automobilov. Zvlášť vo veľkých mestách tak vyvstáva problém s plynulosťou cestnej premávky. Cesty dimenzované na kapacity aktuálne možno tak pred desaťročiami jednoznačne už nepostačujú. Progresívne v tomto smere vyznieva diaľničný program, ktorý do života uviedla ešte Mečiarova vláda. Tá však výstavbu rozbehla vďaka úverom za nekresťansky vysoké úroky, čo súčasná vláda nebola ochotná akceptovať a tak sa tempo prác s ohľadom na menší balík peňazí v minulom roku utlmilo, aby sa tohto roku práce na jednotlivých diaľničných úsekoch opäť rozbehli. Košičanov určite teší pohľad na stavebné firmy, ktoré vo viacerých častiach mesta s prácami pokročili. Pýtajú sa ale, kedy bude diaľničný privádzač dokončený a premávka v meste tým pádom odľahčená. Aktuálnu situáciu nám objasnil Ing. Juraj Dančišín, riaditeľ závodu 01 košických Cestných stavieb.
"Realizujú sa tri stavby. Prvou je preložka cesty Červený rak - VSS, kde práce realizujeme my. Rekonštrukciu Južného nábrežia zabezpečujú Inžinierske stavby, zatiaľ čo Cestné stavby sú vyšším dodávateľom aj pri križovatke Prešovská - Sečovská," vysvetlil J. Dančišín.
Kým preložka Červený rak - VSS mala byť dokončená podľa pôvodného zámeru výstavby diaľničného privádzača v Košiciach už v októbri minulého roku a rekonštrukcia Južného nábrežia pred mesiacom, celá križovatka Prešovská - Sečovská, teda všetky tri etapy mali byť hotové podľa pôvodných plánov v októbri budúceho roku.
"V minulom roku došlo k utlmeniu stavebných prác na všetkých stavbách kvôli nedostatku finančných prostriedkov, čo bude mať za následok výrazné omeškanie s ich ukončením. Preložka cesty Červený rak - VSS, teda termín jej realizácie, sa presunul až do budúceho roku, ale úplne najhoršie to vyzerá so smutne známou križovatkou Prešovská - Sečovská, ktorá je najväčšou traumou vodičov a v súčasnosti už nepostačuje potrebám."
V čom je problém? Doposiaľ bolo na tejto stavbe preinvestovaných 130 miliónov. Len na dokončenie prvej etapy potrebujú Cestné stavby ešte ďalších 50 miliónov korún a v roku 2001 ďalších 80 miliónov Sk. Čo je však najhoršie, pre rok 2002 nie je od investora prisľúbená ešte ani koruna na to, aby sa začalo s druhou etapou. Vôbec nie je totiž zaradená do diaľničného programu pre rok 2002. Všetko teda vyzerá tak, že skôr ako v roku 2005 sa v žiadnom prípade nepodarí dokončiť križovatku Prešovská - Sečovská.
"Keď si uvedomím, že investorská príprava tohto projektu bola rozbehnutá ešte v roku 1989....," povzdychol si Ing. Dančišín. "Už pred desiatimi rokmi sa mohlo začať s prácami na tejto križovatke. Viete si predstaviť, koľko by nás to bolo stálo vtedy a koľko teraz? Návratnosť investície bola v roku 1989 vypočítaná na šesť mesiacov!"
Na dokončenie preložky cesty Červený rak - VSS Cestné stavby potrebujú ešte 190 miliónov korún, tam je reálny predpoklad ukončenia prác v budúcom roku.
Rozbehnuté práce komplikujú život vodičom motorových vozidiel a tak sme sa J. Dančišína opýtali, kedy bude napríklad sprejazdnená výpadovka smerom na Šacu. Hovorilo sa o začiatku augusta i o začiatku septembra. "Električková trasa je už sprejazdnená z oboch smerov. Čo sa týka vozovky, chceli by sme ju sprejazdniť do dvoch týždňov. Čiastočne nám problémy spôsobila skutočnosť, že asfalty musíme dovážať až z Rakúska, hoci máme v Bratislave Slovnaft," vysvetlil Ing. Dančišín.
Podľa jeho slov by do konca roka chceli odovzdať do užívania aj mimoúrovňovú križovatku v tvare klasického štvorlístka s ôsmimi vetvami, ktorá bude okrem iného riešiť aj cestu z Myslavy do VSŽ. Čo sa týka trasy smerom na letisko, tá ostane zachovaná tak, ako je to v súčasnosti.
Pri križovatke Prešovská - Sečovská by sa po ukončení prvej etapy prác mala odkloniť doprava pozdĺž ľavého brehu Hornádu tak, aby sa mohli rozbehnúť práce na druhej etape. Aj potom však bude premávka pri colnici čiastočne obmedzená a presmerovaná do menšieho počtu jazdných pruhov. Kedy odštartuje druhá etapa, to však nevedno...
Riaditeľ závodu 01 Cestných stavieb si poťažkal na to, že na východ Slovenska financie prichádzajú akosi ťažšie. Po dvoch bratislavských diaľničných úsekoch podľa jeho názoru mala byť pre vládu treťou prioritou práve križovatka Prešovská - Sečovská.
Už rozbehnuté stavby v Košiciach po dokončení prepoja diaľnicu medzi Prešovom a Košicami s cestou prvej triedy smerom na Rožňavu. "Je tu však ešte nevyriešený južný ťah, ktorý prepojí Košice s Bratislavou. Bola už vypracovaná štúdia Sever - Juh z roku 1995, smer na Michalovce rieši diaľničný úsek D1-Budimír-Bidovce a postupne cez Dargov do Vyšného Nemeckého. Veľmi sa nepokročilo. Začalo sa len s asi dvojkilometrovým úsekom pri Svidníku. Kedy prídu na rad Košice, nevie asi nikto," dodal.
Motoristi si teda ešte pár rôčkov budú musieť počkať na to, aby premávka v uliciach Košíc už nebola obmedzovaná kvôli stavebným prácam, a najmä na čas, keď budú Košice pripojené k zvyšku sveta cestami, na ktorých už bude radosť jazdiť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.