Ford predstavil taxíky
Na nedávnom európskom veľtrhu taxíkov ich príslušenstva, ktorý sa konal v Kolíne nad Rýnom, predstavila firma Ford rozírenú ponuku svojich vozidiel, špeciálne upravených pre potreby taxislužieb. Okrem kompaktného taxíka na báze modelu Focus boli v Kolíne po prvý raz vystavené aj štúdie veľkopriestorových taxíkov, odvodených od modelov Galaxy a Transit. Obidva tieto modely možno individuálne vystrojiť podľa požiadaviek prepravných spoločností. Do taxíka galaxy možnonamontovať aj multimediálny systém, ktorý môže cestujúcim poskytovať rôzne informácie. Firma Ford pracuje aj na vývoji taxiverzie nedávno predstaveného inovovaného modelu Mondeo. Všetky taxíky, ktoré firma Ford ponúka, sú už pripravené na montáž rádiových systémov a taxametrov. Taxíky Ford sú vystrojené aj tzv. tichým alarmom, ktorý umožňuje, aby vodič v prípade svojho ohrozenia nenápadne privolal pomoc.
1x obr.
Suzuki ponúka oheň
Japonská firma Suzuki prichádza na trh s novým malým vozidlom v kategórii SUV (Sport utility vehicles, čiže športovo-úžitkové vozidlá). Vozidlo dostalo názov Ignis, čo po latinsky znamená oheň.
Suzuki Ignis je odvodený od mikrovanu wagon R+ a je postavený na podvozku s rázvorom 2360 mm. Vozidlo je dlhé len 361 cm, široké 160 cm a vysoké 154 cm. Karoséria môže byť trojdverová alebo päťdverová. Na pohon Ignisa slúži 1,3-litrový štvorvalec, ktorého maximálny výkon je 61 kW. Celková priemerná spotreba je 6,4 l/100 km, mimo mesta je spotreba len 5,2 l/100 km. Ignis je vystrojený päťstupňovou prevodovkou a má poháňané predné kolesá. Na želanie sa dodáva štvorstupňová automatická prevodovka. V kombinácii s mechanickou prevodovkou môže byť Ignis vystrojený pohonom všetkých štyroch kolies. Do sériového výstroja vozidla patrí antiblokovací systém a dva airbagy. Sklopením zadných sedadiel sa batožinový priestor zväčší z 181 na 491 litrov.
1x dig.obr.
Novinkou je model Dyna Super Glide T-Sport
Známa americká firma Harley-Davidson vydala rozsiahlu tlačovú správu o novinkách svojho sortimentu na rok 2001. Na európskom trhu bude Harley-Davidson na budúci rok ponúkať celkove 21 modelov, patriacich do štyroch typových radov. Ide o päť modelov radu Sportster, päť verzií Dyna Glide, sedem modelov Softail a štyri cestovné modely Touring.
Úplnou novinkou sortimentu je model s trochu komplikovaným označením Dyna Super Glide T-Sport (kódové označenie FXDXT). Tento model predstavuje v rámci radu Dyna Glide klasický cestovný motocykel, umožňujúci pohodlné a pritom športové, dynamické cestovanie. Motocykel FXDXT je postavený na podvozku s rázvorom 1604 mm a jeho sedadlo je vo výške 755 mm nad zemou. Celková dĺžka motocykla je 2313 mm (teda temer toľko ako automobil Smart), jeho šírka je 940 mm a výška 1200 mm. Prázdny motocykel váži 310 kg, maximálne prípustné zaťaženie je 192 kg, takže pri plnom zaťažení musí motocyklista ovládať kolos hmotnosti okolo pol tony. Pohonnou jednotkou motocykla je vzduchom chladený dvojvalcový vidlicový štvortaktný motor Twin Cam 88, ktorý bol predstavený v roku 1998. Tento 1,5-litrový motor je vystrojený dvomi vačkovými hriadeľmi, rovnotlakovým karburátorom, bezkontaktným tranzistorovým zapaľovaním a neriadeným katalyzátorom. Motor má maximálny výkon 50 kW pri 5500 ot/min, ale na niektoré trhy sa dodáva zoškrtený na výkon 25 kW pri 4600 ot/min. Krútiaci moment motora sa na zadné koleso prenáša prostredníctvom ozubeného remeňa. Predná teleskopická vidlica má prestaviteľný rozsah pruženia i prestaviteľnú charakteristiku tlmičov (v ťahu i tlaku). Prestaviteľné charakteristiky majú aj zadné pružiace jednotky. Na prednom kolese sú dve kotúčové brzdy, vzadu je jedna kotúčová brzda. Motocykel Dyna Super Glide T-Sport dosahuje maximálnu rýchlosť 170 km/h.
