doterajších Octavií odlišuje pozmeneným vonkajším dizajnom, o niečo väčším vnútorným priestorom a širším rozsahom výbavy.
Najviac zmien bolo vykonaných na prednej časti vozidla, ktorej dominujú novotvarované reflektory s hladkými krycími sklami, nový predný nárazník s tromi otvormi na prívod chladiaceho vzduchu a upravená maska chladiča so širším rámčekom. Boky vozidla sú teraz chránené mäkkými ochrannými lištami. Nové sú aj zadné nárazníky a koncové svetlá s tzv. briliantovým a neónovým efektom. Konštruktérom sa podarilo o 22 mm zväčšiť priestor pre nohy vzadu sediacich cestujúcich, a to zmenou konštrukcie rámu zadných operadiel. Objem batožinového priestoru sa pritom nezmenil. Palubné prístroje majú inovovaný vzhľad a boli doplnené o niekoľko ďalších funkcií. Octavia sa odteraz bude dodávať v troch úrovniach vybavenia, označených Classic, Ambiente a Elegance. Rozšírená bola ponuka základnej a príplatkovej výbavy. Verzie s vyššou výbavou môžu byť za príplatok vystrojené aj elektricky prestaviteľným sedadlom vodiča, svetlometmi s xenónovými výbojkami a snímačom dažďa na automatické ovládanie stieračov. Na želanie môže byť aj limuzína vybavená stieračom zadného okna. Verzia Elegance je sériovo vystrojená diaľkovo ovládaným centrálnym zamykacím systémom. Opierka hlavy môže byť inštalovaná aj na strednom zadnom sedadle. Automatická prevodovka môže byť inštalovaná aj v kombinácii s turbodieselovým motorom výkonu 66 kW. Ponuka motorov Octaviu Combi 4x4 s pohonom všetkých štyroch kolies bude neskôr rozšírená o zážihový prepĺňaný 1,8-litrový motor výkonu 110 kW. Táto verzia bude sériovo vystrojená elektronickým stabilizačným programom (ESP), ktorý sa do niektorých ďalších verzií bude montovať na želanie. Verzie Ambiente a Elegance sú štandardne vystrojené antiblokovacím systémom, v kombinácii s niektorými motormi možno Octaviu vystrojiť aj protipreklzovým systémom.
3x dig.obr.
BMW zavedie technológiu bluetooth
Nemecká firma BMW oznámila, že v neďalekej budúcnosti začne v svojich nových modeloch uplatňovať technológiu bezdrôtovej komunikácie, nazvanú bluetooth (modrý zub). Touto technológiou sa podstatne zjednoduší vzájomná komunikácia medzi rôznymi zariadeniami, ktoré sú v terajších autách prepojené komplikovanými a poruchovými káblovými spojmi. Zabudovaním čipov bluetooth sa umožní bezproblémová bezdrôtová komunikácia medzi takými rozdielnymi zariadeniami, akými sú navigačný systém auta, audiosystém, mobilný telefón, laptop či tlačiareň. Svetový štandard bluetooth je určený na prenos údajov a ľudskej reči na krátke vzdialenosti, a to s vysokou prenosovou rýchlosťou, nízkou energetickou spotrebou a s možnosťou kódovania prenášaných údajov.
S myšlienkou vytvoriť nový celosvetový štandard ne bezdrôtový prenos informácií na krátku vzdialenosť prišla v roku 1994 švédska firma Ericcson Mobile Communications. Povzbudivé výsledky prvých výskumných prác viedli k tomu, že vo februári 1998 vytvorilo päť firiem tzv. špeciálnu záujmovú skupinu na ďalší vývoj tejto technológie. Do tejto skupiny patrí v súčasnosti už 1883 firiem. V marci 1999 boli schválené technické parametre celosvetovo použiteľného bezdrôtového rozhrania bluetooth. Pre technológiu bluetooth bolo už pridelené aj frekvenčné pásmo, ktoré sa môže využívať na celom svete.
Aké výhody vlastne prinesie technológia bluetooth v aute? Jednou z hlavných výhod bude bezpochyby to, že vodič bude môcť prostredníctvom ľahkej súpravy, upevnenej na jednom uchu a pozostávajúcej z mikrofónu, slúchadla a samozrejme čipu bluetooth, ovládať prakticky všetky elektronické zariadenia v aute. Bluetooth umožní výmenu údajov medzi navigačným systémom a laptopom, vyvolať telefónne čísla a adresy z laptopu alebo palmtopu, aktualizovať termíny, surfovať po internete, telefonovať alebo počúvať hudbu z rádia či CD platní. Uvažuje sa aj o tom, aby boli autá čipmi bluetooth vybavené už vo výrobe, čo by umožnilo sledovať funkciu dôležitých systémov auta počas celej jeho životnosti. Veľkou výhodou je aj to, že všetky nové zariadenia, vybavené rozhraním bluetooth, sa budú dať v aute okamžite používať bez zložitého prepájania s existujúcimi systémami.
