nám včera jeden z nich, ktorý celé dopoludnie strávil na Colnom úrade Košice-Šaca. Zavolal nás, aby sme sa prišli presvedčiť na vlastné oči, ako to tam vyzerá. Parkovisko bolo o pol tretej popoludní skutočne zaplnené kamiónmi, ktorých vodiči unudene posedávali za volantom alebo sa prechádzali okolo áut, aby im otupné čakanie čím skôr ušlo.
"Som tu od rána od pol siedmej. Veziem mramor z Talianska a poviem vám, celou cestou som nezažil niečo podobné. Dnes som už mal mať tovar vyložený v Šášovskom Podhradí, čakajú naň. To určite nestihnem," posťažoval si Michal Čák, ktorý bol na šackej pobočke colného úradu prvýkrát.
"Už je to asi tretíkrát, čo tu takto stojím. Dnes som tu od pol jedenástej. Bolo aj také, že som tu strávil až osem hodín čakania," povzdychol si Marián Žižko.
Matej Polák, ktorý viezol tovar z Prahy do Košíc, poznamenal, že také dlhé čakanie nezažil ani v Prahe.
V čom je problém, na to sme sa opýtali vedúceho pobočky Colného úradu Košice-Šaca Adriána Holomaniho (na snímke). "Skutočne dnes (včera - pozn. red.) je čakacia doba dlhšia, čo je spôsobené tým, že zhruba polovica colníkov si v súčasnosti čerpá dovolenku. Navyše aj pri optimálnom stave pracovníkov sú dni, kedy sa nahrnie viacej deklarantov, čo sa nedá ani ovplyvniť, ani predvídať a tak je to aj tentoraz. Také dlhé čakacie doby ako dnes však určite nebývajú pravidlom. Systém práce neumožňuje zvýhodňovať niektorých deklarantov na úkor ostatných, ani čo sa týka čakania," zdôraznil A. Holomani.
Vysvetlil nám, ako celý proces prebieha. Deklarant sa po príchode na evidenciu dovozov a vývozov nahlási u vedúceho zmeny, ktorý zapíše prvý čas, teda čas jeho príchodu, do knihy. Potom sa uskutoční zápis základných údajov do počítača, následne sa určí príslušný colník, ktorý bude deklaranta vybavovať. Colník opäť zapíše tento čas do knihy. Ak deklarant čaká viac ako 90 minút, okamžite je o tom informovaný vedúci pobočky. "Ja však ani ako vedúci nemôžem ovplyvniť colné konanie tým spôsobom, že by som nariadil príslušnému colníkovi jeho skrátenie, teda zmenšenie rozsahu kontroly. Mám právomoci naopak tento rozsah len zväčšiť. Na dĺžke čakania sa môže odraziť aj to, že sa nazbiera viac zložitých prípadov za sebou," dodal A. Holomani.
Podľa jeho slov pobočka colného úradu zamestnáva optimálny počet zamestnancov, návalom v niektorých dňoch sa však zabrániť nedá, pretože sú spôsobené spomenutými príčinami. Nuž a tak teda vodičom kamiónov neostane iné, len obrniť sa trpezlivosťou a pripraviť sa aj na možné dlhé hodiny čakania na colnici.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.