tom ruské tlačové agentúry s odvolaním sa na štáb ruskej Severnej flotily. Štyri telá, ktoré potápači našli už v stredu, včera skoro ráno previezli helikoptéry na pevninu. V severoruskom vojenskom prístave Severomorsk sa včera za prítomnosti príbuzných konala smútočná slávnosť na počesť obetí nešťastia.
Nepokojné more a víchrice so silným vetrom neustále sťažovali týždeň trvajúce práce záchranárov v hĺbke asi 108 metrov a lety k miestu havárie v Barentsovom mori. Hlbinní potápači sa po dvojdňovej prestávke vynútenej zlým počasím znova spustili k vraku až v sobotu, kedy začali s rezaním druhého vstupného otvoru vo vonkajšom plášti plavidla. Rezanie otvoru vo vonkajšom plášti a potom aj v približne 20 centimetrov hrubom vnútornom plášti trvá najmenej jeden deň. Predpokladá sa, že v zadnej časti ťažko poškodenej ponorky sa nachádza asi 20 tiel námorníkov.
Tím hlbinných potápačov doteraz vyrezal otvor v ôsmej sekcii a začal rezať otvor do siedmej sekcie. Pôvodný plán postupu ale zmenil list nájdený medzi osobnými vecami jedného z vytiahnutých námorníkov. Podľa neho sa asi 23 príslušníkov 118-člennej posádky, ktorí prežili haváriu v sekciách šesť až deväť, ukrylo v poslednej, deviatej sekcii plavidla. Do zadnej časti ponorky sa potápači pozreli cez jeden z prechodov ôsmej sekcie. Vynášanie tiel z deviatej sekcie cez susednú sekciu by ale bolo časovo veľmi náročné. Potápači, ktorí vstupujú na palubu vraku, majú len 20 metrov dlhé vzduchové trubice, čo obmedzuje rádius ich dosahu v spleti chodieb a prechodov plavidla.
K osudnej havárii jadrovej ponorky Kursk, ktorá bola jedným z najmodernejších kusov výzbroje ruskej armády, došlo 12. augusta. Zatiaľ vôbec nie je jasné, čo spôsobilo stroskotanie supermoderného Kurska. Ruské úrady sa zameriavajú na teóriu o tom, že explózie v ponorke spôsobila kolízia s iným, pravdepodobne cudzím plavidlom. Podľa iných zdrojov je zasa najpravdepodobnejším dôvodom výbuch torpéda na palube Kurska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.