posledného Kubrickovho diela, uviedol festival v československej premiére erotický thriller už nežijúceho autora. Warner Bros. totiž s kinodistribúciou odvážnych sexuálnych scén Toma Cruisa a Nicole Kidmanovej u nás po rozporuplnom prijatí vo svete nerátali, akurát ich zamýšľali šíriť na videokazetách. Majstrovu labutiu pieseň 'Eyes Wide Shut' prišiel predstaviť jeho dlhoročný americký producent, priateľ a švagor Jan Harlan.
* Pokiaľ viem, v mnohých krajinách vzbudili nahé výjavy pohoršenie, v Amerike sa im nevyhli cenzúrne zásahy. V akej podobe uvidíme dielo u nás?
- V pôvodnej. Niekde film zakázali, pre americkú distribúciu ho digitálne upravili. Viete, verím v zdravý rozum. Scéna štylizovaných orgií nemá pôsobiť zmyselne. Je to pohľad do pekla či priepasti, podobne ako obrazy Hieronymusa Boscha. Chcel som, aby nakrútil aj zábery, kde by nahota natoľko neprovokovala, no nedošlo k tomu. Cenzori, žiaľ, posudzujú formu a nie obsah.
* Kubrick umrel tesne po dokončení. Tušil pri nakrúcaní svoj záver, myslím tým, či sa správal nejako osobito?
- Stanley pracoval ako pri iných snímkach. Aspoň ja som na ňom nijakú posadnutosť vyvolanú podvedomou predtuchou blízkeho konca nevidel. Keď bol s daktorými scénami nespokojný, nakrútil ich znova. Ako prví, skôr než spoločnosť Warner Brothers, videli týždeň pred smrťou zostrih hlavní predstavitelia Nicole Kidmanová s Tomom Cruisom. Povedali mu, že sú nadšení a jemu sa ohromne uľavilo. Bral totiž na seba vždy úplnú zodpovednosť, lež odvrátenou stránkou tejto tvorivej slobody boli zožierajúce osobné pochybnosti. Preto si vydýchol. A tak súdim, že posledný týždeň života bol naozaj šťastný.
* Ako často ste sa vídali?
- Spolupracovali sme spolu tridsať rokov, čo znamená asi tak päťdesiattisíc telefonátov a každodenné stretnutia. Poznal som ho ako svoju manželku.
* Spájala vás aj rodinná priazeň - vzal si vašu sestru. Podieľali ste sa sťa výkonný producent na
snímkach ako 'Barry Lyndon', 'The Shining', 'Full Metal Jacket' a, samozrejme, 'Eyes Wide Shut'. Ako vyzerala vaša spolupráca?
- Producent Kubrick mal na starosti všetky veci, ktoré vidíte na plátne. Ja som robil všetko ostatné: zháňal peniaze a vyjednával.
* Nedochádzalo k hádkam?
- Ako v každom dlhotrvajúcom manželstve. Občas spolupracovať s ním nebývalo jednoduché. Bol veľmi prchký, ale chytro sme sa zase zmierili. Vždy som vedel, do čoho s takým človekom idem, ale verte, za toľko podnetných a zábavných dobrodružstiev to stálo za to.
* Aký bol na place?
- Hercom poskytoval všetky podmienky, aby sa mohli plne sústrediť na svoju ťažkú prácu a do sporov s nimi sa nedostával. Mal vždy velmi jasnú predstavu, ako má ktorá scéna vyzerať a umáralo ho, ak sa výsledok nezhodoval s očakávaním.
* Vraj išlo o perfekcionalistu.
- Kvôli výberu hudby k 'Vesmírnej Odyssei 2001' sme museli zohnať štósy gramafónových platní. Pred nakrúcaním 'Barryho Lyndona', ktorý sa odohráva v Európe 18. storočia, zase naštudoval rad výtvarných kníh a výjavy chcel nasvietiť podľa nich. V polovici 70. rokov ale technika také experimenty neumožňovala. Nejestvovali dosť citlivé filmy a objektívy. Napokon sme naďabili v NDR u Zeissa na objektívy, ktoré si objednala NASA. Ostalo im azda šesť, nedali sa však namontovať na nijakú kameru na svete. Stanley, známy tým, že dokáže všetko, čo iní nie, bol však nápadom posadnutý. Čosi sme zohnali, načo kameru dlho prerábal a po pár mesiacoch sme konečne pristúpili ku skúškam, ktoré osvedčili, že možno nakrútiť aj scény nasvietené troma sviečkami a navodiť tak atmosféru 18. storočia. Akurát herci sa nesmeli predkláňať, inak sa ihneď rozostrili.
* Čo Kubrick ako človek?
- Veľmi tvrdo pracujúci, láskavý a zábavný s obrovským zmyslom pre čierny humor, tvorivý. Ráno prišiel s novými nápadmi a včerajšie zahodil do koša. A tak stále doookola. Avšak, ako som spomínal, vyjsť s ním bolo často pre popudlivú povahu zložité.
* Neviete, aké mal ďalšie pracovné plány?
- V jeho prípade ťažko povedať, lebo sme často pripravovali aj snímky, ktoré sa nikdy neuskutočnili. Ba jeden sa mal nakrúcať v Československu. Robili sme už scénické obhliadky a ja som jazdil medzi Prahou, Brnom, Bratislavou a Košicami. Film mal rozprávať o okupácii Poľska, ale sme ho nezačali pre ďalší film 'A.I.'. Lež ani k nemu nedošlo. Teraz sa tohto dlhoročného projektu, do ktorého sa opäť mienil pustiť po 'Eyes Wide Shut' ujal Steven Spielberg. Odovzdal som mu všetky materiály a on už dohotovil scenár. Ja sa však už na ňom nebudem podieľať, lebo pripravujem dokument o Stanleym.
* Škoda, že sa nedožil premiéry v Karlových Varoch!
- Neplačte, určite by neprišiel. Cestovanie neznášal. Zbožňoval síce Ameriku a tridsať rokov sa riadil podľa newyorského času, aby mohol sledovať prenosy baseballu a amerického futbalu, ale svoj pokojný anglický dom opúšťal obvykle iba kvôli nakrúcaniu, alebo keď musel k zubárovi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.