vodnom diele Freudenau pri Viedni zahynulo osem slovenských námorníkov, pokračovalo včera na Krajinskom súde vo viedenskom Justičnom paláci.
V rámci dokazovacieho konania včera pred sudcu Reinharda Hingera predstúpili a boli ako svedkovia vypočutí dvaja členovia obsluhy plavebnej komory, ktorí v čase tragického nešťastia mali službu vo velíne plavebnej komory - Dietmar Buchberger a Michael König. Vypovedali nielen o situácii pred a po nešťastí, ale aj o platných rakúskych predpisoch na rakúskej strane Dunaja.
Svedok König vo svojej výpovedi ako aj v reakcii na otázky rakúskych právnych zástupcov žalujúcej slovenskej a britskej strany okrem iného uviedol, že v čase nešťastia disponoval informáciami o vysokom stave hladiny Dunaja, ale nemal údaje o prietoku vody. Podľa neho rozhodujúce však bolo to, že stav vody v čase nehody umožňoval pokračovanie premávky na Dunaji. König pripustil, že v čase nešťastia, ako to zdôrazňuje žalujúca strana, bol stav hladiny Dunaja vysoko extrémny.
Svedok okrem iného na otázky sudcu a žalujúcej strany uviedol, že on osobne nemohol podľa predpisov o zastavení dopravy rozhodnúť. To mohli len jeho nadriadení, ktorí sa v čase tragédie na Freudenau nenachádzali. Výpoveď svedka Königa čiastočne poukázala na niektoré technické a predpisové nedostatky na rakúskej strane.
V rámci súdneho procesu, kde na strane žalobcov je Slovenská plavba a prístavy, a. s. Bratislava a londýnska poisťovňa The Standard Stempship Owner a druhou stranou sporu je Rakúska republika a spoločnosť Verbund-Austrian Hydro-Power AG, ide celkove o náhradu vo výške 53,78 milióna šilingov. Rakúska strana čelí 34 žalobám zo strany spomenutej slovenskej a britskej spoločnosti a ďalšej nemeckej a holandskej poisťovacej spoločnosti a hlavne zo strany pozostalých obetí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.