pričom jej úlohou je vybudovať na všetkých spomínaných typoch škôl internetovo-multimediálne učebne napojené na internet. Ide o začiatok revolučnej zmeny vo vzdelávaní, nakoľko cieľom projektu nie je len napojiť školy na internet, či vybudovať multimediálne internetové učebne, ale pripraviť nový proces vzdelávania a vytvoriť modernú školu 21. storočia.
Začiatkom jari sa v Lisabone uskutočnilo zasadnutie Európskej únie, kde sa politici zhodli na tom, že ak chce Európa dobehnúť Spojené štáty americké, je potrebné najneskôr do roku 2001 zapojiť všetky školy v EÚ na internet. Na neľahkú cestu sa vydalo aj Slovensko. Všetky školy by mali byť vybavené internetom do roku 2003.
V súčasnosti prebieha na Slovensku pilotná etapa projektu a v jej prvej fáze bolo pripojených 80 škôl. V druhej fáze si príde na svoje 150 až 200 škôl, v závislosti od výšky finančných prostriedkov.
Do projektu sa zapojila i Obchodná akadémia pre telesne postihnuté deti na Opatovskej ceste v Košiciach.
"Máme jedenásť počítačov a keďže je v priemere v jednej triede 12 žiakov, myslím, že môžeme byť so súčasným vybavením spokojní. Internet využívame vo vyučovacom procese, aj ako kompenzačnú pomôcku, či v rámci rozvoja psychotronických činností. Od septembra plánujeme otvoriť obchodnú školu. Pôjde o dvojročné štúdium pre žiakov, ktorí ukončia ZŠ," povedala nám riaditeľka školy Mgr. Mária Čabalová.
V roku 2001 by sa malo pripojiť 700 škôl a do roku 2003 ostatných 2000 školských zariadení.
So sprístupňovaním internetu začala Nadácia otvorenej spoločnosti, ktorá v tomto smere dlho suplovala štát. Uvedomujúc si tieto skutočnosti sa politológ Kolumbijskej univerzity Tibor Pap, humanista z Matematicko-fyzikálnej fakulty Peter Sýkora a skupina ďalších nadšencov stali iniciátormi myšlienky Infoveku. V januári 1999 založili nevládnu organizáciu - Asociáciu projektu Infovek a vypracovali projekt celoplošného napojenia všetkých základných a stredných škôl na internet.
Poslaneckú podporu našiel Infovek u Jozefa Haracha (SDKÚ), na návrh ktorého sa zo štátneho rozpočtu vyčlenilo prvých 20 miliónov korún. Stanovili sa náročné podmienky pre výber 80 škôl, na ktoré sa ako prvé dodalo hardwarové a softwarové vybavenie, CD-ROM, internet, neskôr aj špecializované učebnice. Kritériá výberu v prípade stredných škôl napríklad určovali, že uchádzajúci sa kandidát musí pre každého prváka do šiestich mesiacov zaviesť vlastnú emailovú adresu, po dlhšom období pre všetkých žiakov a samotná škola spolu s piatimi učiteľmi musí mať vlastnú web stránku.
Tieto atribúty splnila i spomínaná škola. Ako sme sa dozvedeli, žiaci majú svoje e-mailové schránky, cez internet si dopisujú a získavajú množstvo informácií a kontakty.
"S internetom som prišla do intenzívnejšieho styku pred rokom. Najradšej využívam možnosť posielania správ na mobilné telefóny, počítače používame aj v rámci biológie, či angličtiny," hovorí Lucka Rudyová, ktorú nepriazeň osudu pripútala na invalidný vozík. Spojenie so svetom prostredníctvom internetu považuje za uľahčenie komunikácie s ľuďmi, s ktorými nie je pre ňu jednoduché sa stretnúť.
Do počiatočnej fázy projektu sa nakoniec zapojilo len 79 škôl, jedna si po zverejnení prísnych podmienok netrúfla a rozhodla sa od projektu odstúpiť.
Asociácia Infovek predložila EK rozvojový projekt pod názvom eBest, ktorý Jozef Migaš odovzdal šéfovi EK Romanovi Prodimu. Peniaze sú potrebné na preškolenie učiteľov, ktorí predstavujú citlivé miesto celého projektu.
Okolité štáty majú v zavádzaní internetu na školy pred Slovenskom náskok. V Maďarsku sa rozbehol projekt podobný slovenskému, presadzovala ho však bývalá vláda, a tak po zmene vládneho kabinetu skrachoval. Česká republika minulý rok vyčlenila 800 miliónov na zavedenie internetu na školy, pre chýbajúci projekt však väčšina z nich zostala nevyužitá.
Druhá fáza pilotnej etapy projektu sa začala realizovať v tomto roku, plánuje sa so zapojením asi 300 škôl. Zo štátneho rozpočtu bolo na projekt uvoľnených 80 miliónov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.