Čakajú na analýzu čiernych skriniek
Paríž (TASR) - Hľadanie príčin utorkovej havárie nadzvukového Concordu spoločnosti Air France pri Paríži a vyťahovanie obetí nešťastia pokračovalo nepretržite aj vo včerajší deň. Čoraz väčšmi narastá podozrenie, že nehodu spôsobilo rozsiahle zlyhanie motora. Fatálna chyba si vyžiadala 113 ľudských životov.
Francúzska rozhlasová stanica France Info včera s odvolaním sa na vyšetrovateľov oznámila, že pred nehodou nefungoval spätný ťah motora číslo dva, ktorého zlyhanie pilot krátko pred pádom oznámil. Na žiadosť posádky preto mechanici tesne pred štartom vymenili chybnú súčiastku na pohonnej jednotke nachádzajúcej sa na ľavom boku stroja. To, či táto oprava viedla k pádu stroja definitívne objasní až analýza údajov z tzv. čiernych skriniek. Tá má byť ukončená do večerných hodín. Prvé vyhodnocovanie záznamov na hlasovom a dátovom záznamníku pritom jasne poukázalo na chybný motor ako dôvod nešťastia.
Pozostalí obetí, z ktorých prevažná väčšina sú Nemci, no i štátni predstavitelia Nemecka a Francúzska si pripomenuli pamiatku obetí havárie na viacerých smútočných obradoch. Na popoludňajšie hodiny bola včera naplánovaná oficiálna nemecko-francúzska zádušná omša v parížskom kostole La Madeleine.
Utorková havária charterového letu Concordu spoločnosti Air France na linke Paríž-New York si vyžiadala životy všetkých 100 pasažierov a deväť členov posádky. Okrem toho zahynuli štyria ľudia v hoteli, na ktorý sa stoj zrútil. K pádu lietadla došlo iba chvíľu po štarte, pri ktorom šľahali od pohonných jednotiek na ľavom boku stroja niekoľko desiatok metrov dlhé plamene.
Pilot vedel už počas štartovacieho manévru o probléme s motorom, avšak nemohol ho prerušiť a bezprostredne pristáť, keďže mal už priveľkú rýchlosť.
Podľa vyjadrenia odborníkov pre britskú televíziu BBC World sú piloti trénovaní pre prípad výpadku, či požiaru jedného z motorov. Zatiaľ je ťažké určiť, či plamene vychádzali z motora. Súčasne sa objavili i špekulácie, že mohol horieť letecký benzín prúdiaci palivovou sústavou. Za predpokladu, že predsa len išlo o požiar v motore číslo dva, plamene sa mohli preniesť i na motor číslo jeden - lietadlo Concorde ich má v tesnej blízkosti. Pri takom veľkom výpadku sa podľa názoru britských pilotov dostane pri štarte do skutočných problémov akýkoľvek stroj.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.