činiteľom odporu vzduchu len 0,163, čo je vraj najnižšia hodnota, aká sa kedy dosiahla pre päťmiestny štvordverový sedan. Terajšie sériové vozidlá majú tento súčiniteľ v rozsahu približne od 0,30 do 0,35.
Nosnou časťou karosérie Precepta je je priestorový rám, zhotovený z hliníkových profilov. Vonkajšie panely karosérie sú zhotovené z hliníka a kompozitných materiálov. K vynikajúcim aerodynamickým vlastnostiam prispela aj hladká časť vozidla a premiestnenie otvorov na vstup a výstup chladiaceho vzduchu do zadnej časti vozidla. Testy ukázali, že inštalovaním klasických vonkajších zrkadiel by odpor vozidla stúpol až o 17%. Preto má Precept namiesto týchto zrkadiel tri malé kamery, z ktorých sa elektronicky vytvára integrovaný panoramatický obraz priestoru za vozidlom a tento obraz sa premieta na displej na prístrojovej doske. Vozidlo je vystrojené elektronicky riadenými vzduchovými pružinami, ktoré udržujú konštantnú svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie vozidla. Zdroj stlačeného vzduchu pre systém vzduchového odpruženia možno použiť aj na nafukovanie pneumatík Michelin Proxima, ktoré sa vyznačujú nízkym valivým odporom. Každé zo štyroch hliníkových kolies má hmotnosť len 3,8 kg ide o najľahšie 16-palcové kolesá na svete. K úspore hmotnosti prispel aj inovatívny brzdový systém, ktorý na vytváranie brzdového tlaku používa malé, elektricky poháňané hydraulické čerpadlá, umiestnené v blízkosti každého brzdového strmeňa. Vo futuristickom interiéri vozidla sú ultraľahké sedadlá, ktorých rám je zhotovený z hliníka a ocele. Vozidlo možno uviesť do chodu až po vložení päťmiestneho kódu prostredníctvom klávesnice. Na centrálnom informačnom displeji možno zobraziť tri hlavné druhy informácií, a to obraz snímaný spätnými kamerami, prevádzkové parametre vozidla a parametre audiosústavy a klimatizačného systému.
Precept je vystrojený elektrickým hnacím systémom, ktorý je elektrickou energiou napájaný zo sústavy palivových článkov. Palivové články produkujú elektrickú energiu tzv. studenou reakciou kyslíka a vodíka. Zdrojom kyslíka je vzduch, vodík sa na palube vozidla uchováva viazaný na hydrid. Palivové články sú veľmi ekologickým zdrojom elektrickej energie, pretože vedľajším produktom ich činnosti je len vodná para. V Precepte je inštalovaných 400 palivových článkov s výstupným napätím 260 až 340 V a s maximálnym výkonom 100 kW. Precept zrýchli z 0 na rýchlosť 60 míľ za hodinu (okolo 96 km/h) za niečo vyše deväť sekúnd a jeho dojazd na jedno natankovanie vodíka je až 800 kilometrov.
Štúdia Precept bola vyvinutá v rámci amerického programu Partnerstvo pre novú generáciu vozidiel, ktorého cieľom je vyvinúť vozidlá s nižšími emisiami a s podstatne nižšou spotrebou než majú dnešné americké autá a na ktorom okrem výrobcov automobilov participuje aj americká vláda.
Kupujú ju najmä ženy
Firma Opel uvádza túto jeseň na európsky trh už tretiu generáciu svojho bestselera Corsa. Inovovaná Corsa nahrádza doterajší model, ktorý sa vyrába v 11 závodoch na piatich kontinentoch a ktorý sa predáva v temer 80 krajinách. Doteraz bolo vyrobených temer šesť miliónov Corsy druhej generácie, ktorá sa vyrába od roku 1993. Keď k tomu prirátame 3,1 miliónov kusov Corsy prvej generácie, dospejeme k tomu, že celkovo bolo vyrobených už vyše deväť miliónov vozidiel s označením Corsa.
