Korzár logo Korzár

Novou vlajkovou loďou je Vanquish

Tradičný britský výrobca luxusných športových automobilov, firma Aston Martin (v súčasnosti patriaca do koncernu Ford), zverejnil informácie o svojom

novom špičkovom modeli V12 Vanquish. Tento model je náhradou za model V8 Vantage a na trh príde na jar budúceho roka.

Firma Aston Martin vyvinula superšportový automobil V12 Vanquish v úzkej spolupráci s výskumným strediskom firmy Ford, pričom na vývoji sa podieľali aj experti firmy Lotus Engineering. Nový model bol podrobený najrozsiahlejšiemu skúšobnému programu v celej doterajšej histórii firmy Aston Martin. Jednotlivé komponenty a systémy sa testovali v európskych a severoamerických vývojových strediskách firmy Ford a päťdesiat prototypov najazdilo vyše 1,6 milióna skúšobných kilometrov. V aerodynamickom tuneli bola karoséria testovaná pri teplotách od -40şC do 81şC. Pri konštrukcii vozidla sa pouzili najmodernejšie konštrukčné materiály. Hlavný nosný modul karosérie je zhotovený z hliníkových profilov, napojených na centrálny tunel prevodovky, zhotovený z uhlíkových kompozitov. Z kompozitu sú aj predné stĺpiky karosérie. Motor, prevodovka a závesy predných kolies sú upevnené na ráme z ocele, hliníka a uhlíkových kompozitov. Podlaha je zospodu úplne rovná, čo prispieva k dobrým aerodynamickým vlastnostiam a stabilite vozidla. Všetky vonkajšie časti karosérie sú zhotovené z hliníkových plechov. Na karosérii je nanesených osem vrstiev laku. V interiéri dominuje najjemnejšia koža Connolly a kvalitné koberce Wilton. Pohonnou jednotkou je šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec, zhotovený z ľahkých zliatin. Tento motor vznikol úpravami existujúceho dvanásťvalca, v porovnaní s ktorým má o sedem percent vyšší výkon a o 2,5 % vyšší krútiaci moment. Motor má dva vačkové hriadelel v každej hlave valcov a dokopy 48 ventilov. Najvyšší výkon motora je 336 kW pri 6500 ot/min, krútiaci moment dosahuje najvyššiu hodnotu 556 Nm. Vanquish zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 306 km/h. Šesťstupňová prevodovka sa ovláda podobne ako v monopostoch F1 tlačidlami na volante. Vodič však môže zvoliť aj plnoautomatický režim radenia i tzv. zimný program, pri ktorom sa redukuje výkon i hnací moment motora. Do sériového výstroja vozidla patrí antiblokovací systém, protipreklzový systém a diferenciál s uzávierkou. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, zhotovených z hliníka. Vozidlo jazdí na 19-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin, na ktorých sú namontované nízkoprofilové pneumatiky Yokohama. Snímače priebežne sledujú teplotu a tlak v každej pneumatike. Vodič a spolujazdec sedia na elektricky prestaviteľných a vyhrievateľných sedadlách. Na želanie môže byť Vanquish vystrojený dvomi núdzovými zadnými sedadlami. Do výbavy vozidla patrí aj klimatizačné zariadenie, stereorádio Alpine so šiestimi reproduktormi a meničom CD platní, palubný počítač, znehybňovač a snímač dažďa na automatické ovládanie stieračov. Motor sa uvádza do činnosti stlačením červeného tlačidla na strednej konzole. Informácie na diagnostickom displeji možno vyvolať v jedenástich jazykoch. Reflektory možno prepnúť na automatický režim, pri ktorom sa pri zníženej viditeľnosti automaticky rozsvietia. Vanquish je postavený na podvozku s rázvorom 2690 mm a je dlhý 4665 mm, široký 1923 mm a vysoký 1318 mm. Batožinový priestor má objem 240 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Firma Aston Martin plánuje ročne vyrobiť tristo týchto exkluzívnych športových automobilov, pričom približne 70% výroby pôjde na export (najmä do USA). Výroba jedného vozidla trvá osem týždňov. Zaujímavosťou je, firma Aston Martin pozve každého zákazníka ešte pred začatím výroby jeho vozidla do výrobného závodu, a to na výber kože do interiéru a farby vozidla. Jazykovou zvláštnosťou je snáď to, že slovo vanquish sa v anglickom jazyku používa len ako sloveso, znamenajúce zdolať, prekonať, zvíťaziť. Doterajší model sa nazýval Vantage, čo znamená výhodu. Použijúc tenisovú terminológiu môžeme povedať, že Aston Martin premieňa výhodu na víťazstvo.

