Podľa slov vedúcej linky Viery Mosejovej existuje reálna hrozba, že ju postihne rovnaký osud, ako v Humennom. Tá sa v septembri zrušila. Prešovská telefonická linka dôvery 7731000 ešte pred rokom bola v prevádzke 24 hodín denne. Už rok však nefungujú nočné služby. Namiesto psychológa pri telefóne, ktorý pomohol keď to bolo najviac potrebné, má teraz volajúci možnosť zdôveriť sa iba záznamníku. Šanca, že volajúci zavolá od 7. hodiny ráno do 15. 30 hodiny popoludnia, taký je totiž súčasný čas prevádzky linky, je minimálna. Na prešovskej linke dôvery pracuje 8 až 10 psychológov, ktorí sa striedajú. Títo dokážu volajúcemu pomôcť, alebo poradiť okamžite, alebo ak to nejde, tak ho nasmerujú na ďalšieho odborníka, ktorý pomôže cez ambulantnú liečbu. Podľa V. Mosejovej rozprávať o tom, kto väčšinou volá je ťažké. V súvislosti so začiatkom školského roka viac volajú školáci, ktorí majú obavy zo školy, z nových učiteľov. Časté sú telefonáty malých detí, ktoré chcú poradiť s problémami v rodinách. Volajú aj dospievajúci, ktorých zase trápi prvá láska. V prípade, že volajú deti, sú presmerovaní na linku istoty, ktorá je bezplatná. Veľkú skupinu volajúcich tvoria podľa vedúcej nezamestnaní a ľudia závislí na určitom návyku, či už alkohole, gamblérstve či drogách. Na to, aby telefonická linka dôvery plnila svoju úlohu pri ochrane duševného zdravia a pomoci tým, ktorí to potrebujú je nutné nájsť financie vo výške sto až dvestotisíc korún. A tieto jej zriaďovateľovi, ktorým je Psychiatrická nemocnica v Prešove chýbajú.
Autor: Marián LEVKANIČ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.