systém je teraz vystrojený farebným displejom v strednej konzole.
Novinkou v sortimente motorov je 1,9-litrový turbodieselový motor, vystrojený vstrekovacím systémom čerpadlo-dýza. Tento motor vyvíja najvyšší výkon 96 kW a svoj najvyšší krútiaci moment 310 Nm dosahuje už pri 1900 ot/min. Audi A3, poháňané týmto motorom, ktorý sa montuje v kombinácii so šesťstupňovou prevodovkou, zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 205 km/h. Tieto výborné dynamické vlastnosti sa kombinujú s mimoriadne nízkou spotrebou paliva, ktorá je v priemere len 5,1 l/100 km. Základným motorom je teraz 1,6-litrový benzínový motor výkonu 75 kW. Novinkou je aj možnosť kombinovať turbodieselový motor s pohonom všetkých štyroch kolies. V kombinácii s 1,8-litrovým motorom výkonu 132 kW a so spomenutým turbodieselovým motorom výkonu 96 kW sa montuje aj päťstupňová sekvenčná prevodovka. Všetky verzie A3 môžu byť na želanie vystrojené bočnými hlavovými airbagmi Sideguard. Do vozidiel, určených na nemecký trh, sa bude sériovo montovať elektronický stabilizačný systém ESP. Možno ešte pripomenúť, že celá karoséria vozidla A3 je zhotovená z pozinkovaných plechov a že výrobca poskytuje záruku, že minimálne 12 rokov nedôjde k jej prehrdzaveniu.
O kvalitách kompaktného automobilu Audi A3 svedčí aj to, že toto vozidlo získalo celý rad prestížnych ocenení, medzi ktoré patrí napríklad Zlatý volant a titul Najlepšie auto Európy. Len prednedávnom zvolila brazílska odborná porota model A3 za auto roka 2000.
2x digit.obr.
Vyskúšali sme si Toyotu Corollu
Japonská firma Toyota uviedla na trh svoj prvý model s označením Corolla už v roku 1966. Vtedajšia Corolla mala vpredu pozdĺžne uložený motor, pohon zadných kolies a predávala sa len na domácom, teda japonskom trhu. Ďalšie modely Corolly sa postupne začali presadzovať aj na zahraničných trhoch a napokon sa Corolla stala jedným z najpredávanejších vozidiel na svetovom automobilovom trhu. Doteraz bolo vyrobených už vyše 23 miliónov vozidiel s označením Corolla. V súčasnosti vyrábaná Corolla vznikla modernizáciou modelu, uvedeného na trh v roku 1997. Najnovšia Corolla má pozmenenú prednú časť, ktorá nezaprie "príbuzenský vzťah" k väčšiemu typu Avensis.
Hlavnou novinkou je však použitie ultramoderných motorov, vystroejných systémom VVT-i. Pod týmto označením sa skrýva inteligentné variabilné časovanie nasávacích ventilov. Systém VVT-i pracuje tak, aby okamih otvárania a zatvárania ventilov bol čo najoptimálnejší pre daný režim činnosti motora. Použitím tohto systému možno dosiahnuť nárast výkonu motora až o 10% pri súčasnom poklese spotreby paliva až o 6% a znížení obsahu kysličníkov dusíka vo výfukových plynoch až o 40%. Systémom VVT-i sú vystrojené obidva zážihové motory, ktoré sa montujú do Corolly. Prvým z nich je 1,4-litrový štvorvalec, ktorého maximálny výkon je 71 kW pri 6000 ot/min, maximálny krútiaci moment je 130 Nm. S týmto motorom zrýchli Corolla z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 185 km/h. O úspornosti tohto motora svedčí to, že pri jazde mimo mesta je jeho priemerná spotreba (v závislosti na druhu karosérie) od 5,5 do 5,8 l/100 km. Celková priemerná spotreba sa pohybuje od 6,6 do 6,9 l/100 km. Druhou pohonnou jednotkou, ktorá sa však montuje len do päťdverovej verzie so šikmou zadnou časťou a do verzie kombi, je 1,6-litrový motor maximálneho výkonu 81 kW. Týmto motorom poháňaná Corolla dosiahne maximálnu rýchlosť až 195 km/h. Celková priemerná spotreba sa pritom pohybuje na prijateľnej úrovni 7,2 7,4 l/100 km. Na jeseň sa k nám má začať dovážať aj verzia vystrojená 1,9-litrovým vznetovým motorom. Corolla je postavená na podvozku s rázvorom 246,5 cm, pričom predné i zadné kolesá sú nezávisle zavesené a odpružené vinutými pružinami. Veľkou prednosťou Corolly je aj to, že sa dodáva až v štyroch karosárskych variantoch, a to ako trojdverové a päťdverové vozidlo so šikmou zadnou časťou, ako štvordverový sedan a ako kombi. Sedan"s klasickým kufrom" vzadu má batožinový priestor objemu až 390 litrov, pričom tento priestor možno ďalej zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Všetky verzie Corolly sú vystrojené multifunkčným displejom v strede prístrojovej dosky, na ktorom sa zobrazujú údaje z palubného počítača (okamžitá a priemerná spotreba, priemerná rýchlosť, vonkajšia teplota a čas).
Mali sme možnosť vyskúšať si Corollu vo vyhotovení sedan, poháňanú 1,4-litrovým motorom. Motor je vďaka systému VVT-i veľmi pružný a jeho hlučnosť je veľmi nízka a prakticky sa nemení v celom rozsahu otáčok. K pohodliu jazdy prispieva nielen dobre vyladený podvozok, absorbujúci bez problémov nerovnosti vozovky, ale aj dobre tvarované predné a zadné sedadlá. K bezpečnosti jazdy prispieva antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, predné bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačmi napnutia a dvojité výstuhy v dverách, chrániace cestujúcich v prípade bočného nárazu. Do príplatkového vybavenia patrí okrem iného klimatizačné zariadenie, odnímateľné ťažné zariadenie, strešný nosič, hliníkové pedály a predný, zadný i strešný spojler. Možno ešte spomenúť, že Corolla sa pre európsky trh vyrába vo Veľkej Británii.
3x obr.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.