dopravného lietadla IL
Podľa včerajších už niekoľkokrát upresnených údajov na palube lietadla v dôsledku nárazu a následnej explózie zahynulo 83 osôb, vrátane 18 žien a ôsmich detí.
O
krem možnosti, že lietadlo len 20 kilometrov od cieľa asi 1600-kilometrov dlhého letu na trase Moskva - Batumi havarovalo kvôli zlému počasiu, gruzínski a ruskí vyšetrovatelia preverujú aj možnosť chyby pilota, prípadne riadiacej veže.
Štvrtej vyšetrovacej verzii o technickej poruche na lietadle nahráva svedectvo jedného svedka, ktorý tvrdí, že lietadlo pred nárazom do horského pasívu Mtirala padalo.
Včera sa na mieste leteckého nešťastia našli dve tzv. čierne skrinky. Jedna z nich je podľa ruskej televízie OPT v nepoužiteľnom stave, z analýzy druhej sa však údajne podarilo zistiť, že posledné slová jedného z pilotov, ktoré na palube Iľjušina v stredu večer zazneli boli: "Veľmi strmo letíme dole."
Veľké štvormotorové lietadlo IL -18 v službách ruského ministerstva obrany prevážalo na ruskú vojenskú základňu pri Batumi vojakov vracajúcich sa z dovolenky a manželky ruských dôstojníkov s deťmi.
Prvý prototyp IL-18 vzlietol už v roku 1957 a za zlatú éru týchto strojov sú považované 60. roky. Iľjušin IL-18, vyvinutý pôvodne ako civilné dopravné lietadlo, sa v bývalom Sovietskom zväze natoľko osvedčil, že sa vyrábal desiatky rokov pre civilnú dopravu i pre armádu. Dnes existuje v 18 modifikáciách.
Medzi výhody tohto stroja s doletom až 6000 kilometrov patrí možnosť štartovať aj z krátkych štartovacích dráh s nekvalitným povrchom, ale aj to, že lietadlo dokáže pokračovať v lete aj po vysadení ľubovoľných dvoch zo štyroch motorov.
Podľa dostupných zdrojov patril IL-18 doteraz medzi najbezpečnejšie dopravné lietadlá a ako jediná verejne známa havária tohto stroja sa uvádza nešťastie z roku 1975, pri ktorom zahynulo 38 osôb.
Paradoxom je, že havária sa stala neďaleko od miesta posledného nešťastia v horskom masíve Mtirala. Dôvodom, prečo lietadlo na trase Tbilisi - Batumi vtedy do cieľa nedoletelo, nebola technická porucha, ale zlá koordinácia medzi pilotom a riadiacou vežou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.