nedisponuje žiadnym požiarnotechnickým zariadením, ktoré by v prípade ohňa umožnilo predísť
tragickejším následkom. Na rozhraní Košického a Banskobystrického kraja sú i dva ďalšie tunely, ktoré dnes nemajú vyriešenú požiarnu prevenciu na uspokojivej úrovni.
Železničný tunel pri Telgárte sa nachádza na trati Margecany - Červená skala. Tento tunel je medzi ďalšími, nachádzajúcimi sa v Slovenskom raji v úseku Nálepkovo - Telgárt, neobyčajný tým, že má špirálový tvar. V podzemí prekonáva vlaková súprava
nielen dĺžku 1 239 metrov, ale i výškový rozdiel. Neďaleko tohto železničného tunela je i zatiaľ najdlhší cestný tunel na Slovensku pri obci Stratená v okr. Rožňava. Ani tam nie je uspokojivo vyriešená požiarna prevencia, pričom v tuneli nemožno vylúčiť obávaný komínový efekt.
Pracovník oddelenia požiarnej prevencie Úradu požiarnej ochrany Ministerstva vnútra SR v Bratislave Ing. Jaroslav Miko, ktorého sme oslovili v súvislosti s katastrofálnymi dôsledkami víkendového požiaru v tuneli v rakúskych Alpách, pripomenul ďalšie okolnosti, ktoré by vznik požiaru v cestných, resp. železničných tuneloch znamenal. "Naši požiarnici sa, pochopiteľne, v základnom výcviku na zásah v tmavých podzemných priestoroch pripravujú, aby dokázali čeliť požiarom napríklad v suterénoch, v podzemných garážach a inde. Cestné alebo železničné tunely sú však špecifické. Už v tom, či v prípade požiaru sú vytvorené podmienky na to, aby sa požiarnici na takéto miesta rýchlo dostali. Najmä v niektorých železničných tuneloch je dostupnosť pre požiarnikov otázna," povedal inžinier Miko. Podľa neho hoci železničné tunely na Slovensku sú dlhé i niekoľko kilometrov ako napríklad už spomínaný Bujanovský pri Margecanoch, z pohľadu požiarnej ochrany by, podobne ako cestné, nespĺňali prísne požiadavky požiarnej bezpečnosti.
"V prípade vzniku požiaru v tuneloch pôsobí viac rizikových faktorov. V takomto prostredí je jedným z najnebezpečnejších ohrozenie ľudí toxickými splodinami, ktoré i pri požiari menšieho rozsahu znemožnia únik osôb z horiacej súpravy. To,čo sa stalo počas víkendu v tuneli v rakúskych Alpách, by malo byť dostatočným apelom pre všetkých, ktorí prevádzkujú dopravu v železničných a cestných tuneloch u nás, aby sa nad súčasnou situáciou zamysleli. Je zrejmé, že bude treba prehodnotiť aj predpisy o prevádzke v tuneloch. V štádiu príprav je teraz otázka požiarnej bezpečnosti v cestných tuneloch," povedal Ing. J. Miko z Úradu požiarnej ochrany Ministerstva vnútra SR v Bratislave.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.