Aj keď má nová Corsa inovovaný dizajn, návrhári karosérie dbali na to, aby sa aj nový model dal opticky ihneď identifikovať ako Corsa. Cieľom modernizácie bolo najmä zvýšenie pohodlia a miery bezpečnosti cestujúcich. K zväčšeniu priestoru pre vzadu sediacich cestujúcich prispelo najmä zväčšenie rázvoru, a to na 2491 mm, čo je najväčšia hodnota v kompaktnej triede. V porovnaní s doterajším modelom sa tuhosť karosérie zvýšila o 33%. Súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,32, čo je pre malý automobil veľmi dobrá hodnota. Celková dĺžka novej Corsy je 3817 mm, jej šírka je 1646 mm a výška 1440 mm. Pri vývoji inovovanej Corsy si dali inžinieri firmy Opel za cieľ skonštruovať jedno z najbezpečnejších vozidiel svojej triedy. Rozsiahly bezpečnostný výstroja zahrnuje okrem iného dva čelné a dva bočné airbagy, trojbodové samonavíjacie bezpečnostné pásy na všetkých piatich sedadlách, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách a patentovaný systém uchytenia pedálov, ktoré sa pri prudkom čelnom náraze uvoľnia zo svojich závesov, čím sa zabráni vážnejšiemu poraneniu nôh vodiča. Na zadných sedadlách sú úchyty Isofix pre dve detské sedačky. Novinkou je snímač obsadenia sedadla spolujazdca, ktorý pri nehode zabráni nafúknutiu airbagu, ak toto sedadlo nie je obsadené. Na pohon Corsy je k dispozícii šesť moderných štvorventilových motorov Ecotec, z toho dva dieselové. Najslabším motorom celého sortimentu je jednolitrový trojvalec s tromi ventilmi na valec, ktorého maximálny výkon je 43 kW. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou Corsy je 1,8-litrový motor výkonu 92 kW, s ktorým vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 202 km/h. Tento motor sa bude montovať len do modelov Sport a GSi, ktoré prídu na trh na jar 2001. Veľmi úspornými pohonnými jednotkami sú dva 1,7-litrové turbodieselové motory, z ktorých jeden má najvyšší výkon 48 kW, druhý (vystrojený chladičom stláčaného vzduchu) vyvíja 55 kW. Celková priemerná spotreba týchto motorov je len 4,7 l/100 km.
Aj na príklade novej Corsy možno dokumentovať, že výroba moderných automobilov je skutočne medzinárodnou záležitosťou. Kompaktné trojvalcové a štvorvalcové motory pre Corsu sa vyrábajú v rakúskom Asperne, 1,4-litrový a 1,8-litrový motor sa vyrába v maďarskom Szentgottharde a vznetové motory produkuje nový závod sesterskej firmy Isuzu v poľskom mestečku Tychy. Konečná montáž Corsy prebieha v španielskej Saragosse a v nemeckom Eisenachu, neskôr sa toto vozidlo bude montovať aj v portugalskej Azambuji.
Dá sa očakávať, že podobne ako terajší model obľúbia si aj novú Corsu najmä ženy. Štatistika predaja modelu Corsa za minulý rok v Nemecku totiž uvádza, že 63% všetkých kupujúcich tvorili ženy.
Škodovka vyvinula krásne kombi
Dávno sú preč doby, keď sa na vozidlá s karosériou kombi kládli oveľa menšie estetické nároky než na limuzíny. Najmä automobilky BMW a Mercedes-Benz ukázali svetu, že aj kombíky môžu mať svoje osobité čaro a vyznačovať sa elegantnou karosériou. Zásadu, že aj kombi musí pôsobiť esteticky, vyznávajú zrejme aj dizajnéri českej firmy Škoda, ktorá po vydarenej Octavii Combi predstavila kombi verziu svojho ešte stále novotou voňajúceho modelu Fabia.
Fabia Combi je technicky prakticky zhodná so základným modelom, od ktorého sa navonok odlišuje inou a skutočne pekne tvarovanou zadnou časťou. Táto zadná časť bola v porovnaní so sedanom predĺžená o 262 mm, takže Fabia Combi má dĺžku už vyše štyroch metrov (presne 4222 mm). Novému tvaru zadnej časti bol prispôsobený aj tvar zadných bočných dverí. Batožinový priestor má úctyhodný objem 426 litrov, sklopením zadných sedadiel sa zväčší na 1225 litrov.
Snímky dokumentujú, že škodovke sa podarilo vyvinúť skutočne pekné kombi.
Predstavili štúdiu
Na parížskom autosalóne predstavila firma Micro Compact Car smart GmbH (súčasť koncernu daimlerChrysler) štúdiu s označením showcar smart coupé. Toto dvojmiestne športové kupé je odvodené od roadstera, predstaveného na ostatnom frankfurtskom autosalóne. Podobne ako ostatné modely smart je aj nová štúdia vystrojená prepĺňaným motorom Suprex, ktorý poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky. O tom, či z tejto štúdie bude odvodený sériový model, nie je zatiaľ rozhodnuté.
Autor: Stranu pripravil Rado Mlýnek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.