Okrem spomenutého nového modelu prináša sortiment Harley-Davidson na rok 2001 aj ďalšie inovácie. Všetky modely teraz jazdia na pneumatikách Harley-Davidson, ktoré boli vyvinuté v spolupráci so známou firmou Dunlop. Výnimku tvoria modely Heritage Springer a Road King Classic, ktoré sú vystrojené pneumatikami s bielymi bokmi. Odteraz môžu byť elektronicky riadeným vstrekovaním paliva vystrojené aj motory modelov Softail Deuce, Heritage Softail Classic a Fat Boy. Úpravami nasávacieho a výfukového traktu sa výkon motora modelov Sportster 838 zvýšil o 6%, a to na vyše 39 kW. Všetky modely radov Dyna Glide, Softail a Touring sú vystrojené diaľkovo ovládaným znehybňovačom. Niektoré modely radu Softail sú vystrojené snímačom klopkania, ktorý v prípade hroziaceho klopkania motora prestaví predstih zapaľovania a zabráni tak nežiaducemu detonačnému spaľovaniu, ktoré môže viesť k poškodeniu motora. Všetky modely, označované výrobcom ako Big Twins, čiže veľké dvojvalce (Dyna Glide, Softail a Touring), sú vystrojené zlepšeným systémom automatického vypínania smerových svetiel. Tento mikropočítačom riadený systém zohľadňuje teraz aj náklon motocykla, rýchlosť, brzdenie či zrýchľovanie, a na základe vyhodnotenia uvedených údajov stanoví okamih vypnutia smerových svetiel.
Pravda, radosť z vozenia sa na dvojkolesových krížnikoch ciest s označením Harley-Davidson si môžu dopriať len tí, ktorí majú nejaký ten groš nazvyš. Na nemeckom trhu je cenové rozpätie týchto motocyklov od 13500 mariek (model Sportster 838) do 45550 mariek (špičkový model Ultra Classic Electra Glide). Ten, kto si chce za 25550 mariek kúpiť motocykel Dyna Super Glide, môže ale zvážiť, či si za uvedenú sumu radšej nekúpi povedzme Škodu Fabiu combi s 1,4-litrovým 16-ventilovým motorom a ešte mu 280 mariek zostane...
3x dig.obr.
Audi čerpá z tradícií
Firma Audi predstavila nedávno dizajnérsku štúdiu superšportového vozidla, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako keby ani nebola z tohto sveta. Znalci automobilovej histórie však vedia, že táto štúdia svojimi tvarmi pripomína pretekárske a rekordné automobily, s ktorými automobilka Auto Union dosahovala úspechy v 30. rokoch. Strieborné šípy Auto Union z tej doby pripomína monumentálne pôsobiaca maska chladiča, krátka predná časť a mierne sa zvažujúca strecha, pod ktorou je miesto pre motor. Superšportové Audi má karosériu zhotovenú z kefovaného hliníka a jeho výraznými prvkami sú okrem spomenutej masky chladiča aj mohutné blatníky a zvislé zárezy na bokoch strechy, slúžiace na prívod chladiaceho vzduchu k motoru. Xenónové reflektory sú umiestnené pod nahor odklopnými kovovými krytmi. K takémuto superšportovému vozidlu akosi "nepasujú" vonkajšie zrkadlá a preto je toto Audi vystrojené dvomi malými kamerami na streche, ktoré snímajú priestor za vozidlom a ktorých obraz sa premieta na monitor na prístrojovej doske. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 291 cm a jeho celková dĺžka je 454 cm, šírka 192 cm a výška 124 cm. Dvojmiestny interiér je spojením elegancie a funkčnosti. Vodič a spolujazdec sedia v dvoch kožou potiahnutých športových sedadlách. Pedály sú prestaviteľné a štvorramenný volant z hliníka pripomína volanty predvojnových pretekárskych áut. Za sedadlami je okno, cez ktoré vidno priestor pre motor. Ten však v tejto dizajnéskej štúdii nie je zatiaľ inštalovaný. Špekuluje sa však o tom, že perspektívne by táto štúdia mohla byť vystrojená osemlitrovým 16-valcovým motorom. Firma Auto Union mala totiž v svojom pretekárskom vozidle typu C z 30. rokov inštalovaný motor s 16 valcami. Koncern Volkswagen napokon už disponuje 16-valcovým motorom, ktorý poháňa kupé Bugatti Veyron. Hovorí sa aj o tom, že šestnásťvalcom s výkonom okolo 460 kW disponuje už aj samotná firma Audi. S týmto motorom by superšportové Audi mohlo dosiahnuť rýchlosť až 350 km/h.
Štúdia Audi bola vyvíjaná pod interným označením Rosemeyer. Automobilka Audi si tak chcela pripomenúť slávneho pretekára Bernda Rosemeyera, ktorý preslávil značku Auto Union. Svoje prvé víťazstvo získal Rosemeyer v roku 1935 na Veľkej cene Československa a v priebehu ďalších dvoch sezón získal deväť víťazstiev v pretekoch Grand Prix. Ani nie tridsaťročný Rosemeyer zahynul v roku 1938 pri pokuse o prekonanie svetového rýchlostného rekordu na diaľnici Frankfurt Darmstadt.
2x dig.obr.
Autor: Stranu pripravil Rado Mlýnek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.