pred štyrmi rokmi na dunajskom vodnom diele Freudenau pri Viedni zahynulo osem slovenských námorníkov.
Pod vedením sudcu Reinharda Hingera pôjde o ďalšie dokazovacie konanie, v rámci ktorého budú vypočutí traja svedkovia, medzi nimi i Eduard Melczer, kapitán slovenského remorkéra Liptov - lode, ktorá mala problémy krátko pred haváriou Ďumbiera. Ďalej vypočujú nadriadeného dispečerov, ktorí mali vo velíne plavebnej komory v čase tragédie službu, a jeho predstaveného zo spolkového ministerstva dopravy.
V rámci dokazovacieho konania, ktoré sa začalo pred Krajinským súdom 25. septembra, predstúpili pred sudcu Hingera a boli ako svedkovia vypočutí dvaja členovia obsluhy plavebnej komory, ktorí v čase tragického nešťastia mali službu vo velíne komory - Dietmar Buchberger a Michael König.
K tragickému nešťastiu došlo 22. októbra 1996 krátko pred 20.00 h po tom, ako tlačný remorkér Ďumbier s loďou naloženou 750 tonami rybej múčky minul dráhu do plavebnej komory a silný prúd ho zahnal k prepúšťacím splavom na reguláciu vody. Ešte predtým tam však mal veľké komplikácie ďalší slovenský remorkér Liptov.
Loď Ďumbier sa pri prepúšťacom splave s nákladom zachytila na múroch druhej a tretej hate, zatiaľ čo remorkér aj s posádkou stiahol prúd cez štvrtú hať. Hlavným argumentom žalobcov - teda slovenskej a britskej spoločnosti - je prietoková hranica Dunaja v osudný deň, ktorá bola natoľko vysoká, že dispečeri podľa tvrdenia žalobcov mali uzavrieť plavebnú komoru a úplne pozastaviť plavbu lodí.
V rámci súdneho procesu je na strane žalobcov Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava a londýnska poisťovňa The Standard Stempship Owner a druhou stranou sporu je Rakúska republika. Predmetom sporu je náhrada vo výške 53,78 milióna šilingov.
K tomuto súdnemu pojednávaniu pristupujú aj ďalšie civilné a obchodné procesy o náhrade škody, ktoré sú však pozastavené, dokiaľ toto hlavné pojednávanie neurčí vinníka zodpovedného za škodu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.