samozrejme, najvyššie ceny ropy na svetových trhoch za posledné štvrťstoročie, s bezprostredným dopadom na ceny produktov, bez ktorých si už život ani nevieme predstaviť - nafty a benzínu.
Keďže sa aj u nás pohonné hmoty štverajú do rekordných výšok, protestná vlna sa dovalila i na Slovensko. Združenie cestných dopravcov Česmad hrozí blokádou ciest a žiada vládu, aby znížila spotrebnú daň alebo dopravcom garantovala akési iné úľavy. V pondelok majú rokovať na Úrade vlády s vicepremiérom Miklošom, dohoda však bude veľmi komplikovaná, ak nie nemožná. Podpredseda vlády pre ekonomiku už dal dosť nekompromisne na známosť, že priestoru na znižovanie príjmov do rozpočtu jednoducho niet. Necháme sa prekvapiť, že či naši špeditéri a taxikári potom pôjdu v stopách svojich západných kolegov; európska vlna odporu je silná, slovenská tradícia štrajkov a blokád ale minimálna.
Zaujímavejší aspekt príbehu ale leží inde. Extrémne sadzby za barel, ako ich vyšruboval v posledných týždňoch OPEC (Organizácia krajín vyvážajúcich ropu), spôsobili najväčší cenový náraz v USA. Z jednoduchého dôvodu - zo sumy, ktorú platí americký vodič na pumpe, tvoria dominantnú zložku reálne náklady a marže producentov, dovozcov a predajcov, odkiaľ vychádza aj súčasné zvýšenie (producenti). Naopak, v Európe 60 až 75% zaplatenej čiastky "zožerie" spotrebná daň. Čiže súčasný pohyb cien v zóne EU je, paradoxne, temer zanedbateľný oproti USA. Tam, napriek citlivejším výkyvom v dôsledku terajšieho zdraženia, zostávajú i tak spotrebiteľské ceny pohonných hmôt zhruba tretinovo-polovičné oproti Európe (keďže nákladová položka je prirodzene všade cca rovnaká). Logický dôsledok: Americkí šoféri síce tiež hromžia a nadávajú, ale na blokádu a protesty majú dôvod tak akurát pred sídlom OPEC-u. Americkej vlády sa kauza ani netýka - zdaňuje totiž svojich občanov s citom.
Astronomické dane na pohonné látky sú v Európe predmetom všeobecného konsenzu, diskutovať o ktorom sa považuje temer za tabu. Vlády udávajú ako hlavný dôvod tlak ekologických organizácií, ktoré (výnimočne) majú v tejto kauze dosť pravdy - nižšia cena benzínu a spol. by mala za následok zhoršovanie životného prostredia. Druhou stranou tej istej pravdy ale je, že iba zlomok z týchto (a ďalších motoristických) odvodov ide na ekologické účely. Vlády tieto nehorázne stámiliardy väčšinou rozpúšťajú v redistribúciach všetkého druhu, takže peniaze vyťahané z vrecák motoristov za vznešeným účelom im v princípe vytvárajú iba alibistické krytie pre upevnenie svojej centrálnej moci: Čím vyššie prerozdeľovanie, tým silnejší štát.
Ďalšou pravdou, ktorú už dnes nedokážu zaprieť ani ľavicoví ekonómovia, je, že jednou zo základných príčin obrovského náskoku hospodárstva USA pred EU je práve cca tretinové daňové zaťaženie ropných produktov. Dôsledkom (pomaly už neznesiteľnej) ekonomickej prevahy USA je strmhlavý pád eura voči doláru, ktorý stabilne pokračuje od zavedenia jednotnej európskej meny. A slabosť eura dôsledky zdražovania ropy (keďže tá sa produkuje prevažne v "dolárovej zóne" svetovej ekonomiky) v eurozóne ešte umocňuje.
Rozumná cesta pre Európu z ropnej krízy je teda zrejmá: Zníženie spotrebných daní so súčasným zvýšením tokov na ekologické projekty. Isteže, s tým, čo sa štandardným ekonómom ľahko povie, sa bude vládam ťažko zmierovať. Blokády, protesty a štrajky, ktoré teraz spôsobil OPEC, majú preto svoju veľmi pozitívnu a zdravú stránku - otvorili v západnej Európe na túto tému verejnú diskusiu. A je iba dobre a treba poďakovať Česmadu, že aj na Slovensku.
Tu však naše sympatie s autodopravcami aj musia končiť. Ako už predviedol v Británii premiér Blair (a v minulosti často Margaret Thatcher), "nátlakovým akciám ulice demokraticky zvolená vláda nesmie ustúpiť". Áno, ani vtedy, ak "ulici" ide v zásade o správnu vec. Tu leží aj hranica, za ktorú by v pondelok na stretnutí s Česmadom nemal zájsť ani Ivan Mikloš. Precedens, že sa v takejto situácii ustúpi, by bol zničujúci - čo ak o týždeň vyženú pred Úrad vlády kravy a prasatá družstevníci, aby si takto zažiadali o vyššie dotácie?!!
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.