tlaku poisťovní a skrátila pôvodný termín prechodu zo zákonného poistenia na povinne zmluvné o pol roka. Motoristi si tak budú môcť vybrať ľubovoľnú poisťovňu, s ktorou uzavrú zmluvu o povinnom ručení za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla.
Záujem poskytovať doteraz monopolnú službu jednej poisťovne má v súčasnosti osem až deväť poisťovní.
Konkurenčné prostredie sa s veľkou pravdepodobnosťou prejaví zvýšením sadzieb poistného. Doteraz umelo udržiavané nízke sadzby totiž poisťovni stačili len na úhradu škôd. V prvom roku po uvoľnení trhu sa očakáva približne 30-percentný nárast sadzieb. Ich rast bude časom kompenzovať vyššia kvalita služieb. Poisťovne budú môcť uplatňovať zľavy pre "beznehodových" vodičov a ponúkať doplnkové formy poistenia. Naopak horšie na tom budú neplatiči poistného, ktorých počet chcú nové poisťovne znížiť na minimum.
Výšku sadzieb bude ovplyvňovať štát vyhlasovaním minimálnych sadzieb. Má to zamedziť umelé držanie sadzieb na nízkej úrovni, ku ktorému by mohli niektoré poisťovne pristúpiť s cieľom odstrániť z trhu konkurenciu. Horná hranica poistného nebude ničím limitovaná. Noví hráči na trhu to so získavaním klientov nebudú mať jednoduché. Príklad liberalizovania povinného poistenia áut z Česka ukázal, že dominantné postavenie si monopolná poisťovňa zachová aj po uvoľnení trhu.
Autor: jj
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.