do situácie, keď zareagovali na volanie a pri tom neboli ony oslovené. Na rozlíšenie svojho mena v kolektíve museli často použiť nejakú zdrobnelinu a tak sa početné Marienky, Maríny, Mane, Marče, Maje, Mariky snažili ešte o ďalšie varianty. Tak nám vznikli a udomácnili sa aj cudzokrajnejšie podoby tohto mena ako Marion, Mary, Maridži, Mimi, Mici, Miriam, Ria a pod.
Staré matriky jednoznačne dokazujú, že meno Mária patrilo u nás počas niekoľkých storočí k najčastejším. A nebolo rozdielu medzi mestom a vidiekom. Meno sa výrazne vynímalo najmä v katolíckom prostredí, čo súviselo s veľkou úctou a láskou k Panne Márii. Až v posledných desaťročiach je toto tradičné meno na ústupe a z prvého miesta sa dostalo na deviate až desiate v poradí.
O prvej nositeľke mena Mária, ktorá bola matkou Ježiša, vieme veľmi veľa, ale je zaujímavé, že sa to nedozvedáme priamo z evanjelií, ale len z apokryfov, ktoré sú mladšieho dáta. Narodila sa starším židovským rodičom Anne a Joachimovi, ktorí svoju dlho očakávanú a vytúženú dcérku pomenovali "Mryjam", čo znamenalo milovaná Bohom. Poskytli jej lásku a starostlivú výchovu a v mladosti ju zasnúbili s Jozefom. Ten však čoskoro zistil, že Mária je tehotná a bol nešťastný z jej nevery. Z jeho zúfalstva ho zachránil anjel, ktorý mu v sne objasnil zázrak, ktorý sa udial s Máriou (nepoškvrnené počatie). Ona potom v Betleheme porodila syna a podľa ďalších známych evanjeliových rozprávaní s ním aj Jozefom utekali pred Herodesom do Egypta. Neskôr sa usadili v Nazarete, kde pred ich očami vyrastal a tiež ho doprevádzala na Kalváriu a trúchlila pod krížom, na ktorom zomrel. Avšak čas a miesto jej vlastnej smrti nie sú známe.
Mária bola počas svojho života v úzadí, nikdy nekázala, neučila, neaktivizovala a predsa má jedinečné privilegované postavenie a najpoprednejšie miesto medzi svätými. Je patrónkou kresťanstva, matkou Cirkvi, pomocníčkou v každej núdzi a bezpochyby najvplyvnejšou a najvzývanejšou nebeskou ochrankyňou. Nespočetné sú jej vyobrazenia, pre ktoré inšpiračnými zdrojmi boli knihy Zlatá legenda a Pieseň piesní. Traduje sa, že najstarší obraz Panny Márie namaľoval evanjelista Lukáš, súčasník jej života. za kópie tohto obrazu sa považujú starobylé ikony, ktoré pochádzajú z kláštora svätej Kataríny z hory Sinaj. Na nich je Mária spolu s dieťaťom zobrazovaná ako velebná Bohorodička s gestom pozdvihnutej ruky ukazujúcej na svoje dieťa. Hlavu jej zakrýva šatka a na čele máva osemcípu hviezdu. Túto východnú symboliku nahradili umelci v stredoveku symbolmi kráľovskej moci - korunou, jablkom a žezlom. Gotickí sochári začali vytvárať dôvernejšiu verziu matky a dieťaťa, vyzdvihujúc vrúcny materinský kontakt. Takýmto starobylým typom je Mária dojčiaca dieťa "lactans". hoci neskôr Tridentský koncil zakazoval toto zobrazenie, u veriacich bolo veľmi obľúbené ako nežný materský cit.
Autor: PhDr. Klaudia BUGANOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.