teplota vzduchu je 25 stupňov Celzia, teda 75 stupňov Farenheita..."
"Toto je začiatok jedného z množstva hlásení, ktoré prednesiem počas letu a malo by byť čerešničkou na torte, ktorý sa volá letecká doprava. Kým však zaznie z reproduktora do celého lietadla, ubehne veľa hodín a stovky, možno aj tisícky bystrých mozgov a šikovných rúk musia spolupracovať, aby tá torta bola naozaj chutná", začína svoje rozprávanie o profesii stewarda Slávek, pracujúci pre Česko - slovenské aerolínie (ČSA). Zamestnanie, v ktorom väšinu pracovného času strávite v oblakoch považuje mnoho ľudí sa adrenalínové a vzrušujúce. Aké naozaj je?
"Atraktívne povolanie - to je to, čo piloti a stewardi najčastejšie počujú, keď si počas letu nájdu chvíľku času a rozprávajú sa s cestujúcimi. Rozšírený je aj názor, že precestujeme zadarmo celý svet, povaľujeme sa pri mori, chodíme po pamiatkach. To som si totiž myslel aj ja, kým som neskúsil aké je to naozaj. Väčšina liniek je na otočku, to znamená, že ešte v ten istý deň sme doma. Niekedy stihneme aj dve európske mestá denne, čo sú spolu štyri lety. Dosť náročné i na trénovaného človeka. Len niekoľko liniek je na noc, alebo pobytových. Ja ich mám približne raz za rok. Práve tu sa snažím vidieť maximum a poznávať cudzie kultúry. Lebo ako sa hovorí: cestovanie nie je nič iné, ako export a import kultúry a názoru...", tvrdí Slávek.
Pohrávate sa s myšlienkou pracovať bližšie k nebesiam? Nadchýna vás predstava, že keď sa cez "šichtu" pozriete z okna, namiesto rušných ulíc uvidíte snehobiele oblaky? Aké predpoklady musíte spĺňať, o tom už opäť Slávek:
"Výberovým sitom prejde asi každý desiaty prihlásený. Základom sú takzvané papierové kritériá. Zahŕňajú minimálne úplné stredoškolské vzdelanie, výbornú znalosť materinského, anglického a ďalšieho svetového jazyka, u mužov ukončená základná vojenská služba. K podmienkam patrí aj výborný zdravotný stav - z hľadiska psychického i fyzického, vek od dvadsať do tridsať rokov, výška - u žien 160 až 180 centimetrov, u mužov 165 až 190 centimetrov, a potom samozrejme príjemný vzhľad a perfektné spoločenské vystupovanie. To však zďaleka nie je všetko. Ak prejdete týmto sitom, nasleduje niekoľkomesačné školenie. Končí skúškou pred komisiou nezávislého štátneho orgánu. Ak je všetko v poriadku, až teraz začína nekonečné skúšanie a preskúšavanie až do bezvedomia. Pretože pri lietaní možno spraviť chybu len raz..."
Dozvedeli sme sa, že v minulosti odchádzali stewardi do dôchodku vo veku štyridsať rokov. Dnes obmedzenie dané vekom neexistuje. Viacero faktov však nasvedčuje, že práca stewardov a stewardiek je vhodná skôr pre ešte "neusadených." Pretože podľa Slávka,
"To neprospieva rodinnému životu. Je to však jedna z najväčších daní za lásku k lietaniu. Ak by som chcel popísať svoj deň v práci, asi by som sa musel venovať každému zvlášť. A za tých sedem rokov lietania ich už bolo mnoho. Každý deň je pravý originál. Máme až osemdenné turnusy a po nich dva dni voľna. Raz za mesiac máme voľný víkend. Niekedy idem do práce a neviem, či budem večer doma, alebo sa vrátim o štrnásť dní z Thajska. Môj obúbený slogan je: "Všade dobre, doma najlepšie." Ale na to doma neprídete."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.