praxou, ako pripraviť vašu ratolesť na školu.
Najskôr, ako sa príprava na školu nemá robiť. Sú ešte rodičia, čo deti školou strašia: "Len počkaj, v škole ťa naučia poslúchať!" S takými deťmi je naozaj ťažká práca. Školy sa boja, svoje povinnosti potom vykonávajú z donútenia, bez osobnej radosti. Iní rodičia zasa chápu dobrú prípravu dieťaťa do školy tak, že ho nasilu vopred učia čítať a písať. Nazdávajú sa, že takto dieťaťu uľahčia ťažké začiatky. A to je omyl. Dieťa si totiž pri domácom učení navykne na niektoré nesprávnosti, napríklad v písaní, od ktorých si v škole musí odvykať a zároveň si osvojiť nové návyky. Verte, že odučiť sa od niečoho je ťažšie ako sa niečo nové naučiť. Žiaci takto doma pripravení v škole nedávajú pozor, pri vyučovaní im chýba pocit novosti a tým zaujímavosti, vyrušujú a sťažujú vyučovací proces.
Ako to robiť správne? Ako pripraviť dieťa do školy z rozumovej stránky? Zvykáme ho počúvať rozprávky pre deti z rozhlasu a televízie. Je veľmi dobré, ak aj rodičia rozprávajú deťom rozprávky. Potom dieťa vedieme, aby nám rozprávku vyrozprávalo. Dobre je aj prečítať mu ju z knihy. Dieťa vidí, že to robíme radi, a bude nás napodobňovať, keď sa v škole naučí čítať. Dajme dieťaťu do ruky aj obrázkové knižky, pozhovárajme sa s ním o obrázkoch a robme to často. Pritom ho naučme aj kultúrne zaobchádzať s knižkou - brať ju len do čistých rúk, šetriť ju a po prezretí zasa odložiť na určené miesto. Porozprávajme dieťaťu o školskom prostredí, ktoré ho čaká. Ak ho budeme dieťaťu opisovať ako radostné a zaujímavé, veľmi mu uľahčíme vstup do školy.
Každé dieťa rado kreslí. Dožičme mu obyčajnú alebo farebné ceruzky, pastelky a papier, aby mohlo kresliť, keď bude mať na to chuť. Nenúťme ho!
Podľa možnosti v byte upravíme pre dieťa kútik, kde si bude odkladať školské potreby. Uvoľníme mu vhodné miesto v byte, kde si bude robiť úlohy, písať, čítať a kresliť. Dieťa treba viesť aj k istej samostatnosti. Do prvého ročníka by nemal nastúpiť žiak, ktorý by sa nevedel sám obuť, vyzuť, preobliecť do cvičebného úboru. Kto tieto činnosti neovláda, hneď na začiatku bude mať pocit menejcennosti a zaostávania za druhými.
Upravme vhodne denný poriadok dieťaťa, aby malo dostatok času na hru, prácu i spánok. Zbytočným náhlením dieťa znervózňujeme. Ak sme takto pripravili dieťa na školu, nemusíme sa obávať, že v nej neobstojí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.