opatreniu nás oboznámil Ing. Ladislav Lancoš, obyvateľ sídliska Nad jazerom, ktorých sa zmena týka najviac. O vyjadrenie k nim sme požiadali Ing. Arpáda Schwartza, dopravného námestníka DPMK. Prvá pripomienka sa týkala spojenia obyvateľov Vyšného Opátskeho a severnej časti sídliska s areálom TU na ulici B. Němcovej a s podnikmi sídliacimi v tejto časti mesta.
"Systém nového linkového vedenia je založený na tom, aby každá zastávka mala priame spojenie s Námestím osloboditeľov. To s jedným prestupom zabezpečuje spojenie z každej zastávky na každú. Druhá vec je, aby každý cestujúci mal šesťstometrovú dostupnosť na zastávku. To nové vedenie garantuje. Linka č. 27 má zastávku napríklad na Národnom námestí, odkiaľ je pešo dostupná vrátnica VŠT. Ďalej, celá VŠT má so sídliskom Nad jazerom spojenie linkou č. 7, ktorá na to bola zriadená. Prístup je možný aj z linky č. 9. Skoro v pešej dostupnosti sú zastávky autobusov na Národnom námestí. Ľudia, ktorí nastupujú pod mostom, budú môcť na námestí prestúpiť na linky 13, 29 a expresnú linku 55, ktoré pripravujeme. V opačnom smere bude na colnici možné prestúpiť na autobus č. 32."
Cestujúci linky č. 15 sa tiež pýtajú, či bude zrušená z kapacitných dôvodov. Podľa Ing. Schwartza však staré linkové vedenie ponúka 309 miest za hodinu, po novom to však bude 692.
"Na novej 27-čke ponúkame viac ako dvojnásobok kapacity, a celkový súčet v spojoch z Jazera stúpne z 824 na 1100. Rád by som dodal, že na sídliskách sa celkovo poskytuje o 10 percent viac dopravy ako doteraz, a zadarmo, lebo postupujeme v rámci tých istých možností."
Spojenie Opátskeho a severnej časti sídliska Nad jazerom budú zabezpečovať linky číslo 19 a 27.
Ďalšia pripomienka sa týka straty spojenia s prímestskými rekreačnými oblasťami od Čermeľa po Jahodnú.
"V tomto prípade majú cestujúci nárok len po Námestie osloboditeľov, zvyšok musia absolvovať s jedným prestupom. Ten bude v tomto prípade možný tiež na Námestí osloboditeľov, na budúcu linku č. 29. To je ďalšia linka, ktorá pôjde cez ul. B. Němcovej."
Je tu teraz viacero nových riešení, s ktorými nie sú spokojní všetci. Podľa Ing. Schwartza však všetko má svoje plusy aj mínusy.
"Pokiaľ ide o zrušenie linky č. 15, pripomienky sa objavili v čase, keď sa ešte nič nezmenilo. Stále sa nájde 80 percent spokojných a 20 percent tých, ktorí sa cítia znevýhodnení. Sú aj takí, ktorí vítajú, že prostredníctvom linky č. 27 bude umožnené konečne aj priame spojenie so sídliskom Ťahanovce a s Hyper Tescom. Až po kompletnom spustení nového linkového vedenia bude možné všetko komplexne posúdiť a prípadné nedostatky prehodnotiť. Osobne si nemyslím, že k tomu bude musieť dôjsť. V každom prípade však linkové vedenie nemožno riešiť s každým z 240 tisíc obyvateľov. Robilo sa to na úrovni odborníkov. Schvaľovala ho dopravná komisia mesta, expertná komisia primátora a vyjadrilo sa k nemu 22 mestských častí. Je to dosť široký problém na to, aby sa nedostatky objektivizovali.
Linka č. 15 bude odteraz premávať z Luníka VIII cez Námestie Osloboditeľov na sídlisko Dargovských hrdinov. V liste sa Ing. Lancoš v mene cestujúcich linky č. 15 pýta aj na to, prečo sa nerušia radšej nevyťažené spoje. Konkrétne uvádza č. 53.
"Odporúčal by som, ak má konkrétny cestujúci konkrétne poznatky, nech sa na mňa obráti, veľmi rád mu vysvetlím, ktorá linka je vyťažená a ktorá nie. A pokiaľ ide o Jazero, v smere na námestie bude mať kapacitu zvýšenú o 300 miest."
Prečo došlo k prečíslovaniu linky, ktoré bude v prvých dňoch určite cestujúcich miasť?
"Kvôli tomu, že nový spoj zachováva časti liniek 15 a 27. Trasa zo sídliska Ťahanovce na Námestie osloboditeľov je však dlhšia ako trasa námestie - Jazero, preto tu ostalo číslo 27."
Ing. Schwartz sa vo štvrtok popoludní na Miestnom úrade MČ Košice-Západ stretol aj s tamojšími poslancami a zástupcami študentskej rady zo ŠD na Jedlíkovej ulici. Na pretrase bola téma autobusovej linky č. 17, ktorá bude z jednej časti presmerovaná, z druhej nahradená novými linkami č. 15, 35 a 55. V úvode zúčastnených oboznámil jednak s dôvodmi, ktoré viedli k vytvoreniu nového linkového vedenia (medziiným aj zmena systému dopravy do VSŽ), ako aj s trasami nových spojov a výhodami, ktoré z pohľadu DPMK prinášajú. Tejto novej koncepcii však v niekedy naozaj búrlivej diskusii oponovali tak poslanci, ako aj zástupcovia študentov. Treba povedať, že v mnohom ich argumenty stáli za povšimnutie. Ing. Schwartz napríklad na margo chýbajúceho priameho spojenia z Michalovskej, Ipeľskej a Popradskej ulice na železničnú stanicu uviedol, že "nie je problém vystúpiť na Palárikovej a cez autobusovú stanicu prejsť na železničnú". Oponenti ho upozornili, že na začiatku areálu autobusovej stanice už niekoľko rokov visí tabuľa s nápisom "Prechod zakázaný!"
Nebola to jediná námietka, ktorá na tomto fóre odznela. Zmeny v dopravnom systéme košickej MHD sa snažia riešiť situáciu s prostriedkami, ktoré sú k dispozícii, ale nie všetky riešenia vyznievajú ako jednoznačne optimálne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.