kroky nesmerujú zakaždým do kuchyne pre balíček chipsov, v Amerike by ste si dlhodobým sledovaním televízie mohli
vypestovať celkom slušnú kondičku. Veď len počas Priateľov dochádza k reklamnej interupcii trikrát. Tu vznika istý kontrast. Pre Američanov, no Newyorčanov zvlášť, je charakteristické, že chcú svoj čas využiť maximálne efektívne. Program, ktorého čistý čas je dvadsať minút, ale jeho vysielanie trvá pol hodiny (čize o tretinu viac) im to rozhodne neuľahčuje.
Spomínané zákroky majú plusy aj mínusy. Všetko závisí od uhla pohľadu. Diváci však časté reklamné prestávky neocenia. Myslieť si, že ich uvítajú ako
príležitosť na precvičenie kostí, by bolo naivné a realite vzdialené. Nikoho nepoteší, ak sa v situácií, keď sa schyľuje k milostnej scéne, alebo ak má
hrdina na spánku hlaveň pištole, objaví na obrazovke krásne auto, krásna žena, prípadne krásne vypraté ponožky. Máme radi "krásne", ale aj to musí
byť podávané v správnom čase a na správnom mieste.
Situácia sa javí celkom inak z pohľadu majiteľov televíznych staníc a reklamných partnerov. Sponzori sú základným kameňom existencie súkromných vysielacích staníc. Chcú aby ich peniaze boli vynaložené efektívne chcú, aby sa meno ich firmy objavovalo na obrazovke čo najčastejšie. Američania sú majstri marketingu, ktorý zahŕňa aktivity smerujúce k maximalizácii spokojnosti zákaznika. Reklama je jeho neoddeliteľnou
súčasťou. Marketing sa týka všetkých činností prebiehajúcich počas cesty produktu od výrobcu k zákazníkovi. Jeho podstatou je zisťovanie toho, čo
spotrebitelia chcú , ako to čo najefektívnejšie vyrobiť, ako im produkt správne ponúknuť a doručiť. Kazdý článok reťazca má svoj význam, no bežný
človek, zákaznik, sa aktívne zučastňuje predovšetkým poslednej fázy, ktorá prebieha v obchode.
V Amerike nepochybne platí: "Náš zákazník, náš pán." V preklade to skôr znamená: "Náš zákazník, naša dojná krava". Z toho vyplýva, že spotrebiteľ nie je jednorazový zdroj.
Podstatou spomenutého prístupu je získanie dlhodobého zákazníka. Personál v obchodoch pristupuje k nakupujúcim tak, že tí nedostanú príležitosť preniknúť do tajov filozofie dojných kráv. A ak sa im to aj podarí, nič sa nemení. Je totiž veľmi príjemne sa s ňou stotožniť. Porovnajme bežnú situáciu. Vonku leje. Našťastie máte dáždnik, ale nanešťastie vás upútal výklad blízkeho obchodu. Vojdete dnu a okamžite sa stretnete s nenávistnými pohľadmi predavačiek, ktoré nemyslia na to, aby uspokojili vaše nakupovateľské chúťky a získali maximum papierového mlieka. Vidia samé seba ako nie po, ale tesne pred, záverečnou umývajú zablatenú dlážku.
Za veľkou mlákou, mláky v obchodoch nie sú. Ani vtedy keď vonku leje. Pretože už pri vstupe do obchodu, vám dáždnik oblečú do igelitového vrecúška v hodnote niekoľkých centov. Investujú niekoľko centov, ale zarobia "niekoľko" dolárov. Len nech je kravička spokojná. Ďalším finančne nenáročným plusom amerických supermarketov, ktorý by bolo možné realizovať aj u nás, je starostlivosť o zákazníkov nákup. Pri platení
v pokladni v Tescu, alebo v inom hyperobchode sa u nás očakáva, že zákazník disponuje rukami viacerými, než ako mu nadelil Pánboh. Aby svojou pomalosťou
neznérvoznil za sebou stojacích spolunakupujúcich, mal by jednou nakladať obsah svojho košíka do tašky, druhou si ju pridržiavať, treťou platiť, štvrtou ukladať do peňaženky vydané drobné. Keďže nestíha, zišla by sa aj piata, na obranu pred podráždenými - za nim stojacimi zákazníkmi. V americkom supermarkete tretiu a štvrtú nahradí zamestnanec obchodu, ktorý nákup naloží do tašky. To znamená, že nevzniká ani nervozita, a teda je zbytočná aj ruka piata. Zaujimavý je aj systém pri predaji spoza pultu v rámci supermarketu (zákusky, mäso a syry na váhu...). Z automatu podobného tomu, ktorý vydáva lístky na MHD dostanete poradové číslo. Keď sa vaše číslo objaví na
displeji nad pultom môžete "objednávať". Ušetríte minúty, prípadne desiatky minút, ktoré u nás strávite čakaním v rade a nakúpite všetko ostatné, teda
efektívne využijete čas. A to je základne kritérium každého systému za veľkou mlákou.
Priority si musíme stanovovať pri budovaní čohokoľvek. Musíme určiť , čo je pre nás najdôležitejšie, a od čoho sa bude odvíjať charakter našej aktivity.
Efektívnosť ako priorita zjavne nie je šliapnutím vedla. Napokon to vidieť na amerických "dojných kravách" - spotrebiteľoch. Vydávajú stále viac a
viac dolárového papierového mlieka, z ktorého žije celá krajina.
Autor: MEDÍK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.