Podľa vyjadrenia predstaviteľov firmy BMW však potrvá ešte najmenej dva roky, kým sa na trh dostanú vozidlá vystrojené technológiou bluetooth. Na snímke je súprava firmy Ericcson, ktorá bude prvým produktom bluetooth pre použitie v aute.
2x obr.
Najobľúbenejšie sú pikapy
To, že Američania a Európania majú celkom rozdielne motoristické "chute", je dávno známym faktom. Menej známym faktom je však možno to, že v štatistike najpredávanejších áut na americkom trhu nie sú na prvých dvoch miestach osobné vozidlá, ale pikapy. Najpredávanejším autom minulého roka v USA sa stal pikap Ford série F, ktorého sa predalo 869001 kusov. Aj na druhom mieste je pikap, a to Chevrolet Silverado, ktorého sa predalo 644084 kusov. Až na treťom mieste štatistiky sa objavuje osobné auto. Je ním bestseler japonskej firmy Toyota, model Camry, ktorý si vlani kúpilo 448162 amerických motoristov. Na štvrtom mieste je pikap Dodge Ram (428930 predaných kusov), tesne sledovaný už aj u nás predávaným terénnym vozidlom Ford Explorer (428772 kusov). Šiestu priečku obsadila Honda Accord (425160 kusov) a až za ňou nasleduje prvý osobný automobil americkej výroby je to Ford Taurus, ktorého sa predalo 368327 kusov. Do desiatky najpredávanejších vozidiel na americkom trhu za minulý rok patria ešte Ford Ranger, Honda Civic a Ford Focus.
Z Agily je dobrý výhľad
Firma Opel tvrdí, že z jej nového mikrovanu Agila, ktorý je dlhý len 350 cm, je veľmi dobrý výhľad na všetky strany. Tento dobrý výhľad je okrem iného výsledkom tzv. "trojoknového" dizajnu na bočnej strane Agily sú tri okná. Vodič má však dobrý výhľad aj preto, lebo sedí až o 11 cm vyššie, ako vodiči bežných malých automobilov. Cestujúci na zadných sedadlách zase vidia veľmi dobre dopredu aj preto, lebo ich sedadlá sú umiestnené o 10 cm vyššie ako predné sedadlá.
1x obr.
Cadillac Escalade 2002
Americká firma Cadillac, ktorá je súčasťou koncernu General Motors, zverejnila už teraz základné informácie o svojom modeli Escalade pre modelový rok 2002.
Možno pritom pripomenúť, že teraz vyrábaný Escalade je prvým športovo-úžitkovým vozidlom v celej doterajšej histórii automobilky Cadillac, ktorá sa doteraz venovala len výrobe luxusných limuzín a luxusných kupé. Escalade pre modelový rok 2002 je vozidlom úplne novej konštrukcie a súčasne prvým Cadillacom, pri vývoji ktorého bola uplatnená nová firemná filozofia, stručne charakterizovaná sloganom "umenie a veda". Escalade 2002 sa bude dodávať buď s pohonom zadných kolies, alebo s pohonom všetkých štyroch kolies. Na pohon "štvorkolky" slúži šesťlitrový vidlicový osemvalec Vortec 6000, ktorý má maximálny výkon 257 kW pri 5200 ot/min. Motor je kombinovaný s elektronicky riadenou štvorstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je vystrojená rýchlobehom. Na pohon verzie s poháňanými len zadnými kolesami bude slúžiť 5,3-litrový vidlicový osemvalec výkonu 212 kW pri 5200 ot/min. Modely s pohonom všetkých kolies budú štandardne vystrojené stabilizačným systémom StabiliTrak a elektronicky riadeným systémom odpruženia, ktorý prispieva k stabilite a pohodliu jazdy. Vnútrajšok vozidla bol prekonštruovaný tak, aby poskytoval viac priestoru a pohodlia cestujúcim. Escalade bude štandardne vystrojený aj tretím radom sedadiel, takže celkove sa bude môcť vo vozidle viezť až osem osôb. Prvé dva rady sedadiel sú vyhrievané. Vozidlo je samozrejme vystrojené klimatizačným zariadením a kvalitným audiosystémom Bose Acoustimass s jedenástimi reproduktormi.
Firma Cadillac počíta s tým, že nový Escalade sa bude dodávať aj do krajín Blízkeho východu, kde majú športovo-úžitkové automobily z produkcie koncernu General Motors dominantné postavenie na trhu.
2-3 dig.obr.
Autor: in/mku
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.