tých, ktorí cestujú autobusovými linkami 11, 20 a 34. Tie pravda okrem iného zabezpečujú prepravu z Lunika IX a späť.
O čudnom zážitku súvisiacom s postojom prepravnej kontroly voči týmto čiernym pasažierom nám rozpovedala Anna Kačmárová z Košíc - okolia, ktorá nedávno cestovala autobusom číslo 34 po Triede KVP. Cestovný lístok mala riadne označený, preto ju kontrola revízora nijak nevzrušila. Podľa nej však zjavne iné pocity mali jej spolucestujúci, ktorí nastúpili na zastávke na spomínanom sídlisku.
"Myslím, že bolo po podporách, preto sa všetci Rómovia hrnuli do obchodov. V autobuse ich bolo asi tridsať. Keď nastúpil jeden z revízorov, zakričal - kto nemá platný cestovný lístok, nech na najbližšej zastávke vystúpi," povedala A. Kačmarová.
Ako ďalej uviedla, jej spolucestujúci privítali túto nezvyklú výzvu a na nasledujúcej zastávke bystro povyskakovali. "Revízor si potom obzrel zostávajúcich cestujúcich a spokojne ich začal kontrolovať. Ľudia čo ostali v autobuse, neprotestovali, boli asi radi, že sa zbavili hlučných spolucestujúcich. Ja som to však nepociťovala ako úľavu, ale ako diskrimináciu, veď som dala za lístok desať korún," dodala A. Kačmárová.
K uvedenej udalosti sme vyžiadali vyjadrenie námestníka Dopravného podniku Košíc, Arpáda Schwartza. "Zatiaľ som o takom nič nepočul. Zdá sa mi to nelogické, veď člen prepravnej kontroly by išiel sám proti sebe-svojej práci," povedal A. Schwartz. Na otázku, či DPMK rieši rómskych čiernych pasažierov špecifickým spôsobom, vzhľadom k ich súčastnej rastúcej frekvenciii v "emhádečkách" odpovedal: "Čiernych pasažierov nerozlišujeme na Rómov a Nerómov. Poznáme iba pasažiera bez cestovného lístka a podľa toho ho tak riešime."
Ako zdôraznil, každému čiernemu pasažierovi, ktorý od udalosti nezaplatil pokutu do siedmych dní, DPMK zašle výzvu na zaplatenie. Ak ju nerešpektuje do štyroch mesiacov, prípad sa postupuje príslušnému okresnému súdu. Ten vydá platobný rozkaz, ktorým vyrozumie odporcu, pričom ten má právo podať odpor. Ak ho súd v stanovenej lehote obdrží a je odôvodnený, nariadi pojednávanie. Ak pasažier nerešpektuje platobný rozkaz DPMK, prípad putuje exekútorovi, ktorý pohľadávku oprávneného vyrovná napríklad stiahnutím prostriedkov z osobného účtu. V ňom sa však zarátajú súdne a exekútorské trovy, poplatky za zastupovanie, prípadne penále z omeškania platby. To môže čierneho pasažiera výjsť aj na celú "sociálku"...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.