letisku pri Žiline. V triede Open (Stocksport + SBK) štartoval i nováčik tohtoročného slovenského i európskeho seriálu Ján Mikulák z JM Racing Teamu Prešov. V konkurencii dvanástich klasifikovaných jazdcov z meraných tréningov, obsadil "lietajúci" Prešovčan štvrté miesto. V predchádzajúcich pretekoch na Masarykovom okruhu v Brne mu patrila konečná siedma priečka, kým v Moste pre poruchu na brzdách musel odstúpiť z tretej pozície a na Hungarroringu skočil preteky po páde, keď v meranom tréningu dosiahol druhý najrýchlejší čas.
Ján Mikulák odjazdil svoju prvú motocyklovú sezónu medzi poprednými slovenskými i európskymi motocyklistami na Yamahe R 1 s obsahom valcov tisíc kubických centimetrov. V tejto súvislosti nás zaujímalo ako sa do takej spoločnosti prešovský jazdec dostal?
"Možno vás prekvapím, ale ako rýdzo amatérsky pretekár. Než som získal potrebnú súťažnú licenciu, jazdil som ako bežný motocyklista."
Bolo ťažké získať pretekársku licenciu a vlastne akým spôsobom sa k nej dá vôbec prísť?
"Rovnako ako platia predpisy v bežnej cestnej premávke, niečo podobné platí i o pretekoch na uzavretých motocyklových okruhoch. Každý jazdec sa ich musí naučiť, preukázať to potom pred príslušnou komisiou a neskôr už všetko ostatné závisí od zručnosti pretekára, talentu, odvahy, výkonu motorky a podobne."
Váš pretekársky stroj skrýva v sebe ohromnú silu. Dalo sa vôbec niekde v okolí Prešova trénovať, alebo ste chodili jazdiť niekam na okruhy?
"Znovu vás asi odpoveďou prekvapím. Trénoval som síce na okruhu neďaleko Prešova, ale na motokrosovom pri Malom Šariši. Azda sa to bude zdať mnohým čudné, ale výjazdy zo zákrut, "klopenie" a tak podobne, som piloval hlavne tam. Na bežných cestných komunikáciách plný výkon Yamahy za normálnych okolností nemôžem využiť. To až v tréningoch a samotných pretekoch. Pred premiérovou sezónou som sa však pripravoval dva týždne v Maďarsku na okruhu Panonia. Tam som vlastne prvý raz okúsil prvé pády a dotyky s asfaltom. Tie ale k motocyklovému športu tiež patria."
Zvládli ste ich bez ujmy na zdraví?
"Našťastie áno, hoci dopady boli poriadne tvrdé... Práve môj prvý z viacerých neskorších pádov najhrozivejšie vyzeral na maďarskom okruhu. Po viacnásobných "saltách" si to viac odniesla motorka. Vtedy mi hlavou prebleskli i myšlienky, ktoré ma nabádali dať pretekom pokoj. Hlas "vnútra" som ale nepočúvol a ani ďalšie dva pády v priebehu seriálu ma od pretekania neodradili."
Motocyklový šport nie je práve lacnou zábavou. Na koľko vás vyšla prvá pretekárska sezóna?
"A odrátam peniaze na nákup motocykla, na takého pol milióna slovenských korún."
Je aspoň možnosť, že na prípadne "vyjazdených" umiestneniach a získaných oceneniach sa vám niečo z toho vráti späť?
"Nie, nie. Miesta na stupňoch víťazov znamenajú hlavne poháre a vavrínové vence."
JM Racing Team Prešov je začínajúcou motocyklovou stajňou, v ktorej okrem hlavného protagonistu kus práce odvádza brat J. Mikuláka František. Nasledujúca pretekárska sezóna začne v apríli budúceho roku a dovtedy chcú obaja "osedlať" vylepšenú Yamahu tak, aby tých vavrínov z pretekov bolo čo najviac.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.