Korzár logo Korzár

Dokončenie diaľničného privádzača oddialil nedostatok financií

Košice - Napriek neustálej kritike našej životnej úrovne, ktorá zaznieva zo všetkých strán, v uliciach miest a obcí je z roka na rok čoraz viacej

automobilov. Zvlášť vo veľkých mestách tak vyvstáva problém s plynulosťou cestnej premávky. Cesty dimenzované na kapacity aktuálne možno tak pred desaťročiami jednoznačne už nepostačujú. Progresívne v tomto smere vyznieva diaľničný program, ktorý do života uviedla ešte Mečiarova vláda. Tá však výstavbu rozbehla vďaka úverom za nekresťansky vysoké úroky, čo súčasná vláda nebola ochotná akceptovať a tak sa tempo prác s ohľadom na menší balík peňazí v minulom roku utlmilo, aby sa tohto roku práce na jednotlivých diaľničných úsekoch opäť rozbehli. Košičanov určite teší pohľad na stavebné firmy, ktoré vo viacerých častiach mesta s prácami pokročili. Pýtajú sa ale, kedy bude diaľničný privádzač dokončený a premávka v meste tým pádom odľahčená. Aktuálnu situáciu nám objasnil Ing. Juraj Dančišín, riaditeľ závodu 01 košických Cestných stavieb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Realizujú sa tri stavby. Prvou je preložka cesty Červený rak - VSS, kde práce realizujeme my. Rekonštrukciu Južného nábrežia zabezpečujú Inžinierske stavby, zatiaľ čo Cestné stavby sú vyšším dodávateľom aj pri križovatke Prešovská - Sečovská," vysvetlil J. Dančišín.

Kým preložka Červený rak - VSS mala byť dokončená podľa pôvodného zámeru výstavby diaľničného privádzača v Košiciach už v októbri minulého roku a rekonštrukcia Južného nábrežia pred mesiacom, celá križovatka Prešovská - Sečovská, teda všetky tri etapy mali byť hotové podľa pôvodných plánov v októbri budúceho roku.

"V minulom roku došlo k utlmeniu stavebných prác na všetkých stavbách kvôli nedostatku finančných prostriedkov, čo bude mať za následok výrazné omeškanie s ich ukončením. Preložka cesty Červený rak - VSS, teda termín jej realizácie, sa presunul až do budúceho roku, ale úplne najhoršie to vyzerá so smutne známou križovatkou Prešovská - Sečovská, ktorá je najväčšou traumou vodičov a v súčasnosti už nepostačuje potrebám."

SkryťVypnúť reklamu

V čom je problém? Doposiaľ bolo na tejto stavbe preinvestovaných 130 miliónov. Len na dokončenie prvej etapy potrebujú Cestné stavby ešte ďalších 50 miliónov korún a v roku 2001 ďalších 80 miliónov Sk. Čo je však najhoršie, pre rok 2002 nie je od investora prisľúbená ešte ani koruna na to, aby sa začalo s druhou etapou. Vôbec nie je totiž zaradená do diaľničného programu pre rok 2002. Všetko teda vyzerá tak, že skôr ako v roku 2005 sa v žiadnom prípade nepodarí dokončiť križovatku Prešovská - Sečovská.

"Keď si uvedomím, že investorská príprava tohto projektu bola rozbehnutá ešte v roku 1989....," povzdychol si Ing. Dančišín. "Už pred desiatimi rokmi sa mohlo začať s prácami na tejto križovatke. Viete si predstaviť, koľko by nás to bolo stálo vtedy a koľko teraz? Návratnosť investície bola v roku 1989 vypočítaná na šesť mesiacov!"

SkryťVypnúť reklamu

Na dokončenie preložky cesty Červený rak - VSS Cestné stavby potrebujú ešte 190 miliónov korún, tam je reálny predpoklad ukončenia prác v budúcom roku.

Rozbehnuté práce komplikujú život vodičom motorových vozidiel a tak sme sa J. Dančišína opýtali, kedy bude napríklad sprejazdnená výpadovka smerom na Šacu. Hovorilo sa o začiatku augusta i o začiatku septembra. "Električková trasa je už sprejazdnená z oboch smerov. Čo sa týka vozovky, chceli by sme ju sprejazdniť do dvoch týždňov. Čiastočne nám problémy spôsobila skutočnosť, že asfalty musíme dovážať až z Rakúska, hoci máme v Bratislave Slovnaft," vysvetlil Ing. Dančišín.

Podľa jeho slov by do konca roka chceli odovzdať do užívania aj mimoúrovňovú križovatku v tvare klasického štvorlístka s ôsmimi vetvami, ktorá bude okrem iného riešiť aj cestu z Myslavy do VSŽ. Čo sa týka trasy smerom na letisko, tá ostane zachovaná tak, ako je to v súčasnosti.

Pri križovatke Prešovská - Sečovská by sa po ukončení prvej etapy prác mala odkloniť doprava pozdĺž ľavého brehu Hornádu tak, aby sa mohli rozbehnúť práce na druhej etape. Aj potom však bude premávka pri colnici čiastočne obmedzená a presmerovaná do menšieho počtu jazdných pruhov. Kedy odštartuje druhá etapa, to však nevedno...

Riaditeľ závodu 01 Cestných stavieb si poťažkal na to, že na východ Slovenska financie prichádzajú akosi ťažšie. Po dvoch bratislavských diaľničných úsekoch podľa jeho názoru mala byť pre vládu treťou prioritou práve križovatka Prešovská - Sečovská.

Už rozbehnuté stavby v Košiciach po dokončení prepoja diaľnicu medzi Prešovom a Košicami s cestou prvej triedy smerom na Rožňavu. "Je tu však ešte nevyriešený južný ťah, ktorý prepojí Košice s Bratislavou. Bola už vypracovaná štúdia Sever - Juh z roku 1995, smer na Michalovce rieši diaľničný úsek D1-Budimír-Bidovce a postupne cez Dargov do Vyšného Nemeckého. Veľmi sa nepokročilo. Začalo sa len s asi dvojkilometrovým úsekom pri Svidníku. Kedy prídu na rad Košice, nevie asi nikto," dodal.

Motoristi si teda ešte pár rôčkov budú musieť počkať na to, aby premávka v uliciach Košíc už nebola obmedzovaná kvôli stavebným prácam, a najmä na čas, keď budú Košice pripojené k zvyšku sveta cestami, na ktorých už bude radosť jazdiť.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 784
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 908
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 595
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 699
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 409
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 683
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


12
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 3
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


1
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu