úlohách. Dostávajú sa potom do konfliktu so svojím prostredím, v škole ich hodnotia štvorkou i pätorkou a doma ako lenivcov. Za zlé známky ich rodičia trestajú.
A čo ďalej? Dieťa na nepríjemné situácie začne reagovať rôznymi poruchami v správaní, napríklad agresiou, zatajovaním neúspechov, klamstvami, záškoláctvom, prípadne neurotickými prejavmi, ako je zajakávanie, pomočovanie, bolesti hlavy a podobne. Vzniká tu bludný kruh, z ktorého dieťa nevidí únik, keďže primárnym zdrojom jeho ťažkostí je čítanie - porucha, ktorú mu môžu pomôcť odstrániť iba dospelí, teda rodičia a učiteľ, najlepšie špeciálny pedagóg. Treba zdôrazniť, že to nemusí byť vždy vývinová porucha čítania. Na dieťa môžu pôsobiť aj vonkajšie príčiny, napríklad napätá situácia v rodine alebo v škole, veľa vymeškaných hodín - dieťa stratilo kontakt i chuť do učenia, nevhodný didaktický postup neskúseného učiteľa, vážna chyba zraku, sluchu alebo reči, dvojjazyčná výchova v národnostne zmiešaných rodinách atď. Východiskom je vyrovnávacia trieda v 2. ročníku.
Ktorých žiakov je potrebné zaraďovať do vyrovnávacích tried? Tých, ktorí nezvládli učivo v 1. ročníku, nestačili tempu ostatných žiakov, alebo ak pre ochorenie vymeškali veľa učiva. Tieto deti v bežných triedach sťažujú prácu učiteľovi, ktorý sa im nemôže plne venovať, pretože by to bolo na úkor ostatných detí. Vo vyrovnávacej triede špeciálny pedagóg užíva špeciálne metódy, ktoré umožnia žiakom osvojiť si učivo. Treba podotknúť, že vyrovnávacia trieda žiakom, ktorí majú ťažkosti s učením, len prospeje.
Žiaľ, niektorí rodičia sa hanbia za to, že ich dieťa navštevuje vyrovnávaciu triedu. Neuvedomujú si však, že v takýchto triedach pomôžu učitelia, aby sa deti s ťažkosťami v učení zaradili do vyšších ročníkov do svojich pôvodných tried, kde môžu ukončiť 9. ročník povinnej školskej dochádzky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.