popoludnie tlačovú besedu, ktorou reagovali na reakciu Okresného úradu (OÚ) v Prešove k žiadosti o stanovenie maximálnej ceny lístka pre druhé tarifné pásmo. Dopravný podnik chcel zvýšiť túto cenu z ôsmich na desať korún.
Prednosta OÚ Milan Benč na margo žiadosti o opätovné zvyšovanie cestovného lístka uviedol: "Okresný úrad nemôže určiť cenu lístka mimo katastrálneho územia mesta (obce). Preto boli aj tarifné pásma zrušené - tie môžu byť napríklad v meste Prešov, ale dopravca musí zabezpečiť sledovanie nákladov."
Peter Janus uviedol, že v piatok dostal DPmP odpoveď od OÚ, v ktorej sa uvádza, že okresný úrad "nie je oprávnený v zmysle zákona NR SR č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov určiť maximálne ceny cestovného na mestskú pravidelnú dopravu osôb, ktorá je vykonávaná mimo katastrálneho územia príslušného mesta".
"Povedané ľudskou rečou je podľa tohto stanoviska doprava do obcí nie mestská, ale prímestská a na toto by sme potrebovali licenciu z krajského úradu, a potom by s tým okresný úrad nemal nič," uviedol Š. Kužma a zdupľoval: "Dopad listu je taký, že mesto Prešov nemôže robiť dopravu do obcí, takže s ňou musí skončiť." Podčiarkol, že mesto o licenciu od kraja žiadať určite nebude, pretože prímestskú dopravu by mala obhospodarovať Slovenská automobilová doprava.
Štefan Kužma uviedol, že okresný úrad zrejme nemá pravdu v tom, že nemôže rozhodovať o doprave vozidiel MHD do okolitých obcí, čo dokladoval oznámením ministerky financií o záväzných limitoch, ktoré sa týkajú aj niektorých priľahlých obcí (mesto Veľký Šariš, Ľubotice, Fintice, Malý Šariš, Haniska, Teriakovce, Záborské, Bzenov a Ruská Nová Ves). Ak by mal okresný úrad teraz pravdu, potom by, podľa Kužmu, už niekoľko rokov porušovalo zákon mesto, dopravný podnik, ale aj obce, okresný úrad i ministerstvo financií.
Paradoxom je aj to, že dopravný podnik sídli na území Ľubotíc, ktoré nie sú súčasťou Prešova. "Ak je pravda to, čo deklaroval okresný úrad, potom môžeme obnoviť dopravu do obcí len vtedy, ak sa stanú súčasťou Prešova," rozviedol Kužma.
Riaditeľ DPmP skonštatoval, že podnik obratom zaslal okresnému úradu svoju opätovnú žiadosť o stanovenie maximálnej ceny lístka. Dôvodí, že OÚ má zo zákona stanoviť cenu, a že je takýmto spôsobom riešená cena lístka aj v Bratislave, Košiciach, či Banskej Bystrici. Pripomína, že "požiadavka na takéto riešenie vzišla od obcí, kde zabezpečujeme MHD a ktoré nie sú schopné vykrývať stratu".
Štefan Kužma i Peter Janus uviedli, že ak by autobusy MHD prestali jazdiť do obcí, pre dopravný podnik by to síce mohlo znamenať mierne zníženie počtu zamestnancov, no zároveň by sa aj výrazne znížila strata.
Poznamenali sme, že sa pravdepodobne nepôjde do extrémov, ako platenie mýta v Ľuboticiach a podobne, ale OÚ jednoducho v súlade so zákonom o tejto záležitosti rozhodne. Ak to však bude v neprospech zavedenia II. tarifného pásma, čo s tým mieni mesto a DPmP robiť?
"Jednoznačne treba vykryť náklady a tie sa vykrývajú z cestovného a z dotácie obce. O čo nižšiu cenu schváli okres - o to budú obce platiť viac. Ak na to nebudú mať, potom nech oni presvedčia okresný úrad o tom, že treba cenu lístka zdvihnúť. My budeme redukovať spoje, alebo ich ukončíme. Jednoznačne - občania mesta Prešov nebudú doplácať na obyvateľov iných obcí!" - reagoval viceprimátor Kužma.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.