podmienok. O tom, že to nemusí byť jednoduché, nám porozprával pán Peter Čief z Košíc. V špeciálnej plagátovej akcii katalógu Triangel firmy TatraCredit a. s. si objednal zvrchu plnenú automatickú práčku Ignis AWF 425. Cena na plagáte bola o tisíc korún nižšia, ako v ponukovom katalógu. S obchodným zástupcom firmy TatraCredit a. s., teda 17. júla podpísal zmluvu, ku ktorej ako živnostník priložil úradne overené kópie živnostenského listu a kladného daňového priznania za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. V ten istý deň prostredníctvom Istrobanky na účet firmy poukázal akontáciu vo výške 2699 Sk s tým, že zvyšok sumy uhradí v dvanástich mesačných splátkach po 525 Sk. Potvrdenie o zaplatení akontácie takisto doložil k zmluve so zástupcom firmy. Všetky listiny boli odoslané na adresu TatraCredit a. s., sídliacej v Poprade na ulici 29. augusta.
Práčka mala byť p. Čiefovi dodaná do 20 pracovných dní. Behom tejto lehoty si firma mala okrem iného overiť pravdivosť dodaných údajov. Namiesto toho však zákazník už o štyri dni, 21. júla, na svoje nemilé prekvapenie dostal list nasledujúceho znenia:
"S ľútosťou vám oznamujeme, že Vami objednaný výrobok AWF 425 z našej 'letnej letákovej akcie' už nie je možné dodať, vzhľadom na vypredané skladové zásoby. Z tohto dôvodu prosíme aby ste nám písomne oznámili, či ste ochotní preobjednať si výrobok podľa ponuky, prípadne žiadate zrušenie zmluvy a vrátenie akontácie."
List od vedúcej oddelenia administratívy ďalej uvádzal, že v prípade záujmu o nový tovar pán Čief aktuálnu ponuku nájde na Teletexte alebo na www.triangel.sk. Bolo tam aj číslo na zákaznícke oddelenie, kde mu mali poskytnúť všetky potrebné informácie.
P. Čiefovi sa zdali nelogické dve veci - jednak to, že výrobok, ktorý je uvedený v katalógu na leto a jeseň 2000, je v plagátovej akcii, prebiehajúcej od 10. júla do 15. augusta zrazu vypredaný, ako aj to, že musí písomne žiadať o zrušenie zmluvy, ktorú zrušil predávajúci už tým, že nebol schopný dodať objednaný tovar so zaplatenou akontáciou.
"Prvá veta v liste sama o sebe ruší kúpnopredajnú zmluvu, keďže ju nie sú schopní splniť. Prečo mám o jej zrušenie žiadať písomne?"
S touto otázkou sa telefonicky obrátil aj na zákaznícke oddelenie v Poprade. Žiadal o zrušenie zmluvy. Nedozvedel nič nové, len to, že napriek uvedenému jednaniu zo strany firmy musí napísať žiadosť o vrátenie sumy, ktorú zaplatil ako akontáciu. Požadoval aj vrátenie notársky overených dokladov, keďže je nútený obrátiť sa na iného predajcu, a bolo by nezmyselné dvakrát platiť a vybavovať to isté. Pracovníčka oddelenia s ním jednala, akoby nebol zákazníkom, ale stránkou. Ohradil sa proti tomu, a o pár dní dostal od riaditeľa firmy SMS-ku, ktorá oznamovala, že "napriek jeho správaniu budú prípad riešiť." Obratom mu poslali späť doklady, ktoré tvorili prílohu zmluvy, peniaze však nevidel doteraz.
Na konanie firmy upozornil aj pracovníkov SOI v Košiciach. Tí ho odkázali na SOI v Prešove, keďže popradská firma spadá do ich pôsobnosti. Ani pracovníci prešovskej SOI mu pomôcť nevedeli, keďže Slovenská obchodná inšpekcia koná len v prípade reklamácie funkčnosti a kvality zakúpeného tovaru.
"Vyslovujem podozrenie, že plagátová akcia slúžila na získanie peňazí na účet firmy cca na 10 dní", hovorí Peter Čief, a dodáva, že podľa neho je požadovaná písomná žiadosť o zrušenie už zrušenej zmluvy len prostriedkom, ktorý umožní firme podržať peniaze na účte ešte o niekoľko dní dlhšie.
Zaujímal nás aj názor druhej zúčastnenej strany, preto sme oslovili vedúcu oddelenia administratívy TatraCredit a. s. Ivetu Boržíkovú.
"Je nám ľúto, ale nemôžeme postupovať inak. Zákazník má možnosť buď objednať si iný tovar, alebo písomne žiadať o zrušenie zmluvy. Robia to tak všetky firmy kvôli tomu, aby tieto operácie mali písomne podložené. Rovnako je to aj v bankách, kde účet takisto nemožno zrušiť len telefonicky. Konkrétne v tomto prípade išlo o typ práčky, ktorý mal úspech už v predošlej akcii Whirlpool. Obmedzený počet kusov sa dostal aj do akcie katalógu Triangel. To, že ich nemáme veľa, bolo zvýraznené aj na teletexte."
Pán Čief si ju však objednal a zaplatil akontáciu na základe plagátu, ktorý dostal do schránky.
"V tom prípade bolo povinnosťou zástupcu firmy upozorniť ho, že tovar už môže byť vypredaný, a oboznámiť ho s tým, aké kroky v tom prípade môže podniknúť."
Takéto problémy by určite nevznikali, keby sa v takomto a podobných prípadoch zo strany predávajúcich venovala pozornosť aj tomu, aby zákazníkov upozornili na to, že tovar už nemusí byť na sklade, a ako vtedy treba postupovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.