Korzár logo Korzár

Bol som v kabíne najrýchlejšieho Concorde

Nedávna tragická havária Concorde oživila záujem verejnosti o toto dopravné lietadlo, ktoré je jedným z najväčších triumfov techniky a ľudskej

vynaliezavosti a súčasne z ekonomického hľadiska najväčším debaklom v dejinách letectva. Priblížme si stručne históriu projektu Concorde i samotné lietadlo.

Úvahami o vývoji nadzvukového dopravného lietadla sa popredné britské a francúzske letecké firmy začali zaoberať už koncom 50. rokov. Keď sa ukázalo, že predbežné návrhy takýchto lietadiel, vypracované britskou firmou BAC a francúzskou firmou Sud-Aviation, sú si veľmi podobné, dohodli sa obe firmy na spolupráci. Pretože však vývoj takéhoto lietadla presahoval finančné možnosti oboch firiem, prisľúbili prestížnemu projektu finančnú podporu vlády Veľkej Británie a Francúzska. Oficiálna bristko-francúzska medzivládna dohoda o spoločnom vývoji nadzvukového dopravného lietadla bola podpísaná 29. novembra 1962 a s výrobou prototypov sa začalo v roku 1965. Prvý prototyp bol slávnostne z hangáru vytiahnutý 11. decembra 1967, ale do vzduchu sa po prvý raz dostal až 2. marca 1969, teda už pred viac než 31 rokmi. Po dvoch prototypoch a dvoch predsériových lietadlách sa začalo s výrobou sériových strojov. Veľký počiatočný záujem o nové lietadlo však časom ochabol a letecké spoločnosti začali rušiť svoje objednávky, ktorých bolo vyše 70. Príčinou ochabnutia záujmu o nadzvukové lietadlo bol najmä prudký rast cien paliva, veľký hluk lietadla, relatívne malá kapacita a protesty ochrancov životného prostredia. Napokon sa vyrobilo len 16 sériových lietadiel, z toho sedem si "museli" kúpiť British Airways a sedem Air France. Americká letecká spoločnosť TWA vyhlásila, že Concorde nechce ani zadarmo a predstaviteľ nemeckej Lufthansy sa preslávil svojím výrokom "stanovte mi termín, kedy má Lufthansa zbankrotovať, a ja vypočítam, koľko lietadiel Concorde si máme kúpiť". Mimochodom, k názvu lietadla, ktorý znamená "svornosť", sa viaže zaujímavý spor. Svornosť sa francúzsky povie Concorde, anglicky concord rozdiel je teda len v koncovom "e". Po nekonečných debatách nakoniec Angličania prijali francúzsku verziu Concorde, k čomu prispel najmä vtipný prejav britského ministra technológie, ktorý povedal, že Angličania považujú písmeno "e" za skratku slov excellence, England, Europe a entente (výnimočnosť, Anglicko, Európa a porozumenie). Prvý let nového supersoniku na pravidelnej linke sa uskutočnil 21. januára 1976, keď Concorde British Airways letel na linke Londýn-Bahrajn a Concorde Air France na linke Paríž-Dakar-Rio de Janeiro. Lietadlám Concorde sa však nedarilo presadiť sa na prestížnych transatlantických linkách do USA, pretože Američania kládli pristávaniu lietadiel Concorde na svojich letiskách rôzne prekážky. Došlo to až tak ďaleko, že správa Kennedyho letiska v New Yorku vydala úplný zákaz pristávania pre Concorde. To však už bolo priveľa pre administratívu prezidenta Cartera, ktorá nechcela, aby sa kvôli jednému lietadlu narušili vzťahy s Anglickom a Francúzskom, a tak správu uvedeného letiska zažalovala. Na základe súdneho rozhodnutia boli potom lety Concorde do New Yorku. Iróniou osudu je, že dnes je New York jediným mestom, kam Concorde z Paríža a Londýna- lieta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Concorde je štvormotorové lietadlo s typickým krídlom tzv. gotického pôdorysu. Lietadlo je dlhé 62,10 m, vysoké 11?40 m a jeho krídla majú rozpätie 25,55 m. Hlavným konštrukčným materiálom je hliníková zliatina. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla, ktorého nádrže pojmú 119695 litrov paliva, je 185 ton. Concorde je konštruovaný pre let cestovnou rýchlosťou až M2,04, čo je 2,04-násobok rýchlosti zvuku (M je tzv. Machovo číslo, pričom M1 označuje práve rýchlosť zvuku v danom prostredí). V praxi sa však lieat rýchlosťou M2, čo je okolo 2130 km/h pri tejto rýchlosti preletí lietadlo každú sekundu 592 metrov. Cestovná výška sa pohybuje od 15000 do 18000, pričom z tejto výšky už môžu cestujúci pozorovať zakrivenie Zeme. Na pohon lietadla slúžia štyri prúdové motory Olympus, z ktorých každý má s prídavným spaľovaním ťah 169 kN. Prídavné spaľovanie sa zapína len pri štarte a pri akcelerácii z podzvukovej na nadzvukovú rýchlosť. Posádku Concorde tvoria dvaja piloti a palubný inžinier. Medzi zaujímavé technické prvky lietadla patrí predná časť, ktorá sa pri štarte a pristávaní sklápa, aby piloti vôbec videli na zem. Pretože pri zrýchľovaní do nadzvukovej rýchlosti sa posúva pôsobisko aerodynamického vztlaku dozadu, musí sa kvôli zachovaniu rovnováhy prečerpávať palivo z predných do zadných nádrží. Pri decelerácii pred pristávaním sa palivo prečerpáva späť dopredu. Na Concorde si hneď po pristatí nemožno "siahnuť", pretože jeho trup je v dôsledku aerodynamického ohrevu rozpálený až na 120oC. Ďalším dôsledkom tohto ohrevu je, že počas nadzvukového letu sa trup lietadla predĺži približne o 20 cm. Stovka cestujúcich sa v Concorde cíti zrejme trochu stiesnene, pretože kabína má šírku len 263 cm, výšku 196 cm a ulička medzi dvojicami sedadiel má šírku len 46 cm.

SkryťVypnúť reklamu

Bol som možno jedným z mála Slovákov, ktorí si "posedeli" v Concorde. Nebolo to však za letu a ani nie v žiadnom sériovom lietadle. Prezrel som si kabínu pre cestujúcich a nakukol som do pilotného priestoru predsériového Concorde 01, ktorý je teraz jedným z exponátov známeho leteckého múzea v anglickom Duxforde. Zhodou okolností je to práve to lietadlo, ktoré zo všetkých vyrobených Concorde dosiahlo najvyššiu rýchlosť, a to M2,23, čiže 2,23-násobok rýchlosti zvuku.

Každý, kto chce zažiť let nadzvukovým lietadlom Concorde a má prebytočných okolo 9000 dolárov, môže odcestovať do Londýna, dať si tam ľahké raňajky a nastúpiť do Concorde, ktorý ako linka BA001 odlieta o 10.30 do New Yorku. A prečo len ľahké raňajky? Nuž pretože keď sa podvozok Concorde dotkne po lete trvajúcom 3 hodiny 50 minút pristávacej dráhy na Kennedyho letisku, je v New Yorku ešte len 9h 20 min akurát čas na poriadne raňajky...

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 654
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 923
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 172
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 658
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 528
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 991
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 603
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 837
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 491
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 754
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 616
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 411
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 949
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 514
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 222
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 837
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 491
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 754
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 616
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 411
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 949
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 514
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 222
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu