inscenácia pod jeho vedením, diela romantika Adolpha Adama - Giselle. Došlo k omladeniu tanečníkov, sólistov i zborového zaradenia, dramaturgické zameranie a sústredenie všetkých na prezentáciu v klasickom balete, ako aj voľba hlavných inscenátorov na významné osobnosti tanečného a výtvarného umenia, v spolupráci s orchestrom a mladým dirigentom.
Choreografiu a réžiu zverili Marilene a Andrejovi Halászovcom, ktorí sa v minulosti zaslúžili o vznik baletného oddelenia v košickom Konzervatóriu, o mnohé nezabudnuteľné inscenácie v tomto súbore v 70. rokoch. Dnes pôsobia v Českej republike, ku Košiciam majú trvalý vzťah. Vyťažili z omladeného súboru maximum, podarilo sa im vytvoriť hutné javiskovo-hudobno-tanečné obrazy. V tom im napomohli aj ďalší členovia tímu, predovšetkým dirigent Igor Dohovič, návrhárka scény a kostýmov Mona Hafsahlová, asistentka choreografie Erika Nová.
Manželia Halászovci naplnili poslanie a myšlienku, vyslovenú reformátorom tanca J. G. Noverreom, že "tanec je výtvorom duše a verným tlmočníkom jej rozpoloženia." Úsilím o dokonalosť u mladých tanečníkov povýšili ich výkony na vyšší stupeň výrazovosti, keď popri dramaticky exponovaných dominantách zdôraznili citový obsah celku aj detailov. Podstatným na predstavení bola hlavne harmónia a súlad inscenačných prvkov, vzdušnosť, priezračná čistota línií a sviežosť, presnosť. Divadelnú techniku využili na výrazové prostriedky, rozhýbali točňu, svetlá, farby, rekvizity, nápadito riešili scénu, citlivo exponovali scénografické súčasti v súlade s pohybom na javisku. Pri voľbe tanečných prvkov vychádzali jednoznačne z hudby, jej romantického ducha, ale s využitím klasických prostriedkov tanca.
S výkonom orchestra možno vysloviť spokojnosť, hoci hutnosť celkového zvuku je primeraná malému počtu muzikantov a opotrebovanosti nástrojového parku.
Zo sólistov treba vyzdvihnúť prekvapujúco zrelé výkony predstaviteliek Giselle Kataríny Kendrovej a Aliye Sapugovej, v postave Alberta Michaila Novikova a Petra Nagya, ako Wilfrieda Štefana Turanského, či Bathildu v podaní Eriky Liškovej. Zaujali ďalej Olexandr Khablo, Natalia Litvinova a v alternácii Inessa Yagolnikova, členovia tanečného oddelenia košického konzervatória, oberači hrozna, zbor žien, šľachty každý sa zhostil svojej úlohy s nasadením všetkých síl.
Predstavenie bolo začlenené do osláv jubilejnej 55. sezóny košického divadla, obohatením bola výstava z dejín baletu, spolu s výtvarnými prácami podnietenými baletom od Márie Auerovej. Aj tým naznačilo vedenie divadla a baletu, že mu záleží na pokračovaní a kontinuite z čias, keď balet mal vo svojich návštevníkoch oporu, uznanie a úctu.
Autor: Lýdia URBANČÍKOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.