rozšírenia na veľkú plochu. Lietadlá majú neporovnateľnú výhodu pri zásahoch v horských oblastiach, skalných útvaroch, či v hustých lesoch, kde je použitie pozemnej techniky spravidla nemožné. Na to netreba mať vysokú školu.
Jedenásť hodín vo vzduchu
"Keby bola v Hrabušiciach nasadená letecká technika hneď po zistení, že horí v ťažko prístupnom teréne, šíreniu požiaru sa dalo predísť oveľa skôr. O tom sme stopercentne presvedčení," tvrdia piloti Rudolf Tarasovič a Jaroslav Majzlan z košickej spoločnosti Air Service. Obaja zasahovali minulý týždeň s lietadlami typu Z37T pri lesnom požiari v Slovenskom raji.
Dva "turbočmeliaky" špeciálne upravené na hasenie požiarov zhodili nad horiacim Slovenským rajom od stredy do piatku 150-tisíc litrov vody. Vďaka nim sa podarilo splniť kľúčovú úlohu vytvoriť na hrebeni Národnej prírodnej rezervácie Tri kopce účinnú hranicu, cez ktorú sa už plamene ďalej nedostanú a udržať ju.
"Žiaľ, vo vzduchu sme boli v priebehu troch dní len po necelých 11 hodín. Zvyšok sme stáli a čakali na rozhodnutie," hovorí Rudolf Tarasovič, ktorý počas profesionálnej pilotnej dráhy už nalietal takmer 9 400 hodín.
Chaos na požiarisku
Miloš Vančo, riaditeľ Air Service, a. s., cestoval v noci z utorka na stredu autom z Bratislavy do Košíc. Informáciu o targédii, ktorej padlo za obeť šesť nevinných ľudí, z toho dve deti, zachytil v nočných správach. Uvedomil si, že v Slovenskom raji nemá pozemná technika šancu. Ráno o pol desiatej dal pokyn, aby dva turbočmeliaky vyštartovali. Jedno bolo v Tornali, druhé v Košiciach. Okolo poludnia už pristávali na mieste požiaru.
"Požiarnici sa na nás s nepochopením pozerali, čo tam vlastne hľadáme. Vysvetlil som odkiaľ sme, akú máme techniku, že sme prišli pomôcť. Tvrdili, že nás tam vôbec nepotrebujú. To isté prehlásil pilot vrtuľníka ministerstva vnútra. Mal som nepríjemný pocit, akoby nás podozrievali, že sme si prišli ako súkromná firma privyrobiť. Nie je to pravda. V akciovej spoločnosti má 49 percentnú účasť Fond národného majetku."
Nakoniec až po intervencii generálneho riaditeľa štátneho podniku Lesy Slovenskej republiky a Ministerstva pôdohospodárstva SR povolili lietadlám štartovať. "Dole vládol chaos. Našu činnosť koordinoval akurát pilot vrtuľníka z letky Ministerstva vnútra, ktorý deň predtým i v stredu robil rekognoskáciu terénu a potom nalietaval nad miesto požiaru s bambi vakom. Navádzal nás na najakútnejšie miesta. Bolo to viac-menej chaotické. Až podvečer, keď sme mali v požiarisku svojho kolegu, skúseného pilota s vysielačkou, sme sa dohodli, kto bude kde hasiť. Potom to už bola iná práca," spomína Rudolf Tarasovič.
Spolu so svojím kolegom hasili požiar, ktorý sa nesutále rozrastal, vodou z cisterien. Do vakov pod vrtuľníky pridávali hasiči špeciálnu hasiacu látku pyrocool. Podľa vyjadrenia oficiálneho predstaviteľa zásahového štábu prvýkrát na Slovensku skúšali jej vlastnosti pri lesnom požiari. "Je to technologicky najvyspelejšia hasiaca látka na svete. Používali ju pri hasení najťažších požiarov napríklad v Perzskom zálive a počas tohtoročných požiarov na Floride. Jej použitím sa účinnosť hasenia zvyšuje šesťnásobne. Škoda, že sme ju nemali aj my. Potom by sa ukázalo," povzdychne Jaroslav Majzlan.
Opäť na zemi
Vo štvrtok prišla na pomoc helikoptéra s bambi vakom z Poľska. Štáb rozhodol, že vzhľadom na "prehustený vzdušný priestor" bolo by riskantné, aby lietali aj turbočmeliaky, ktoré sú vraj málo efektívne.
"Zaujímavé, že nás stiahli, keď lietali dva vrtuľníky. V piatok, keď ich bolo vo vzduchu šesť, sme opäť lietali. A to bol aj náš posledný deň v pekle Slovenského raja. Pred pár rokmi v Spišskej Novej Vsi pri bombardovaní lesa vápencom bolo vo vzduchu vrátane nás sedem typov lietadiel a zvládli sme to bez najmenšieho problému. Nie sme kaskadéri, ani kamikadze. Aj pre nás je prvoradá bezpečnosť, aj my sa po práci chceme vrátiť k rodinám," rozmýšľa pilot Jaroslav Majzlan.
Keď ktosi zo štábu vyhlásil pred televíznymi kamerami, že lietadlá sú v porovnaní s vrtuľníkmi neúčinné, profesionál pocítil nesmierne sklamanie. "Nevime, kto to vyhodnocoval. My máme iné informácie. Podľa požiarnikov na zemi bol účinok perfektný. S turbočmeliakom sa dokážeme dostať za normálnych meteorologických podmienok aj do mimoriadne extrémneho terénu. A aj v týchto podmienkach vieme zabezpečiť presnosť zásahu nie na desiatky metrov, ale na metre," prízvukuje pán pilot, ktorý má okrem 8 500 nalietaných hodín na svojom konte aj titul majstra Slovenska v lietaní na presnosť.
Letecká hasičská služba
V Čechách založili na prelome 80. a 90. rokov Leteckú hasičskú službu (LHS). Jej kostru tvoria tie isté špeciálne upravené turbočmeliaky, ktoré podľa vyjadrenia leteckých odborníkov v špecializovanom časopise Letectví a kosmonautika (8/2000) "spĺňajú všetky požiadavky na hasenie lesných požiarov". Ako uvádza časopis, lietadlo má vlastnosti, ktoré v porovnaní so zahraničnými protipožiarnymi špeciálmi vyvážia azda jeho jediný nedostatok "len" 1 000 litrový objem nádrže.
Výborné letové vlastnosti, možnosť zasahovať z veľmi malej výšky, uloženie nádrže, ktorej obsah sa vyprázdni v priebehu necelých dvoch sekúnd, sústreďuje celú zásobu hasiacej zmesi do účinnej stopy 50 x 10 metrov. Na štvorcový meter dopadne 3 až 5 milimetrov hasiacej zmesi. Samozrejme, pri opakovaných letoch sa zmáčanie terénu znásobuje.
"V Čechách už po roku existencie LHS zistili, že hodnoty ochránené týmto systémom sú niekoľkonásobne vyššie ako náklady na jeho prevádzku. Letová hodina vrtuľníka MI-8 je takmer šesťkrát drahšia v porovnaní s turbočmeliakom. Ten istý vrtuľník unesie v bambi vaku len o 200 litrov viac ako naše lietadlo, pritom má štyrikrát väčšiu spotrebu," argumentuje Miloš Vančo.
Ignoranstvo, či neschopnosť?
V apríli 1999 Air Service ponúkla Úradu požiarnej ochrany Ministerstva vnútra SR spoluprácu pri likvidácii lesných požiarov. M. Vančo: "Skúsenosti z Čiech sú dôkazom, že leteckú hasičskú službu treba budovať dlhodobo a koncepčne. Veľmi dobrým leteckým parkom a skúsenými posádkami disponuje napríklad aj spoločnosť Aero Slovakia z Nitry. Bolo by hriechom nevyužiť potenciál, ktorý je na Slovensku k dispozícii a vrážať obrovské investície napríklad do nákupu zahraničnej techniky. O našej ponuke vedia aj na odbore požiarnej ochrany Krajského úradu v Košiciach. Žiaľ, nikto na ňu nereagoval. Skôr naopak."
Pri lesnom požiari v Slovenskom raji výdatne pomohli aj vrtuľníky z krajín Visegrádskej štvorky. "Klobúk dole. Nejde o to, že sa chceme vyťahovať, že sme proti spolupráci, že chceme niekoho prácu znehodnocovať. Je však zarážajúce, keď do Slovenského raja príde hasiť pomaly celá Európa a naše stroje stoja. " dodáva riaditeľ Air Service M. Vančo.
Po zásahu v Hrabušiciach Air Service fakturoval Lesom Slovenskej republiky, š. p., Banská Bystrica len palivo. Všetky náklady znáša firma. Štátny podnik tak de facto ušetril na hasení požiaru minimálne 300-tisíc Sk. "Prečo? Z princípu. Prišli sme zachraňovať hodnoty, nie priživiť sa," presviedča M. Vančo.
Slovenský raj bol dejiskom tragédie, ktorá si vyžiadal šesť ľudských životov. Materiálne škody sa zatiaľ nikto neodváži vyčísliť. O morálnych azda nikto ani neuvažuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.