spomedzi 20 snímok súťažnej prehliadky a udelila mu najvyššie ocenenie
Film Kruh je výpoveďou o živote ôsmich iránskych žien, ktorým nie je dovolené fajčiť na verejnosti, prenajať si izbu v hoteli, či sedieť v aute, ktoré nešoféruje ich príbuzný.
Film sa začína scénou narodenia dievčatka, ktoré príbuzní vítajú s neveľkou radosťou, a končí sa vo väznici, kam ju ako dospelú ženu privedú životné okolnosti. Námet pre film režisér našiel v novinovom článku o žene, ktorá zabila svoje dcéry a potom spáchala samovraždu. "Nebolo tam nič o motíve jej činu, ale sloboda žien je taká obmedzená, že sa zdá, akoby žili vo väzení," povedal Panahi.
Nakrúcanie víťazného filmu financovali Panahiho talianski a francúzski priaznivci. Výrobu platil čiastočne aj samotný režisér.
Cenu za najlepší herecký výkon v kategórii mužov si z Benátok odnáša španielsky herec Javier Bardem, ktorý si zahral vo filme Before Night Falls (Pred súmrakom) kubánskeho spisovateľa a básnika Reinalda Arenasa. Po rokoch prenasledovania na Ostrove slobody za politickú a homosexuálnu orientáciu zomrel Arenas v exile. Film sa koncom roka dostane do USA.
V Európe neznáma austrálska herečka Rose Byrnová zaujala členov festivalovej poroty, ktorá toho roku pracovala pod vedením v USA žijúceho českého režiséra Miloša Formana, natoľko, že jej udelila hlavnú cenu za najlepší ženský herecký výkon. Byrnovú obsadila režisérka Clara Lawová do filmu The goddess of 1967 (Bohyňa 1967.), kde hrala ryšavé nevidiace dievča, ktoré sa záhadným spôsobom mstí za hrozné detstvo s prízrakom incestu. Onou bohyňou je lososovo-ružové slávne auto DS Citroen, ktoré sa v súčasnosti stalo objektom zberateľskej vášne.
Veľkú cenu poroty si z Benátok odnáša film amerického režiséra Juliana Schnabela Before Night Falls (Pred súmrakom).
Osobitná cena za réžiu sa toho roku ušla indickému režisérovi Buddhadebovi Dasguptovi za snímku Uttara (Bojovníci).
Ako najlepší debut porota ocenila film La faute á Voltaire (Voltairova chyba) 40-ročného tuniského režiséra Abdel Kechicha, ktorý pred tým, než sa postavil za kameru, pôsobil ako divadelný a filmový herec.
Podľa najlepšieho scenára bol podľa názoru poroty nakrútený taliansky film I cento passi (Sto krokov), ktorý sa zrodil v dielni režiséra Marca Tullia Giordanu.
Cenu pomenovanú po legendárnom talianskom hercovi Marcellovi Mastroiannimu pre najväčšiu nádej strieborného plátna získala herečka Megan Burnsová za rolu v britskom filme Liam od režiséra Stephena Frearsa.
Zlatú medailu predsedu poroty udelili francúzsko-kolumbijskej koprodukcii Pani vrahov (The lady of the assassins).
O Zlatého leva sa tento rok uchádzalo 20 súťažných filmov. Súťažné diela pochádzali prevažne zo západnej Európy. Kinematografie bývalého socialistického bloku boli zastúpené iba filmom Litovca Šarunasa Bartasa, avšak nakrúteným v koprodukcii s Francúzskom a Portugalskom. Početne neobyčajne slabo je tento rok zastúpená v súťaži aj mimo nej americká tvorba. Hoci medzi tvorcami uvádzaných titulov nechýbajú mená ako Robert Altman alebo Woody Allen, obecenstvo benátskeho festivalu bývalo zvyknuté vidieť v nesúťažných sekciách veľa predpremiér jesenných hitov.
Zlatého leva za celoživotné dielo udelili Clintovi Eastwoodovi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.