Buďte úspešný s Be up

Na jar budúceho roka by sa v niektorých európskych krajinách mal dostať na trh nezvyčajný malý automobil, ktorý bol verejnosti predstavený na nedávnom parížskom autosalóne. Toto vozidielko s neobvyklým názvom Be up je výrobkom francúzskej firmy Ligier, ktorú v roku 1971 založil známy francúzsky automobilový pretekár Guy Ligier. Be up je mestské vozidlo, určené pre mladú generáciu, ktorá chce byť "trendy". Toto vozidlo nešoférujete, ale žijete s ním, tvrdí Ligier.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojsedadlový Be up má nosný priestorový rám, na ktorom sú upevnené vonkajšie plasty z polykarbonátu. Dvere, predný a zadný nárazník sú zhotovené z hliníkových rúrok. Vozidlo je dlhé 271 cm, široké 145 cm a vysoké 156 cm. Pohonnou jednotkou je dvojvalcový štvortaktný benzínový motor, ktorého blok je zhotovený z hliníkovej zliatiny. Motor má zdvihový objem 505 kubických centimetrov a vyvíja najvyšší výkon 15 kW. Vozidlo je vystrojené automatickou prevodovkou a dosiahne maximálnu rýchlosť 100 km/h. Na vedenie vozidla stačí v niektorých krajinách vodičské oprávnenie typu B1, pre získanie ktorého je vekový limit len 16 rokov.

Vozidielko Be up vzniklo v spolupráci s renomovanou talianskou dizajnérskou firmou Giugiaro Design a v mnohých krajinách sa bude predávať prostredníctvom siete firmy Piaggio, ktorá je známym výrobcom skútrov. A čo vlastne znamená výraz "be up"? Doslovne to znamená "byť hore", ale významovo to znamená byť "hore" v zmysle "byť úspešný".

SkryťVypnúť reklamu

Autobusom roka je Cito

Medzinárodná porota, pozostávajúca z 15 odborných motoristických novinárov zo 14 krajín, zvolila za autobus roka 2001 midibus Cito. Porota vyberala zo šiestich autobusov, ktoré počas jedného týždňa podrobila dôkladným skúškam, vrátane nasadenia na pravidelné linky v Mníchove. Cito je výrobkom firmy Mercedes-Benz a na trh prišiel v polovici minulého roka. Porota ocenila celkovú koncepciu nízkopodlažného Cita, pohodlie jazdy, nízku hlučnosť, vysokú kvalitu spracovania a veľmi dobrú vyhrievaciu a klimatizačnú sústavu. Cito je určené na predmestskú a mestskú dopravu a vyrába sa v troch dĺžkach (8 m, 9 m a 9,6 m). Maximálny počet cestujúcich sa pohybuje v závislosti na dĺžke od 45 do 65. Karoséria vozidla je zhotovená z hliníka.

Cena autobus roka 2001 bude zástupcom firmy Mercedes-Benz odovzdaná na medzinárodnom salóne autobusov, ktorý bude v novembri v Madride.

Saturn predstavil SUV

Firma Saturn, ktorá je najmladšou značkou koncernu General Motors, predstavila začiatkom októbra na medzinárodnom autosalóne v Miami na Floride svoj prvý model v kategórii športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Na uvedenom autosalóne bol práve pred desiatimi rokmi predstavený aj vôbec prvý model novozaloženej automobilky Saturn.

Saturn SUV je označený ako model 2002 a do predaja sa dostane na jeseň budúceho roka. Nosnú konštrukciu vozidla tvorí priestorový rám, na ktorom sú upevnené vonkajšie panely z plastu. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2707 mm a jeho dĺžka je 4605 mm, šírka je 1817 mm a výška 1684 mm. Na pohon vozidla sú k dispozícii dve pohonné jednotky. Slabší 2,2-litrový radový štvorvalec je zhotovený z hliníkových zliatin a vyvíja výkon 103 kW. Trojlitrový vidlicový šesťvalec má blok z liatiny, hlavy valcov z hliníka, a jeho najvyšší výkon je 135 kW. Tento motor sa dodáva len v kombinácii s päťstupňovou automatickou prevodovkou a s pohonom všetkých štyroch kolies. Verzia so štvorvalcom je štandardne vystrojená päťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Na želanie možno však aj túto verziu vystrojiť pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru.

Nový športovo-úžitkový Saturn by mal na americkom trhu konkurovať takým vozidlám, akými sú napríklad Honda CR-V alebo Mazda Tribute.

Autor: Pripravil Rado Mlýnek

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 101
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 390
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 245
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 314
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 180
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 906
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 136
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 045
  1. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  2. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  3. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  4. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  5. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 513
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 161
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 676
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 233
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 568
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 339
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 843
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  2. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  3. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  4. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  5. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 513
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 161
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 676
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 233
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 568
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 339
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 843
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu