súvislosti sa ozývajú hlasy, že nové trasy autobusov jedným pomohli, na druhej strane sa mnohí ponosujú, že im nový model dopravy nevyhovuje. Samotný Dopravný podnik mesta Košíc (DPMK) momentálne eviduje okolo tridsať sťažností a pripomienok občanov. Snahu riešiť problém prejavila okrem DPMK aj komisia dopravy tvorená z poslancov mestského zastupiteľstva, na ktorú si pravidelne prizývajú aj vedenie dopravného podniku. Ako nám povedal predseda komisie dopravy Ing. Ján Šarák, všetky sťažnosti prehodnotia tak, aby sa našlo optimálne riešenie.
"Aby ľudia nemali pocit, že tieto sťažnosti zostávajú nepovšimnuté a nebude sa na ne prihliadať, respektíve sa budú riešiť len tak formálne, radi by sme pristúpili na čestnú hru. Myslím si, že hlavne v minulosti ľudia nadobudli pocit bezmocnosti voči byrokracii. Aj preto by sme chceli, aby zvíťazila v prvom rade pravda," privítal nás Ing. Šarák.
V pondelok sa uskutočnilo sedenie komisie dopravy, ktorého sa zúčastnil i dopravný námestník DPMK Arpád Schwartz. Ten informoval prítomných o skutočnosti, že na jeho stole sa v poslednom čase hromadia petície a pripomienky súvisiace so zavedenými zmenami.
"Dopravný námestník DPMK nám predostrel súčasnú situáciu. Uviedol, že má skutočne veľa sťažností, na ktoré zaslalo DPMK iniciátorom petícií odpoveďe. S každou pripomienkou sa bude dopravný podnik zapodievať, bude skúmať skutočný dopad predmetnej zmeny a podľa toho, či sa pravda pripojí na stranu sťažovateľov, alebo dopravného podniku zaujme stanovisko," hovorí predseda komisie dopravy.
Podľa plánovaného harmonogramu, by sa celá vec okolo pripomienok nového linkového vedenia mala uzavrieť do konca novembra. Po tomto termíne by mali byť linky už napevno osadené.
"Do spomínaného dátumu máme ešte dosť času, aby sa veci dali do spravodlivej formy. Do konca októbra sa Ing. Arpád Schwartz stretne s hlavným kontrolórom mesta Ondrejom Bernáthom, ktorému predloží všetky sťažnosti, ktoré od občanov obdržal. Zároveň mu ku každej z pripomienok poskytne vysvetlenie s odôvodnením, ako to vidí on a prečo to vidí tak, ako to vidí. V druhom kole prehodnotí všetky sťažnosti dopravný podnik, ktorý následne vyjadrí svoje stanovisko. To by sa malo udiať do 15 novembra. Po tomto termíne si pozveme pána Schwartza na komisiu dopravy spolu so starostami jednotlivých mestských častí. Na tomto sedení prebehne generálny spôsob reakcie na všetky sťažnosti," vysvetľuje J. Šarák.
To znamená, že sa každá pripomienka opätovne rozoberie, pričom ju posúdia členovia komisie dopravy a až na základe toho sa môže dospieť k odpovedi. Pôjde teda o trostupňové zaujatie stanoviska, ktoré vyjadrí kontrolór, dopravný podnik a komisia dopravy za účasti starostov.
"Keď dôjdeme k poznaniu, že ideálne riešenie je to ktoré navrhuje dopravný podnik, tak sa to bude akceptovať. Pokiaľ pôjde o zdôvodnené stanoviská ľudí tak pristúpime k opodstatnenému riešeniu. Teda pripúšťam, že k zmenám linkového vedenia ešte môže dôjsť. Ak je pravda ľudí postavená na zdravom základe, tak by sa jej mali domôcť."
Aj napriek viere občanov, že sa dožijú liniek, ktoré by im vyhovovali, nejeden z nich je v tejto súvislosti skeptický. Ozývajú sa hlasy iniciátorov petícií požadujúce stretnutie za okrúhlym stolom s realizátormi nového linkového vedenia.
"Riešenie, ktoré som spomínal, sa nám vidí v rovine objektívnosti najvhodnejšie. Máme už skúsenosti, že akonáhle si prizveme niekoho, ktorý si vzal do hlavy, že chce mať istú autobusovú linku práve na tej svojej zastávke, tomu môže byť ukradnutá ekonomika dopravného podniku. V komisii sú ľudia, ktorým nezáleží na tom, či dopravný podnik vyhrá vo vzťahu so sťažovateľom. Na sedení budú prítomní aj starostovia, ktorí sú volení na to, aby zastupovali ľudí. Nebolo by teda celkom vhodné urobiť tomu široké zastúpenie," myslí si predseda komisie dopravy.
Ak k tomu pridáme aj nejeden telefonát, či úvahy verejnosti pozostávajúce z podozrenia, že zvýšený počet spojov smerom k hypermarketu Tesco má za následok nekalá politika, nečudo, že prípadným úpravám liniek ľudia príliš neveria.
"Ja osobne by som bol prvý, kto by sa snažil čiernym praktikám zabrániť. Je to iba zhoda okolností, netreba to spájať so supermarketom, ale tieto fámy sa mi dostali taktiež do uší."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.