zdraví, aj k smrti. Paradoxom je, že vo väčšine prípadov na nedisciplinovanosť vodičov doplácajú zdravím, či životom, nevinní…
Ručičky ukazovali 14. hodín, keď Opel Kadett s rožňavskou ešpézetkou uháňal po Moldavskej v Košiciach smerom na Šacu. Za volantom sedel 23-ročný Štefan P. z Krásnohorskej Dlhej Lúky, ktorý sa vracal domov s priateľmi. V aute vládla pohoda. Do chvíle, kým vodič neurobil chybu. Na križovatke s Popradskou ulicou ignoroval červený signál "STOJ!" Plynule vošiel do križovatky, kde narazil do osobného vozidla Yogo Coral s trebišovskou ešpézetkou, smerujúceho k obchodnému centru Baumax. Vodič, Srb Drago M., utrpel viaceré zranenia otras mozgu, podvrtnutie krčnej chrbtice, tržnú ranu v čelovotemennej oblasti a pomliaždenie steny hrudníka. Zo zranení sa liečil 42 dní. Bez ujmy na zdraví nevyviazol ani Adrián Š. - spolujazdec Štefana P., ktorý nehodu spôsobil. Na zrastenie zlomených nosových kostí a zacelenie tržnej rany na hlave, mu na rozdiel od zraneného Srba, stačilo sedem dní.
Nezodpovedného šoféra prokurátor obžaloval z trestného činu ublíženia na zdraví. Za skutok sa nedávno zodpovedal pred samosudcom Okresného súdu Košice II. "Stalo sa, ako stojí v obžalobe. Chcem však povedať, že som nehodu nespôsobil úmyselne, ale z nedbanlivosti. Všetko veľmi ľutujem," vyhlásil obžalovaný. Súčasne predložil doklad, že Slovenská poisťovňa už Dragovi M. vyplatila bolestné vo výške 7 200 korún. Ani jeden z poškodených sa na pojednávanie nedostavil. Preto samosudca prečítal ich výpovede z prípravného konania. "Keď som vchádzal do križovatky, mal som zelenú a premával som rýchlosťou 20-25 km/h. Vozidlo z ľavej strany som nezaregistroval. Pocítil som len silný náraz a auto mi začalo rotovať…" vypovedal pred vyšetrovateľom Drago M.
"Stav pred nehodou som nesledoval. Rozprával som sa s priateľom na zadnom sedadle. Potom nasledoval náraz. Udrel som si hlavu o predné sedadlo, pričom som sa zranil," opísal kritický okamih Adrián Š. Dodal, že náhradu škody nežiada. Tretí člen osádky Opla vyviazol bez zranenia. "Sedel som vedľa Štefana P. Pamätám sa len, ako tesne pred zrážkou povedal, že ho oslňuje svetlo. Vzápätí Opel narazil do vozidla Yugo Coral," prispel svojou troškou do mlyna Marián B.
Znalecké posudky z odboru zdravotníctva uvádzajú, že obaja poškodení utrpeli ľahký úraz. Ani jeden nebol odkázaný na pomoc inej osoby a ich obvyklý spôsob života narušili len bolesti, hospitalizácia či práceneschopnosť. Znalec z odboru cestnej dopravy na základe rozsahu poškodenia vozidiel, konečného postavenia po nehode a s prihliadnutím na zanechané stopy dospel k záveru, že Štefan P. sa pred nehodou pohyboval rýchlosťou 71 až 81,1 km/h. Pri tejto rýchlosti bolo na zastavenie treba dráhu 55 až 62,1 metra. V čase, keď sa pre vozidlo Yugo rozsvietil zelený signál, pre Opel už najmenej tri sekundy svietila červená. Summa-summarum, k zrážke došlo najmenej 7,28 až 7,82 sekundy po zhasnutí zeleného signálu pre smer Opla. Keď zelený signál vystriedal žltý, Opel sa mohol nachádzať asi 143,5 až 176,3 m od miesta zrážky. Po rozsvietení červenej sa vzdialenosť skrátila na 84,4 až 108,6 m. K zrážke došlo za hranicou križovatky. Z toho vyplýva, že keby Štefan P. začal brzdiť najneskôr v čase, keď sa rozsvietila červená, pred hranicou križovatky mohol s vozidlom zastaviť a k nehode by nedošlo.
Na základe týchto skutočností súd uznal Štefana P. vinným z trestného činu ublíženia na zdraví, "lebo porušil viacero ustanovení Zákona o premávke na pozemných komunikáciách a vykonávacích predpisov a rovnako záujem chránený Trestným zákonom, t. j. ochranu života a zdravia občanov." Vzhľadom na čistý register, posudky a úprimnú ľútosť obžalovaného, ako aj, že sa usiloval vysvetliť následky svojho konania, súd upustil od potrestania, ale udelil mu zákaz činnosti riadenia všetkých druhov motorových vozidiel v čase jedného roka.
Rozsudok nie je právoplatný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.